klein vraagje? ( ga nog niets doen hoor! ) oriënteren, weet niet of het nog de moeite waard is...
Wat is een fatsoenlijke basis CB antenne?
ik heb destijds zelf heel erg lang zo'n wit stokje gehad 5...5,5? mTr lang dacht ik?
bestond uit 2 delen, kweet niet meer wat het was...
Waar koop je die stokjes? hoeveel kosten ze? ongeveer natuurlijk!
zomaar ff misschien weten jullie ook watt?
VrGr Rob
https://www.youtube.com/watch?v=zeo7Pgrgu2o&lc=UgjMNQ1Ybv-WjHgCoAE…
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op donderdag 19 juni 2025 20:34:13 schreef rob007:
ik heb destijds zelf heel erg lang zo'n wit stokje gehad 5...5,5? mTr lang dacht ik?
Waar koop je die stokjes? hoeveel kosten ze? ongeveer natuurlijk!VrGr Rob
Deze zijn wit, korter en maar 35 euro en als je ze nodig hebt zie je ze niet.
Ik had vroegah een Antron A99. Dat ding is zowaar nog steeds te koop zie ik. Solarcon is het merk, made in de U.S. of A zeggen ze.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
HA HA HAAAaaaaaa LOL was da nou Fred… kan ut ne nie zien!
En die lees dingen heb ik ook wel nodig! https://www.kobavision.be/
.
PE9SMS made in de U.S. of A koop ik principieel niet, nee hoor maar zo’n soort stokje was die van mij ook,
maar dan in 2 delen.
.
Jinny nee geen goeie CB antenne meer, kijk zelf ook nog wel ff hoor!
VrGr Rob
nonius
set SCE to AUX.
Deze zijn wit, korter en maar 35 euro en als je ze nodig hebt zie je ze niet.
Tsja, het deed me wel glimlachen en denken aan deze scene uit een oude film: https://www.youtube.com/watch?v=pjBG3sbPrq8
Maar 27Mc-antennes, daar zijn toch de straatstenen nog steeds mee geplaveid? Nieuw en/of gebruikt. Volgens mij zelfs gratis, als je aanbiedt om ze voor iemand van z'n dak te verwijderen 
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha rob007,
Redelijk bij jou in de buurt CBWinkel.nl Overschieseweg 76 te Rotterdam alleen op afspraak kijk eens op de site https://www.cbwinkel.com/
Groet,
Henk.
CB? Tja, het moeilijkste gaat zijn om iemand aan de andere kant te vinden (die geen kloot is) om een praatje te doen.
Zoek eens op RTL-SDR, moet je wel een computer meesleuren.
Of Quansheng UV K5, deze wel een nieuwe firmware meegeven. Dan kan je doorlopend van een paar MHz tot 1GHz+ ontvangen en zenden.
Ik heb al jaren deze: https://www.cbwinkel.com/p/gpa-27-1-2-halve-golf-basis-antenne-van-alb…
Prima ding, heb alleen al sinds ik m'n amateurregistratie heb, 'm niet voor CB gebruikt.
Voordeel: het is een halvegolf dus de voedingspuntimpedantie is hoog, waardoor er amper iets van aarde of grondvlak nodig is.
Nadeel: lastig af te stemmen. Je moet laddertje op, antenne stukje in/uitschuiven, ladder wégzetten omdat ie de antenne zo erg beinvloedt, testen, laddertje op enz.
Met 4w FM haalde ik ooit 45km over polderterrein.
Uiteindelijk heb ik het kleine spoeltje dat er in zit verwijderd (ligt nog altijd in m'n werkbanklade) en 'm als kwartgolfantenne op de 20m amateurband gebruikt wat best behoorlijk werkte. Momenteel staat ie alweer jaren werkloos in de schuur. Ik moet even nadenken of ik 'm nog ga houden of niet, m'n huidige woning heeft geen gevel waar ik dat ding aan vast kan zetten en voor mobiel gebruik heb ik een glasvezel Spiderpole.
Mocht je interesse hebben, laat het even weten, dan ga ik wat serieuzer nadenken om dat ding weg te doen of niet. Voor het aantal keren dat ik CB nog gebruik span ik wel even een draadje en gebruik ik m'n universele tuner.
Hallo allemaal!
Ik heb inmiddels een antenne kunnen overnemen voor nop en die lijkt een beetje jou antenne LED!
Daarnaast kreeg ik daarna een antenne aangeboden ook gratis af te halen, m.a.w. ben voorzien! ( niet te min bedankt LED! )
Of het de moeite waard is???
MAAR ik kijk wel ff, het was omdat ik hoorde dat CB/het weer een beetje terug kwam ( WERD GEZEGD! )
.
