Ik heb een staande ventilator van LIDL/Silvercrest die het niet meer doet. Uiteraard net half jaartje uit garantie. Ventilator heeft het tot nu toe altijd gedaan
Ik heb geprobeerd een schema te maken van het voedingsdeel van de print, waar het volgens mij mis gaat. De zener van 5.1V heeft een rimpel van + 1.7V . Alle componenten lijken verder goed te zijn, ook de zekering is nog heel. Op de print staan de waardes van de componenten vermeld. Vreemd is dat 1 weerstand van 51R een gemeten waarde van 32R heeft en 1 weerstand van 560K een gemeten en kleurcode waarde van 1M heeft. De gelijkricht diodes lijken ook goed (diode meting ok)
Ik heb de Zener en Elco losgehaald, maar krijg geen spanning die richting 5V gaat.
Waar gaat het mis?
PS: foto print voorzijde is in spiegelbeeld (matcht print)
Wat is het Senseo Syndroom?
Inmiddels al mooi document gevonden on-line. Ga het zeker toepassen. Bedankt voor " op weg helpen" 
https://repaircafe-forum.org/nederlands/index.php?topic=483.0
[Bericht gewijzigd door NJLAmmerts op (76%)]
Komt vaker voor inderdaad. Blijkbaar zijn een aantal van de goedkopere condensatoren onderhevig aan erosie van de metallisering van de plastic film en vermindert de capaciteit met de tijd. Hier gebruiken ze de condensator als seriecondensator om goedkoop een voeding te kunnen maken en dan daalt de stroom die je kan leveren tot het punt dat je zener niet meer regelt.
Overigens vind ik wel dapper om de zener los te maken, want als die het probleem was dan was de spanning omhoog geschoten zonder duidelijke limiet.
Die vreemde weerstandswaarden heb ik zo snel geen verklaring voor, die 1M kan misschien lager zijn door lekstroom door de condensator, maar dat heb ik nog niet gezien bij een (X2) filmcondensator.
brains
Special Member
Is die 275v condensator eigenlijk fabrieks af niet aan de lage kant gekozen?
Met hogere spanning van vaak rond 240v en spikes zitten die wel op het randje lijkt me.
Maar dit soort apparaten worden natuurlijk gemaakt als low budget en elke cent besparen is er een bij grote volumes.
Is niet beter om een stapje hoger in spanning te gaan?
Als me niet vergis is dat 600v bij dit soort condensators.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dit is denk ik een X2 condensator, dat zijn typen die gemaakt zijn voor filters die doorlopend op netspanning staan. Daar is niet de maximale DC waarde opgegeven, maar de nominale netspanning voor welke de bestendigheid getest is. De piekspanning die ze moeten kunnen weerstaan is volgens mij 8x de nominale piekspanning, maar dat weet ik niet zeker. Ze moeten bovendien ook op gecontroleerde wijze defect raken, en mogen dus niet autonoom kortsluiten. Nadeel is alleen dat hun slijtage-mechanisme lijkt te zijn dat ze capaciteit verliezen.
Er zijn ook polypropyleen (MKP) versies die blijkbaar minder slijten. Dat kan ik niet bevestigen want als ik ze stuk zie zijn het meestal papier- (MK geloof ik) of polyestercondensatoren (MKT), maar polypropyleen zie ik überhaupt erg weinig als X2 gebruikt worden. Polypropyleen X2-condensatoren zijn wel gewoon te koop en lijken op basis van een kleine steekproef zelfs goedkoper te zijn. De niet-X2 MKP's zijn om andere redenen dan duurzaamheid in de praktijk de betere, maar als je de exemplaren die aan netspanning hangen niet meerekent kan ik me van geen van beide typen herinneren ooit een defecte te hebben gezien.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
X-condensatoren mogen juist wel kortgesloten raken. Maar in vuur en vlam raken mag dan weer niet en ook het rookgedrag moet aan eisen voldoen.
Het zijn de Y-condensatoren die niet kort mogen sluiten bij defect raken, omdat deze over het algemeen koppelingen tussen laag- en hoogspanningsgedeeltes verzorgen of aan aarde hangen. Dan is een kortsluiting niet het effect wat je wil hebben.
