Beste forumleden,
Een AZ8404 op mijn werkbank heeft rare kuren. De sledge motor draait zeer moeilijk en de cd speler weigert dienst.
Uit de microcontroller op pin 19 meet ik een spanning van 1,4V. De + ingang van de opamp meet 2.50V terwijl de - ingang 2.48V meet. Er is dus maar een klein verschil aan de ingang waardoor een rare combinatie aan de uitgang ontstaat. Ik meet ongeveer 2V over de motor, dus duidelijk te weinig dit te laten functioneren. Bijkomend is dat de TDA7073 ook behoorlijk warm lijkt te worden. Al is deze volgens de datasheet kortsluitveilig.
Als ik de sledge motor een beetje meehelp lijkt de rest wel te werken, gaat de spindle motor draaien enzoverder.
Weet iemand raad hoe ik dit probleem kan verhelpen?
Alvast bedankt!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de asjes van de lasergeleiding al eens gesmeerd? na 30 jaar is dat vet vaak taai geworden. let ook op of er geen klein bruin tandwiel in het loopwerk zit, dat gaat het begeven als het al niet stuk is..
Op donderdag 19 juni 2025 21:04:09 schreef testman:
de asjes van de lasergeleiding al eens gesmeerd? na 30 jaar is dat vet vaak taai geworden. let ook op of er geen klein bruin tandwiel in het loopwerk zit, dat gaat het begeven als het al niet stuk is..
Waren het niet de jaren 80 modellen die last hadden van tandwiel rot? Deze heeft een RCD10 loopwerk en is uit de jaren 90, zou dus goed moeten zijn...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op maandag 23 juni 2025 12:56:11 schreef WillemV2:
[...]Waren het niet de jaren 80 modellen die last hadden van tandwiel rot? Deze heeft een RCD10 loopwerk en is uit de jaren 90, zou dus goed moeten zijn...
dacht ik ook dus, maar had onlangs een AZ6892 portable speler uit 1994 welke 1 cd heeft gespeeld en toen was het ook error. klein bruin tandwiel voor de laser verplaatsing in de puin, en voor dat model ook nog geen andere gevonden.
Op maandag 23 juni 2025 17:33:19 schreef testman:
[...]dacht ik ook dus, maar had onlangs een AZ6892 portable speler uit 1994 welke 1 cd heeft gespeeld en toen was het ook error. klein bruin tandwiel voor de laser verplaatsing in de puin, en voor dat model ook nog geen andere gevonden.
ach so, welk type loopwerk zit daarin? Ik had pas een Philips AZ6804 discman uit 1990 met RCD2 loopwerk en daarvoor heb ik op Ali een vervangend tandwiel kunnen vinden.
Deze; lijkt de jouwe ook tussen te staan:
https://nl.aliexpress.com/item/1005006055994462.html?gatewayAdapt=glo2…