Nu toch bezig over antennes, ( ff watt anders? magneet mobiel antenne voor 3.5 )
ik heb ook een kleefvoet gekocht maar niet voor CB maar om te kijken of ik daar een 3.5mTr antenne mee zou kunnen creëren.
( mooi zou zijn horizontaal maar… )
kzit te denken dipool / GP een recht omhoog en dan aan de voet een aluminium strip.
De voet is aan de magneten met rubber geïsoleerd! ( weet nog ff niet wat ik er mee aan moet )
VrGr Rob
Op zondag 22 juni 2025 09:49:56 schreef rob007:
Hallo allemaal!Nu toch bezig over antennes, ( ff watt anders? magneet mobiel antenne voor 3.5 )
ik heb ook een kleefvoet gekocht maar niet voor CB maar om te kijken of ik daar een 3.5mTr antenne mee zou kunnen creëren.
( mooi zou zijn horizontaal maar… )
kzit te denken dipool / GP een recht omhoog en dan aan de voet een aluminium strip.
De voet is aan de magneten met rubber geïsoleerd! ( weet nog ff niet wat ik er mee aan moet )VrGr Rob
Is die kleefvoet ook daadwerkelijk bedoeld om in(op) jouw auto te gebruiken?
Die kleefvoeten zijn bedoeld voor antennes waarvan de helft van het elektrisch veld in de auto zit. Of beter het metaal van de auto dient als aardvlak. Kleefvoet antennes zijn capacitief gekoppeld met het aardvlak en hoeven dus geen elektrische koppeling te hebben. Dergelijke antennes werken dus niet als je ze op een kunststof dak zou zetten. Op een zinken dak werken ze wel maar dan plakt de magneet weer niet. Ik heb dat probleem ook met het aluminium dak van mijn landrover. Ik heb dus in mijn verzinkte imperiaal een extra plaatje geplaatst waarop een magneetvoet past. (Plaatje is mee verzinkt.) Ik hebn een sprietje voor 70cm en 2M en 23cm mijn Standard c701 portofoon. En die gaat al vele jaren van auto naar auto.
Kortom een magneetvoet antenne doet het niet zonder auto of groot metalen(elektrisch geleidend) aardvlak. Ik kende iemand die had zijn kunststof dak met elektrisch geleidende verf gesprayd. En dat werkte ook.
of ik daar een 3.5mTr antenne mee zou kunnen creëren
Wat bedoel je hiermee: 3,5 meter of 3,5 mili Herz of 3,5 MegaHerz. En met de meeste antennes kun je ook gewoon zenden.
Als je op die kleefvoet een dipool zou zetten heb geen aardvlak nodig dan kun je hem zo op je kunststof dak plakken.
In de maritieme sfeer (bootjes zijn vaak van kunststof) zijn overigens zat massaloze antennes te koop die je op een voet kunt zetten. Uiteraard wel tegen maritieme prijzen. En dat zijn dus vaak dipolen. Die bedoelde Fred natuurlijk met zijn plastic stok. 
Maar zelfbouw heeft uiteraard de voorkeur. Dan is het betaalbaar.
Weinig te beleven op de 27 mc Rob, veel Polen dat wel.
Beter die gpa een spoel eronder zetten en voor mg gebruiken.
Hallo Ex-fietser en Saturnus
Ex-fietser
Wat zo ver ik weet is die voet voor op een auto of boot van metaal uiteraard.
Ik dacht ik koop dat ding en maak daar op iets van antenne voor 85 MHz
Ik zou kunnen beginnen met een stokje van… 88CM omhoog,
en dan experimenteel een stripje aluminium aan die zwarte driehoek.( als tegen capaciteit )
Ik denk als ik dat laatste doe met een stukje hout er onder met iets tegen het beschadigen van mijn dak ( van de auto )
wat word het dan? Een Boomerang? Toch?
JAAaaa Saturnus er is af en toe wel iemand en het verschild ook steeds.
( daarnet deed ik per ongeluk ff luisteren en schrok me rot!( en ik ben veel gewend! ) Grof grof man man man.
2 uit een of andere achterbuurt waar het sociale stukje ver van te zoeken was )
als ik voor MG ga dan doe ik weer een draad spannen maar dan experimenteel met een spoel.
VrGr Rob
nonius
set SCE to AUX.
Grof grof man man man. 2 uit een of andere achterbuurt waar het sociale stukje ver van te zoeken was
Tsja, da's het hele probleem met 27Mc. Het heeft nooit bekend gestaan om zijn 'verheffende' gesprekken, dat was de uitzondering. En zelfs op sommige zendamateurrepeaters luister ik absoluut niet voor m'n plezier (UTR/NOS met name, als ik me goed herinner. Daar lustten destijds de honden geen brood van.) Mogelijk is het momenteel beter, maar ik neem zelfs niet de moeite om even de aan/uit-knop van de transceiver aan te zetten en te luisteren of het verbeterd is. Ik geloof het wel.
