Spog2
Honourable Member
Ik kwam op de site van Aperam dit filmpje tegen: https://www.aperam.com/sites/default/files/images/Aperam_Megatrends_Fo…
Vanaf 0:59 "We are proud to have helped Qwetch design" wordt een maaltijdbox gepresenteerd waarvan wordt gezegd: "This container can go from the fridge to the microwave and on to your table over and over again"
Mijn vraag: Is dat waar? (en leidt dat niet tot schade van de microwave?)
Van website Qwetch: https://www.qwetch.com/products/boite-repas-poignee-isotherme-inox
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
In de link die je hierboven gaf, heb ik alleen kooktoestellen gezien op een elektrische kookplaat, geen magnetron.
Alles wat van metaal is, ook aluminiumfolie kan leiden tot schade of vernieling van de magnetron. Probeer het maar eens uit, je zal een mooie lichtshow kunnen zien. Bovendien kan dit niet werken, omdat een gesloten behuizing waarin je eten zit een kooi van Faraday vormt, het houdt alle straling tegen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
https://bssa.org.uk/microwave-safe-stainless-steel-food-containers/
Belangrijkste is dat er geen scherpe hoeken aan zitten: die zorgen voor het vuurwerk... 
[Bericht gewijzigd door Arco op (41%)]
Nee, een RVS lunchbox kan niet in de magnetron, simpelweg omdat de inhoud voor een flink deel wordt afgeschermd. Misschien werkt het een beetje - vanaf de bovenkant kunnen de radiogolven er nog wel enigszins bij - maar ideaal is het totaal niet.
Metalen dingen in de magnetron kunnen niet per definitie kwaad, maar volgens mij is dit gewoon LLM gegenereerde tekst met wat random B-roll footage er onder geplempt.
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Dit staat op de website van Qwetch
No, insulated lunch boxes are neither microwave nor oven-safe. Nor do we recommend putting them in the dishwasher, as this could damage them. To clean, simply use hot soapy water and/or baking soda with a soft sponge.
Hetzelfde principe dat er in een kooi van Faraday geen radioontvangst mogelijk is, Dit werkt in een microgolfoven ook niet..
Spog2
Honourable Member
Ik had van Qwetch een link gegeven voor een geïsoleerde box...
Maar van deze "Box traiteur" zeggen ze expliciet: Passe au micro-ondes*, Microwave safe*.
https://www.qwetch.com/products/boite-traiteur-bleu
De kleine *lettertjes: zonder deksel volgens de NF D21-314 standaard.
((Wat staat er in NF D21-314 ???)
Verderop staan aanwijzingen over het gebruik van de box in de magnetron:
- Verwijder het deksel en de pakking
- Verwarm slechts één container tegelijk
- Respecteer een ruimte van 3 cm tussen de wanden van de magnetron en de Horecadoos.
- Mix uw gerecht halverwege het koken
- Handteer voorzichtig en bij voorkeur met handschoenen, heet, je kan je aan de cateringbox kan branden.
[Bericht gewijzigd door Spog2 op (36%)]
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Bij die box staat inderdaad:
- Multi-purpose: the Boîte Traiteur is oven- and microwave-safe (without lid)*, dishwasher-, oven- and even bain-marie-safe.
Dus in de magnetron zonder deksel.
Ik had de vorige tekst van de dubbelwandige box, die kan dus niet in oven of magnetron.
Spog2
Honourable Member
Het lijkt mogelijk te zijn. Ook volgens deze: https://www.barketinox.fr/norme-micro-onde/
Ze maken bakken voor professionele horeca.
Martin V
En alsnog die RVS pan in de magnetron zou kunnen, waarom zou je dat doen?
Ten opzichte van de zijkant, dus in het horizontale vlak, zal de straling niet het eten bereiken, door de kooi van Farady. In het verticale vlak is dat anders, wanneer je de deksel er niet op heb.
De thermische geleiding van RVS is dermate hoger dat je je handen er aan brandt, veel beter is een glazen schaaltje vooral van pyrex.
Ik zie geen voordelen eerder nadelen aan het gebruik van een RVS pan.
Roland11
Golden Member
Bij mijn Whirlpool combi-oven (AVm360) zit een "crisp-plaat" bijgeleverd. Dat is een soort 'pizza schaal' van aluminum met aan de onderkant iets van hittebestendige kunststof (siliconen?).
Deze metalen crisp-plaat wordt gebruikt in combinatie met de magnetron, de handleiding zegt hierover:
"The oven is automatically working with Microwaves and Grill in order to heat the Crisp-plate. This way the Crisp-plate will rapidly reach its working temperature and begin to brown and crisp your food. The Crisp-plate may be preheated before use."
Dus deze metalen plaat mag ook al in de magnetron.
Martin V
Dus deze metalen plaat mag dus ook al in de magnetron.
