Octronic printplaat met relais en afstandsbediening aansluiten

Hallo… allereerst bedankt voor het toelaten.
Ik heb een vraagje over hoe mijn printplaatje aan te sluiten (zie foto).
Is rechts de aansluiting (ingang) waar ik de spanning + en - op moet zetten?
En waarom links in het schema een blokje getekend DC/AC ?

Waar no, com. en nc bij staat moet je zien als een schakelaar. Die voedt niks, je moet er een externe voeding mee in serie zetten met het aan te sturen apparaat.

Op dat printje zit een elektronische schakeling die je infrarood signalen versterkt en herkend en het relais aanstuurt. Deze schakeling heeft ook stroom nodig. Deze stroom moet je uit een losse voeding halen en via de schroefjes waar dat ac en dc blokje bijstaat toevoeren aan de schakeling. En dat kan een andere spanningsbron zijn dan de voeding van je lamp of wat je dan ook aanstuurt.

Als je dit moet vragen, vraag ik me af of het een goed idee is om hiermee verder te gaan. Zeker als je met 230 volt gaat werken. Die ac/dc mag ook maar 5 volt of 12 volt zijn. Wat precies kan ik niet uit de beperkte gegevens halen.

Ik zou iemand zoeken die weet hoe je zoiets veilig in elkaar kan zetten.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (29%)]

Op zondag 29 juni 2025 15:48:43 schreef mel:
Waar no, com. en nc bij staat moet je zien als een schakelaar. Die voedt niks, je moet er een externe voeding mee in serie zetten met het aan te sturen apparaat.

NO = normally open contact van het relais. Zolang je dat relais geen opdracht geeft geldt de "normally" status
NC = normally close contact.
COM = common ofwel gezamelijk voor NO en NC Je sluit je belasting aan tussen COM en NO of NC

Dat printplaatje heeft voeding nodig, dat is dat DC/AC blokje

Kan men eenzelfde voedingsbron gebruiken voor de AC/DC aan de linkerkant, die de lamp voedt, en de AC/DC rechts, die de plaatselijke elektronica voedt?

Op zondag 29 juni 2025 17:03:50 schreef Paulinha_B:
Kan men eenzelfde voedingsbron gebruiken voor de AC/DC aan de linkerkant, die de lamp voedt, en de AC/DC rechts, die de plaatselijke elektronica voedt?

Dat kan zolang je dan maar geen 230 volt gaat gebruiken. Dan wordt het hele printje namelijk zelf de lamp. En voor de schakelaar aansluiten natuurlijk. Anders heb je de afstandsbediening nodig om het printje aan te zetten dat zichzelf aanzet.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (16%)]

Ik zou goed in het manual kijken hoeveel spanning je waar/hoe moet aansluiten want er staat in de kop 5V module, op het pcb op de foto zit er een 12V relais en er onder staat dat het een 12V module is.

Er blijven veel vragen over, en ook ik vraag me af of dit projectje de vraagsteller niet boven de pet gaat.

Toch heb ik maar een poging gewaagd. Uiterst links de belasting, dat kan een motor zijn of een lamp of wat dan ook. Maar het is belangrijk om te weten welke spanning er verlangd wordt, en welke stroom er maximaal wordt opgenomen.

Onderaan twee voedingen, de linkse voedt via het relais de belasting; als de belasting 230V~ consumeert kan deze wegvallen. De rechtse voeding bedient het relaisbordje, dat zou bv. een stekkervoeding kunnen zijn.

Meer gerichte adviezen zijn mogelijk, maar daarvoor is meer info nodig, vooral over de aan te sluiten belasting (ledstrip? rolluikmotor? welke spanning? hoeveel stroom?) en ook over de beschikbare voeding (gaat dit aan de 230V~ netspanning, of aan de woonbatterij van een camper of boot of tuinhuisje?)

Hallo allemaal… dank voor de reacties. Wees gerust ik ga niet met 230v werken. Ben een echt Dummy op dit gebied ?
Ben een beetje aan het hobbyen om een klein autootje (pinewood derby car) te voorzien van een elektromotortje die ik met de afstandsbediening kan inschakelen.
Ik ben dus geen elektricien vandaar mijn vraag via dit forum.
Mijn belangrijkste vraag was waar ik de voeding op plaats… dat is beantwoord… rechts.
Wordt vervolgd… benieuwd of ik het aan de praat krijg

Let er wel op dat je de sensor rechts onder niet inbouwt of afdekt. De sensor moet zoals we zeggen vrij zicht hebben op de afstandbediening. Precies zoals ook bij een TV

Op zondag 29 juni 2025 20:07:47 schreef benleentje:
Let er wel op dat je de sensor rechts onder niet inbouwt of afdekt. De sensor moet zoals we zeggen vrij zicht hebben op de afstandbediening. Precies zoals ook bij een TV

Bedankt voor de tip… zou ik niet aan gedacht hebben

Op zondag 29 juni 2025 17:36:18 schreef Paulinha_B:
Er blijven veel vragen over, en ook ik vraag me af of dit projectje de vraagsteller niet boven de pet gaat.

Toch heb ik maar een poging gewaagd. Uiterst links de belasting, dat kan een motor zijn of een lamp of wat dan ook. Maar het is belangrijk om te weten welke spanning er verlangd wordt, en welke stroom er maximaal wordt opgenomen.

Onderaan twee voedingen, de linkse voedt via het relais de belasting; als de belasting 230V~ consumeert kan deze wegvallen. De rechtse voeding bedient het relaisbordje, dat zou bv. een stekkervoeding kunnen zijn.

Meer gerichte adviezen zijn mogelijk, maar daarvoor is meer info nodig, vooral over de aan te sluiten belasting (ledstrip? rolluikmotor? welke spanning? hoeveel stroom?) en ook over de beschikbare voeding (gaat dit aan de 230V~ netspanning, of aan de woonbatterij van een camper of boot of tuinhuisje?)

[bijlage]

Hallo … dank voor je input . Wees gerust ik ga niet met 230v werken. Ben een echt Dummy op dit gebied ?
Ben een beetje aan het hobbyen om een klein autootje (pinewood derby car) te voorzien van een elektromotortje die ik met de afstandsbediening kan inschakelen.
Ik ben dus geen elektricien vandaar mijn vraag via dit forum.
Mijn belangrijkste vraag was waar ik de voeding op plaats… dat is beantwoord… rechts.
Wordt vervolgd… benieuwd of ik het aan de praat krijg