Een tijdje terug was ik een 2m-mobilofoon aan het repareren en programmeren. Onvermijdelijk ook even moeten luisteren naar zo'n landelijke repeater. Walgelijk.
Als je op de beerput die 27Mc heet actief wilt worden (liever jij dan ik!) zul je een dikke huid moeten hebben.... Persoonlijk omring ik mezelf liever met mensen die elkaar naar een hoger plan proberen te tillen.
OVerigens, in een heel ver verleden deed m'n jongere broer aan 27Mc (0.5W FM), maar dan ALLEEN maar packet-radio (met een zelfgebouwd modem). Hij gebruikte als antenne gewoon een paar meter draad, uit z'n slaapkamerraam gehangen. Werkte prima.
Zou zeggen, neem gewoon een flink stuk draad. En evt. een antennetuner. Da's gelijk ook weer een extra indrukwekkend uitziend kastje met veel knoppen op de werkbank 
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Ik had ook geen antenne, ik heb een stuk draad opgehangen op het balkon van 5,5mtr. Om die hoge impedantie aan te passen op 50 ohm gebruikte ik een L netwerk (seriespoel en een shunt C op de uitgang, dat was een trimmer). Daarop kon ik heel goed de antenne aanpassen, met een lage SWR verhouding. Ik had een contact verderop ongeveer 6-7km afstand welke vol trots over zijn dure Avanti 5/8λ (sigma 5) met radialen vertelde, maar was jaloers dat ik beter en harder was met mijn signaal als wat voor signaal hij bij mij neerzette. Toen ik vertelde dat ik met een stuk draad zat.
Hallo Nonius,
ja kijk dat is het nu, en om nu te zeggen het is allemaal puin, dan ben ik bang dat : Ik, mijn moeder, mijn broers mijn zussen mijn Neefjes mijn vrouw mijn schoonmoeder en mijn vrienden allemaal…
allemaal asociaaltjes… ( LOL, GD had er ook een pest hekel aan CBjertjes!
)
Ze hebben allemaal CB gehad, de vrienden hadden nu laatst allemaal 2 meter en dat is dan nu zeg maar de telefoon combinatie internet.
Tis maar net wie je tegen komt, je weet het nooit. En ik ben ook geen kakkertje hoor! Kom uit de scheepsbouw dus och…
.
over de antenne: ik heb allerlij materiaal ik kan zelf van alles maken, maar ik houd mij nog even rustig.
Wacht even het gunstige weer om te knutselen af.
HOOOWWwww zie Martin nu ook, ja ik heb ook nog mijn inverted V geprobeert en die doet het wel maar... viel me een beetje tegen!
.
Trouwens Martin die foto, het lijkt er wel een beetje op of het zo'n antenne is met schroefdraad tussen dat GP gedeelte een soort harmonica gedeelte.
VrGr Rob
Martin V
Rob als je horizontale dipool antenne wil gaan gebruiken, dan is dat nogal een probleem als je die op bijvoorbeeld het dak van de auto moet plaatsen, omdat je dan een afstand moet nemen van een halve golflengte, dat is dus 175cm.
Beter kun je op een inklapbaar fotostatief een dipool antenne plaatsen, welke je naast de auto zet.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Wat is een fatsoenlijke basis CB antenne?
Definieer "fatsoenlijk" ?
Dat is een hypotetische vraag, het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat er een zinnig en bruikbaar antwoord op komt.
Op zondag 22 juni 2025 12:01:00 schreef rob007:
Hallo Ex-fietser en SaturnusEx-fietser
Wat zo ver ik weet is die voet voor op een auto of boot van metaal uiteraard.
Ik dacht ik koop dat ding en maak daar op iets van antenne voor 85 MHz
Ik zou kunnen beginnen met een stokje van… 88CM omhoog,
en dan experimenteel een stripje aluminium aan die zwarte driehoek.( als tegen capaciteit )
Ik denk als ik dat laatste doe met een stukje hout er onder met iets tegen het beschadigen van mijn dak ( van de auto )
wat word het dan? Een Boomerang? Toch?VrGr Rob
Meestal is zo'n voet uitgerust met een PL259 socket waarop je dan een antenne deel kunt plaatsen dat in een pl259 plug gemonteerd zit. Dat antenne deel kun je maken door een pl259 connector te nemen en daar een telescoop antenne op de middenpit te solderen Dan een kunststof ring (van stevige kit of draaien of 3d printen) tussen de telescoop antenne en het plughuis om te ondersteunen en te isoleren. Zorg dat je telescoop antenne ongeveer 1 meter 10 lang is. Dat is voor de 70 Mhz (4 meter) amateurband iets te lang. Maar dan kun je hem een swr meter precies op lengte inschuiven.
