Goedemorgen,

Ik zou graag wat feedback willen hebben op onderstaande verhaal. Ik denk dat het zo een logisch circuit wordt, maar ik zou toch graag willen horen wat anderen hiervan denken.

Ik heb een 600V DC bus met daarop 3 drives van Vacon (NXP Air-Cooled). 1 van deze drives is een DC/DC met daaraan een accu. Deze accu zou ik graag opladen vanuit een 230V AC voeding (enkelfase dus). Deze 230V kan ik met een 230V/440V transformator wat opkrikken om met een rectifier vervolgens ~600V DC te krijgen.

Dit zou ik graag willen aansluiten op die 600V DC bus. Ik neem aan dat de interne capaciteiten van de drives voldoende zullen zijn om de ripple uit het gerectificeerde signaal te halen.

Dit zorgt natuurlijk voor een hoge inrush (mocht de accu afgeschakeld zijn en later pas bijgezet wordt), dus ik ben van plan een precharge circuit te gebruiken met een relay en een 150 ohm weerstand. Zo kan ik met relatief lage stroom de spanning opbouwen op de bus.

Hoe klinkt dit verhaal voor jullie?

Bij een set van drives op een DC bus heb je altijd ook een voedingsmodule die de bus centraal voedt en managet. Als jij zelf extra power op de bus gaat invoeden moet je wel zeker weten dat die voedingsmodule er mee om kan gaan. Ik kan me voorstellen dat de remweerstanden door de centrale unit worden geregeld, dus als jij de busspanning laat stijgen, dan kan de module bijvoorbeeld ervoor kiezen om af te fakkelen. Maar het kan ook zijn dat de unit via de DCDC unit de accu gaat laden... Dat hangt sterk af van de setup in de (eventuele) software en de hardware. Just my two cents....

[Bericht gewijzigd door fripster op (40%)]

Ik heb geen idee wat een "600V DC bus" is eigenlijk. En 'drives' kan ook van alles betekenen.

Dus enige extra achtergrond kan misschien wel helpen

Op maandag 16 juni 2025 10:09:54 schreef deKees:
Ik heb geen idee wat een "600V DC bus" is eigenlijk. En 'drives' kan ook van alles betekenen.

Dus enige extra achtergrond kan misschien wel helpen

De 2 andere drives zijn een uGrid en een PTI/PTO voor een elektrische motor. De 600Vdc bus wordt gemaakt met de DC/DC + accu.

Op maandag 16 juni 2025 09:57:55 schreef fripster:
Bij een set van drives op een DC bus heb je altijd ook een voedingsmodule die de bus centraal voedt en managet. Als jij zelf extra power op de bus gaat invoeden moet je wel zeker weten dat die voedingsmodule er mee om kan gaan. Ik kan me voorstellen dat de remweerstanden door de centrale unit worden geregeld, dus als jij de busspanning laat stijgen, dan kan de module bijvoorbeeld ervoor kiezen om af te fakkelen. Maar het kan ook zijn dat de unit via de DCDC unit de accu gaat laden... Dat hangt sterk af van de setup in de (eventuele) software en de hardware. Just my two cents....

De DC/DC drive is de voedingsmodule die dit dan doet. Deze maakt vanuit de accu een spanning van 600VDC. Echter weet ik dus niet hoe deze module hiermee omgaat. Ik neem aan dat hij dus dan de accu gaat laden.

ik moet je mail nog even beantwoorden, maar heb 4 schepen die ik elektrisch beheer met een zeer vergelijkbare setup en kan je vragen wel beantwoorden

remweerstandenz ijn niet nodig: je doet ene powerdump in je accu's. Je wilt juist je vermogen niet wegstoken.

Eigenlijk is de grootste lol van een gedeelde DC bus dat je zo min mogelijk gebruik hoeft te maken van remweerstanden, bij voorkeur helemaal niet zelfs.
Is het niet handiger om de capaciteit van de DC bus gewoon te vergroten? Je gaat die opgeslagen energie toch geen uren bewaren neem ik aan.

Een andere optie is gewoon een active front end die de overtollige energie tijdelijk terug in het net propt.

Moet je wel een net hebben.

Een diesel gaat geen diesel maken als je de generator gaat voeden ;)

Ik weet dat TS ook in de bootjes zit, dus wordt lastig..

Op maandag 16 juni 2025 11:24:34 schreef High met Henk:
ik moet je mail nog even beantwoorden, maar heb 4 schepen die ik elektrisch beheer met een zeer vergelijkbare setup en kan je vragen wel beantwoorden

remweerstandenz ijn niet nodig: je doet ene powerdump in je accu's. Je wilt juist je vermogen niet wegstoken.

Oh dat zou erg fijn zijn! Ik zie je reactie wel komen!