Y's mogen trouwens ook geen vlam vatten.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op vrijdag 18 juli 2025 18:53:24 schreef weardguy:
X-condensatoren mogen juist wel kortgesloten raken. Maar in vuur en vlam raken mag dan weer niet en ook het rookgedrag moet aan eisen voldoen.Het zijn de Y-condensatoren die niet kort mogen sluiten bij defect raken, omdat deze over het algemeen koppelingen tussen laag- en hoogspanningsgedeeltes verzorgen of aan aarde hangen. Dan is een kortsluiting niet het effect wat je wil hebben.
Y's mogen trouwens ook geen vlam vatten.
een Y condensator pas 1 stuk gehad bij een fornuis van 1 week oud. aardlek ging ineens eruit. ding werd in garantie vervangen maar lag nog steeds ergens dus kreeg ik het mee. in de netvoeding zat een weerstand 1,5 ohm welke meteen ging roken voor de aardlek tripte. bleek dat de 250V y condensator 700 ohm was geworden. was net als een MOV open gescheurd.
O wow, dat is wel beangstigend. Het is ook een probleem dat ze dat ding zelf ook niet terug hebben genomen en dus ook niet weten dat een slechte Y-condensator het probleem was. De kans bestaat dat er meer met dit probleem in de omloop zijn.
Op vrijdag 18 juli 2025 18:53:24 schreef weardguy:
X-condensatoren mogen juist wel kortgesloten raken. Maar in vuur en vlam raken mag dan weer niet en ook het rookgedrag moet aan eisen voldoen.
Excuus, iets met klok en klepel... 
PS Het verrast me nog altijd dat die Rifa papiercondensatoren wel toegelaten zijn en zijn gebleven. Dat ingietsel heb ik weleens getest (Kruimel in "Philips PM3243 hapert") en is dus brandbaar. 
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zaterdag 5 juli 2025 16:17:25 schreef Arco:
Meeste zijn tegenwoordig standaard 310/315v AC...
Eigenlijk ook te laag, bij de tegenwoordig veel voorkomende netspanning van 230-248v AC, met (zonnepaneel) uitschieters naar boven de 250v AC, maar de spullen moeten toch eens weer kapot gaan. 
Bij 253v AC is de halve sinus DC piekspanning al 397v gedurende een paar milliseconden.
Inmiddels al zoveel apparaten gerepareerd met serievoeding die 275v condensatoren hadden waarbij de in waarde gedegradeerde seriecondensator de oorzaak was.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Waarom is dat te laag? De vermelding luidt in AC en de netspanning zou hier niet hoger dan 253V moeten zijn en de meeste apparatuur is zo gebouwd dat hij bij 264V nog heel blijft. Zelfs 275VAC is dan nog een acceptabele keus en 305VAC ruim.
De testspanning bedraagt in alle gevallen 2,5kVDC als ik het uit m'n hoofd goed zeg.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zaterdag 19 juli 2025 13:55:03 schreef maartenbakker:
Waarom is dat te laag?
Bij 253v AC is de halve top sinus DC piekspanning al 397v gedurende een paar milliseconden.
De testspanning bedraagt in alle gevallen 2,5kVDC als ik het uit m'n hoofd goed zeg.
Ja kan maar hoelang staat die erop en er is geen polariteitswissel van 50x/sec.
Is dus eigenlijk gewoon een statische isolatietest van het dieelectricum.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
De vermelde spanning op die dingen is Veffectief voor zover ik weet, niet Vtop. Dus dan is 275 Volt op zich goed genoeg, maar dat hier hoger geadviseerd wordt is op zich niet raar, wij staan graag achter onze keuzes van goede kwaliteit 
@ Kruimel: Het heeft bij mij ook een tijdje geduurd voordat het bleef hangen, totdat ik in de elektronicazaak zoveel jaar terug voor een van de buitenlandse klanten (Brits) een condensator moest pakken, maar er wat onduidelijk was over het juiste type. 'It's of the noise suppression circuit, such an X-capacitor. Basically across the lines.'
Sindsdien weet ik het verschil wel redelijk, maar ik ga nog wel eens de mist in met de spanning (niet geholpen door menig elektronica-groothandel die de spanningen in VAC-eff, VDC én VAC-top durft te verwisselen in hun filters waardoor er vaak geen moer van je filter-resultaten klopt)
vergeten
Golden Member
Op donderdag 3 juli 2025 15:26:36 schreef NJLAmmerts:
Ik heb de Zener en Elco losgehaald, maar krijg geen spanning die richting 5V gaat.
Waar gaat het mis?
De polariteit van de 47µF elko in je getekende schema is fout. (Is niet de oorzaak natuurlijk)