Verder heb ik ook wel eens gezien dat een stuk lasdraad in een bananensteker gemonteerd was en de bananen steker zo in de PL259 socket gestoken was. Het kan allemaal echt heel eenvoudig, en het hoeft maar weinig te kosten.
Een boomerang wordt het uiteraard niet. Waarom een raar ondersprietje gebruiken als je daar een hele auto onder hebt zitten.
Overigens een blok hout tussen de antennevoet en dak is te dik voor de capacitieve koppeling. En het beschadigd je lak ook. Neem dan een zeemleren lap of een poets of vaatdoekje.
OF koop dan een auto die geschikter is voor radioamateurisme.
Of zet de antenne op een dak drager.
Ik kende ooit een 27 Mc-er 'uit de tijd dat de autos nog stalen bumpers hadden' die had op zijn achterbumper een spriet van 5,5 meter gemonteerd die steeds korter werd. Dat kwam omdat die spriet het dak van de tunnel raakte en dan braken er steeds stukjes van af. Een van de reden dat mijn 27Mc avonturen niet langer dan jaar geduurd hebben. Op woensdag haalde ik mijn machtigingen en op donderdag kwam er een zware storm langs waar mee mijn GPA van het dak woei. En omdat ik die 27MC al zat was, dacht ik, dat is een signaal en er is nooit meer 27mc ding voor terug gekomen. Wel andere amateur antennes.
Martin V
Een dik stuk daad nemen van 88cm en in een cirkel buigen werkt ook.
Dit is dus een loopantenne. De omtrek van de cirkel wordt dan 28cm.
Het geheel breng je in resonantie met een serie condensator, hierbij is de lengte niet zo van belang en kun je dus ook een grotere diameter met meer lengte draad erop gebruiken. De loop zal niet te vergelijken zijn met een 1/2λ dipool maar het werkt wel. Voor een groter rendement neem je de dubbele lengte en de diameter wordt daarbij ook tweemaal zoveel.
Hallo Martin, ik heb geprutst met een… hoe noem je hem ookweer?
https://www.qsl.net/yt1vp/CUBICAL%20QUAD%20ANTENNA%20CALCULATOR.htm
ik heb hem toen gemaakt voor 85 en het LEEK* er op dat ie het beter deed dan een dipool? ( of ik het lieg? )
ik vond hij deed het goed alleen toen was ie gloof ik niet 1 : 1 op dat stukje, heb het wel geprobeerd maar…
ik heb hem hier nog liggen maar tis gemaakt van aarde draad groengeel massief
dat testen deed ik toen met een klein pruts zendertje.( en op de fiets rondrijden met RX, Goed voor buikje van Rob! EN VOND IK LEUK!!! )
hij zat er mee met een soort JostyKit met een AF . . . en die geek kwam er af en toe ver mee!!!???
.
https://pa0fri.com/Ant/Quad/quadeng.htm
( hoe bereken je die op een na laatste? ) ik heb even met chatgpt gevochten en hij komt hier mee:
kan L1 = 1.182 meter zijn en L2 = 0.583 meter ) klopt denk wel, die vriend had dit ook. ( Op 3mTr was hij de Tshirt
)
Een vriend ( en dit is 100 jaar geleden, ik was toen 15jr had ook zo iets uit een antenneboek. ( lichtblauw met wit? )
Maar hij had er nog een frame binnen in weet ik nog wel! ( zie afb. ? ) ding deed het eng goed weet ik nog!
Hij zat er mee met een soort JostyKit met een AF . . . en hij kwam er af en toe ver mee !!!??? 
.
https://www.google.com/imgres?q=online%20cubical%20quad&imgurl=htt…
.
https://www.google.com/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwww.antentop.org%2Fw…
.
https://www.google.com/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwww.antentop.org%2Fw…
.
VrGr Rob
Martin V
Een quad is een heel andere antenne als een loop, ook al lijken ze veel op elkaar. Een "quad"is een "full size" antenne met zeiden van een 1/4λ en een loop antenne heeft zeiden die veel korter zijn; minder als 1/20e van de golflengte. In dat artikel staat ook dat de impedantie van een 1/2λ ongeveer 6 tot 12 ohm is en dus moet je die aanvullen met een reactantie in serie; in dit geval een condensator van Xc= 6 - 12 ohm. De voedingspunt impedantie van een quad (met 1/4λ) is ongeveer 100 ohm en dat is de reden waardoor jou SWR aanpassing niet perfect was. De manier omdat wel te krijgen staat ook in dat artikel waarvan ik de afbeelding heb gekopieerd. Zet er een stuk 75 ohm coaxkabel en een lengte van 1/4λ tussen en dan is de aanpassing wel goed.
PA0FRI zegt ook om een antenne te krijgen met een voedingspunt weerstand van 50 ohm het volgende:
Maar nogmaals een quad antenne is geen loop het zijn twee onafhankelijke soorten van stralers.