Recentere Miele vaatwasser aansluiten op warm water <= 60graden doen of niet en waarom?

Voor de Corona pandemie was ik bij een klant die een van onze eerste G7XXX vaatwassers had gekocht en die wou hem aansluiten op warm water. De enige kraan in de buurt gaf water van z'n zonneboiler, dus logisch dat hij die wou aansluiten. Teruggefloten door de toenmalige baas, over en weer gemail, blijkt in de handleiding te staan dat het mag. Dus warm water en nooit wat mee gehad.

Ik weet dat de G6xx reeks en ervoor defecte waterventielen konden krijgen door warm water, maar vanaf de G1xxx vanaf 2005 zijn de waterventielen bestand tegen water tot 60 graden.

De toenmalige baas is inmiddels "collega" tot zijn pensioen op het einde van de zomer. Eind vorige week een gelijkaardige discussie bij een klant. Dus de vaatwasser op warm water aangesloten en het nodige gesakker van hem weer.

Al elke dag tot vanmiddag toen ik de handleiding voor hun neus gesmeten heb een vrij bitsige discussie onder enkele collega's om de vaatwasser beter op koud water te zetten.

Een G7000 is er in een uitvoering met warmte-opslag. Dit vat gevuld met koud water gaat mee helpen om het droogproces te verbeteren. Aangesloten op warm water is dat natuurlijk minder interessant.
Behoudens dat, kunnen jullie me nog nadelen geven aan dergelijke aansluiting.
De voorkeur is uiteraard koud water om bepaalde lichte programma's hun correcte temperatuur te geven, maar als de klant het wenst of het niet anders kan...

Eens benieuwd...

In 1997 mijn aeg vaatwasser op 65gr water gezet, beviel me erg goed. Geen kalkstrepen of vervuiling. Erg weinig stroomverbruik. Deed er half blokje in. Na 20 jr probleemloos! draaien de nieuwe wel op koud gezet. Nu overdag wassen op PV stroom. Idd gaat het droger iets beter.

Er is mij gezegd dat bepaalde vervuilingen (dacht zetmeel?) Er beter af gaan onder koud water. Dus "pattatten" zouden in de pot blijven hangen bij warm water aansluiting. Dat volgens de theorie. Zelf heb ik die ondervinding in de praktijk niet.

Bij eco op de wasmachine bv gaat men in fasen opwarmen. Zodat de eco/bio zeep beter zou werken daar deze werkt in de opwarming. Het gegeven temperatuur stijging zou dus van belang zijn. Ook daar weer theorieën die ik heb horen vallen.

Het zijwandreservoir met koud water is iets wat Siemens al heel lang toepast. Ik heb geen weet van een op warm water aangesloten toestel dus daar kan ik geen feedback over geven.

Het is bij een vaatwasser verspilling als je op warm water aansluit want 3 delen van programma is juist met koud water en als je dat ook met warm water doet is het energieverspilling! Neem dan een Deense vaatwasser war een warmwater aansluiting er extra op zit dan kan de vaatwasser juist kiezen wanneer warm water benodigd is.. een moderne vaatwasser verbruikt 1 KW dus nog nodig??

@EricN: Wel, die patattentheorie komt volgens mij van Miele zelf, want daar begon een van de oudgedienden bij ons ook over te leuteren, maar dan toch iets van lang geleden.
Het wilt lukken dat 14 dagen geleden de bazin spaghetti bij had in een Tupperware potje. Ik zette de G7000 en nog wat machine op die in de werkplaats in de keuken staat op "automatic", daar de afwas niet erg vuil was. Allemaal witte strepen (rest zetmeel) in dat potje. Door later op 75gr af te wassen was het volledig proper.

Mijn eigen vaatwasser (G7915) heeft een pastaprogramma wat volgens de handleiding speciaal dient om zetmeel resten goed en volledig te verwijderen. Dat haalt 70 graden met extra water.

ECO programma's raden we de klanten sowieso af om te gebruiken, dus dat gaat geen hinder geven.

@smd: dat weet ik en daarom dat ik ook steeds de voorkeur geef aan de boel op koud water te hangen. De discussie ging er alleen maar over als de installatie zodanig gemaakt is dat de vaatwasser enkel op warm water aangesloten kan worden, dat het op een of andere manier kwaad kon voor het apparaat (technisch), of voor de resultaten van de vaat.

Jaja. Idd. De info komt van bij miele. Zelf heb ik die ondervinding ook niet, en jij ook niet lees ik dus mijn tegeltje is wel van toepassing dus

Eco is idd uit den boze maar ik wil daarmee alleen aantonen dat waneer je met zo min mogelijk middelen (flut eco zeep en lage temp) toch nog iets resultaat wil, een trage temp stijging betere resultaten zou hebben.

Technisch is het voor het apparaat niet best ook want door harsvat gaat ook warm/ heet water is niet zo gunstig en leegloop ventielen Labyrinth zijn niet gemaakt voor warm / heet water. Ik raad het zeker niet aan.

haha! Miele en een Pasta programma, doet me denken aan die reclame met de vent die ene pasta schaal voor zijn edele delen had en buiten liep van Sun nadat die de weddenschap verloren had van de vuile schaal in de vaatwasser, nou wij hebben geen vaatwasser met Pasta programma maar die red het niet om zo'n vette, vuile aangekoekte schaal schoon te krijgen met Sun Brilliant Shine Plus Is het werkelijk zo goed dan met een Miele en Sun?? Wie heeft er zo'n vette schaal in zijn vaatwasser geprobeerd en kwam er na aankoeken zo schoon uit?? overdreven reclame!!

Niet zo extreem als de saus er gewoon inkappen, maar aangekoekte ovenschalen van lasagne uit de oven, of een spaghetti bolognese bord dat er al een dagje of 2 in staat is met het pasta programma toch steeds schoon hoor.
Met de Powerdisk het beste, met los Sun poeder lukt het ook wel. Maar ik verdenk die laatste hun samenstelling veranderd te hebben. Vroeger was de geur beter alsook de reinigingskracht naar aangekoekt gedoe.

edit: waar dit draadje ooit over begon... de bewuste collega was wel vergeten dat men niet elke waterslang kan gebruiken op warm water. De watertoevoer moest verlengd worden en hij koos voor een slang voor max 25gr. Tsja, lekkage aan de slang natuurlijk.
Inmiddels toch verkoppeld naar koud water.

[Bericht gewijzigd door Beeldbuisje op (26%)]