Mijn wasmachine - De Miele W3240 -,gaat niet aan. Dit terwijl de stekker in het stopcontact zit, de zekering in orde is en de toesteldeur goed dicht is. Ik heb de voorplecht eraf gehaald maar daar zit geen zekering of iets dergelijks die vervangen zou moeten worden. Dus ik kom er niet uit!
Zo iets eenvoudigs - enkel aanknopje induwen - moet toch oo te lossen zijn. Wie heeft kennis van deze machine of kan mijn aan/uit probleem oplossen? vrgr Daniel
revado
Honourable Member
Het stopcontact al getest met een ander apparaat?
Verder kan er heel erg veel kapot zijn in een machine...
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
De deur open gedaan en terug dicht?
Verder: er zit aan de aan uit schakelaar soms een glaszekering
In het toestel zit een schema
De voedingchip durft wel is stuk knallen.
Pprogr. draaiknop er voorzichtig af trekken. Plexi naar beneden duwen. Onderaan de plexi zitten veren in de gleuf. Als de plexi laag genoeg zit kan hij bovenaan eruit gehaald worden. Dan 2xtorx20 schroeven er uit. Dan komt de print los.
[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 12 juni 2025 16:22:36 (41%)]
Haal manchet eens los en controleer of stekker van deurslot er nog inzit, soms raken die los. Anders vermoed ik ook een defect voedings IC, dat komt wel eens voor...
dank voor het meedenken / puzzelen en uw vriendelijke bijdragen
•zo ziet de front eruit als ik de voorplaat heb verwijderd. •ik zie geen zekeringen of iets dergelijks. •hoe nu verder?
EricN
Zoals geschreven: 2x torx20. Zie blauw.
Rood: daar achter de schakelaar zit soms een standaard glaszekering (5x20)
EricN
Ik dacht dat de 3240 al voor het deurcontact aangesloten zit. Ik wil zeggen dat hij met deur open ook al beeld geeft. Maar dubbel zeker spelen met een eenvoudig nazicht is zeker niet overbodig.
ik was even bij schoonfamilie in Oostenrijk vandaar mijn verlate reactie. als volgt. ik heb het circuit verwijderd (zie bijlagen) en stuit nu op de volgende fase. ik zie geen zekering of iets dergelijks dus weet eigenlijk niet goed hoe nu verder om de machine aan de praat te krijgen of te zorgen dat hij weer ‘normaal’ aangaat. vrgr Daniel K
EricN
Het deksel er bovenaan afnemen:
1: de plastiek stukjes aan de zijkant vh deksel wegnemen.
2: de schroefjes (torx20) erachter (zijkant deksel) een paar toeren los draaien en indrukken.
3: Nu het deksel vooraan omhoog lichten. Als het biet lukt nog een paar toeren los draaien. Niet geheel er uit draaien
4: het deksel achteraan uit de haken uithaken.
Nu zou je een schema moeten vinden.
ik heb de instructie opgevolgd of doorlopen en kom nu bij deze fase uit (zie foto). ik zie nog geen zekering of een mogelijkheid om de electriciteit te activeren. weet niet goed wat nu te doen of verdere stap te ondernemen om de machine aan de praat te krijgen. kunt u mij verder helpen of instrueren? vrgr Daniel Konings
EricN
1. In de rode cirkel zie je een weerhaak. Deze moet je lichten en dan schuift de schakelaarblok er uit. Mogelijks moet je achteraan de connectoren los maken.
2. Maar interessanter is het schema. Heb je het gevonden onder het bovenblad op de zeepbak? Daar kun je kijken of deze de zekering in de schakelblok heeft.
3. Met het schema kun je ook te route vd stroomvoorziening volgen. Voor hetzelfde geld is er iets stuk op de print. De zekering is maar 1 vd mogelijkheden.
Er is dus nog wel wat werk aan de winkel. Tegen dit tempo ga je nog wel even bezig zijn. Hopelijk heb je de wasmaschine niet nodig.
Evt printplaat er uit halen en opsturen naar forumlid of reparateur of een lokaal iemand vragen naar werking.
Aan uit schakelaar van nieuwe Mieles is ook wel eens defect. Even ohms doormeten.
Maar dit is een ouder model.. afgezien aan/ uit knoppen wel eens niet blijven hangen werken ze prima verder.