Ik heb al heel wat magnetron ovens gerecycled, om er bruikbare componenten uit te halen en het is mij opgevallen dat de ruimte in de oven gewoon staalplaat is. Vaak zie je in de deur ook een soort van rooster zitten, waardoor je naar binnen kunt kijken, welke ook een afscherming is.
Eigenlijk is dit logisch ook want anders zou er ongewenste EMC straling optreden, dus op zich meer als logisch. Maar ook is vastegesteld hoe hoog die straling mag zijn, buiten de oven, in o.a. de FCC wetgeving, om maar wat te noemen. Het feit dat er dus in die metalen "doos" je eten wordt bereid is naar mijn idee verwonderlijk, welke ik niet helemaal kan begrijpen, naar mijn vermoeden is dat de afstand tot een geleidend oppervlak zich een X aantal golflengte van de bron zich bevindt. We hebben in die metalen doos ook te maken met reflecties, welke worden uitgestraald door die magnetron.
Het zou kunnen dus dat die op een bepaalde afstand, geen schade aan de magnetron veroorzaken.
Ik heb eens een maaltijd opgewarmd, welke was verpakt in aluminiumfolie, dat wist ik niet. Gelukkig was ik er direct bij om de oven uit te zetten, waarbij de vonken ervanaf vlogen.
Dat wil echter niet zeggen dat een RVS pan beter zou werken als een glazen schaaltje.
Ik zie alleen de voordelen daarvan in, dat er magnetische wervelstormen optreden in het metaal en de maaltijd zou bevorderen in temperatuur opwarming.
Roland11
Golden Member
Op vrijdag 4 juli 2025 13:58:41 schreef Martin V:
Ik zie alleen de voordelen daarvan in, dat er magnetische wervelstormen optreden in het metaal en de maaltijd zou bevorderen in temperatuur opwarming.
Ja, dat lijkt de bedoeling van die crisp-plaat te zijn.
Die crispplaat werkt geweldig. Ik bakte er aardappeltjes op.
Net zo zal die RVS doos zelf heet worden en zo de inhoud verwarmen.
Met een zilveren, of zelfs koperen, doos zou het lang zo goed niet gaan. 
Op vrijdag 4 juli 2025 13:15:10 schreef Martin V:
En alsnog die RVS pan in de magnetron zou kunnen, waarom zou je dat doen?
Spaart je afwas.
Eerst schil je de aardappelen in je RVS-pan en dan moet je de aardappelen in de glazen magnetronschaal doen. Nu kan je gelijk de RVS-pan met aardappelen in de magnetron schuiven.
wtt
Golden Member
Het ene metaal is het andere niet, de eigenschappen verschillen nogal. Dat geldt niet alleen voor kleur, soortelijke massa en sterkte. Ook geleiden niet alle metalen even goed. RVS heeft een aanzienlijk hogere weerstand dan (zoals @FET al hint) bijvoorbeeld koper of zilver. De hogere thermische weerstand kennen we wel vanwege de thermosfles. Ook de elektrische weerstand is hoger. De wervelstromen in het RVS zullen het RVS zelf opwarmen. Ook zal een deel van de microgolven door het RVS heen komen. Een kooi van Faraday bouw je liever niet van RVS.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Er staat in elke handleiding van een microgolfoven, GEEN metaal niks! Dus doe het dan ook niet, een gewaarschuwd man is er twee waard. Ik persoonlijk zou het niet doen, wat ze ook zeggen. Als er dan na enige tijd iets kapot gaat zullen ze zeggen dat het niet hun fout is...
Ga gerust je gang, maar denk eraan dat je het voor eigen risico zal doen. Ik zou toch al maar wat spaargeld opzij leggen voor het geval dat...
Dat staat niet in de mijne.
In mijn handleiding staat namelijk dat scherpe voorwerpen zoals vorken niet mogen, maar voorwerpen met afgeronde kanten zoals het ovenrekje of een lepel mogen wel.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Er mogen geen metalen voorwerpen in met 'scherpe' vlakken en hoeken en/of voorwerpen die erg dun zijn (alufolie).
Het ligt ook aan hoe je het gebruikt: een metalen lepeltje mag je in een kopje vloeistof zetten om die sneller en egaler warm te laten worden, maar geen los lepeltje.
Aluminiumfolie is dun en heeft meestal een verkreukeld oppervlak; twee redenen waarom het in de magnetron vonken veroorzaakt...
Dat lepeltje in de mok is niet om het opwarmen te versnellen, maar om te verkomen dat je het water oververhit tot boven het kookpunt (superheating)
Als je er daarna een lepel (of suikerklontje, theezakje ...) in gooit kan het water explosief aan de kook raken.
Met het lepeltje er in geef je het water een punt waar het stoombellen kan vormen (koken)
https://www.youtube.com/watch?v=SC_NtH8vWSc
[Bericht gewijzigd door Sine op (12%)]