Een paar maanden geleden heeft een huisarts uit Deurne een innovatieprijs gewonnen voor een "Urine Kanban". Op de website: https://www.l-1-l.nl/urine-kanban/ legt hij uit wat hiermee bedoeld wordt en heeft hij een heel beknopte handleiding voorgesteld.
Vandaag kreeg ik de vraag van een huisarts of ik voor de huisartsenpost in ons dorp zo'n systeem zou kunnen maken.
Nu is het mechanisch vervaardigen van onderdelen voor zo'n systeem met behulp van hout, metaal of 3D printen, evenals het solderen van een elektronische schakeling geen probleem voor mij.
Echter het ontwerpen van een (eenvoudige) schakeling gaat mij niet lukken.
Is er op dit forum iemand die zulke schakeling voor mij kan ontwerpen?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Kan het zo simpel zijn als detecteren dat het deurtje van het duidelijk gemarkeerde kastje open is geweest? Dat kan zo simpel zijn als een schakelaartje, relais, lampje, en een enigszins verborgen reset knopje.
Het kan uiteraard ook met een RF zendertje, of met een ESP32 via Wifi, of hoe ingewikkeld je het zelf ook maar wilt maken. Een lampje op een voor de assistente zichtbare plek op een kastje lijkt me echter de simpelste oplossing.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (36%)]
Helaas, in ons geval is de situatie anders, er is geen luikje of kastje.
Er is alleen een balie waar "het ontvangend apparaatje" op komt te staan.
En gewenst is dat zowel het apparaat op de balie als de "ontvanger" gevoed wordt met batterijen.
Bapaktus
Special Member
Zou een systeem zoals bij Amerikaanse (aan de weg) brievenbus-bak met zo'n vlaggetje niet een oplossing kunnen zijn?
Potje plaatsen op een plateau wat d.m.v een verend "haakje een vlaggetje omhoog laat komen, dat blijft omhoog tot deze weer met de hand omlaag "gereset" wordt. "Alleen palletje en een trekveertje.
Niks elektronica of zo. 
ruud
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Hoeveel bedraagt de max. afstand van "potjesdetector" naar "kanbanapparaat"? Ik zou in eerste instantie denken aan 433 MHz-communicatie?
Detecteren of er iets werd neergezet kan makkelijk genoeg, er moeten duizend manieren zijn. Laag stroomverbruik is wel wenselijk, het moet immers met batterijvoeding.
Verder lijkt mij de procedure discutabel, wat gebeurt er bv. als er kort na elkaar twee potjes worden binnengebracht? Of als een leukerd een steen neerlegt i.p.v. een potje?
Nee helaas, de situatie is anders.
Een medewerkster is ergens in het gebouw bezig met haar werkzaamheden en heeft geen oogcontact met de balie.
Op een bepaald moment komt een patiënt zijn pot inleveren en zet dit op het ontvangstapparaat.
Het ontvangstapparaat zendt een signaal naar de medewerkster en zij kan, op het moment dat het hem/haar het beste uitkomt het potje ophalen.
Zou er een gelijktijdig een tweede patiënt zijn potje inleveren dat kan hij er dit gewoon naast plaatsen, het eerste potje heeft immers al een melding gedaan.
Afstand, de balie staat vrij centraal in de huisartsenpost.
Ik denk dat 50 à 75 meter de maximale afstand is
Bapaktus
Special Member
Mijn oplossing dus niet van toepassing.
ruud
[Bericht gewijzigd door Bapaktus op (72%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Dit doet voor 75% wat je wilt, alleen de drukknop aanpassen. Kan direct een lamp schakelen.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Oei, en 50-75 meter is misschien erg veel voor 433 MHz, lijkt me.
@bapaktus: ik vond dat nochtans een fraaie en originele insteek!
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (34%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Het nadeel van de 433MHz band is dat die werkelijk helemaal vol zit met van alles en nog wat, tenzij je goede zenders en ontvangers gebruikt, lijkt de kans op het missen van een signaal of juist een onterecht signaal me erg groot. Je kunt het signaal niet continue blijven zender zolang er een potje staat, want dat zou de batterijen snel leeg trekken.
Is het echt belangrijk dat de ontvanger ook uit een batterij gevoed wordt? Je zou het vrij simpel kunnen doen met 2 ESP32's, met ESP-NOW, maar dan zou de ontvanger wel relatief veel verbruiken, dus voeding uit een accu is dan niet zo handig. 50-75m is best wel veel, zeker als daar ook nog muren tussen zitten, is de kans aanzienlijk dat het signaal daar niet door komt. De volgende voor de hand liggende mogelijkheid is dan om het signaal via WiFi door te geven, naar een tweede ESP32, of naar een computer. Dit is allemaal niet zo triviaal meer.
433 lijkt me het handigst en het energiezuinigst. Afstand is wel groot. Misschien iets met een strategisch geplaatst relay station?
Uit ervaring weet ik dat 433 MHz niet gaat werken als je je aan de regels houdt. 50-75 meter binnen gebouwen is te veel en er zullen waarschijnlijk wel redelijk wat muren tussen zitten.
Ook uit ervaring, als je het vermogen van de zender opkrikt naar 25 mW dan gaat het wel met een degelijke ontvanger maar ik heb dat enkel als test gedaan in 2008 en dat mag dus niet vanuit de regelgeving.
Met de Chinese prul van jouw website gaat het zeker niet.
Ik denk dat een betere aanpak is om de zender via WiFi met het internet te verbinden en een app te voorzien op de smartphone van de assistente. Volgens mij kan dat zelfs bijna kant en klaar via Tuya.
Wat is er mis met een knopje, draadje, belletje en een flipflop die je reset met een tweede knopje?
Alle draadloze (radiozender, wifi, telefoon enz.) signaal, gebruiken te veel energie of hebben last van storing.
SparkyGSX heeft helemaal gelijk dat de 433 MHz frequenties feitelijk onbruikbaar zijn. Dit ims bandje is gewoon te vol met garagedeur openers en andere afstandsbedieningen en gewoon piraten.
Verder gebruikt een zender nu eenmaal veel energie. Het kost gewoon energie om een signaal over een zekere afstand over te brengen. Je batterij is daardoor gewoon erg snel leeg.
Het beste en betrouwbaarste is gewoon een draadje met een bistabiele flipflop en een lampje. Al het andere geeft vrijwel zeker problemen. Hetgeen toch slordig is bij medische aanvragen.
Ik zou eens bij de Shelly producten kijken. Je hebt de standaard modules:
https://www.shelly.com/products/shelly-2pm-gen3-1
(2 inputs voor 2 kastjes/plankjes, 2 outputs voor wat lampen/bellen)
Dat kan je dan ook nog uitbreiden of vereenvoudigen met een Shelly deurcontact (voor kastje) en piggy-backpluggen (lampje met 230 stekker erin ter alarmering). Smart GU10 spotjes hebben ze ook. Er hoeft nul gesoldeerd te worden, makkelijk uit te breiden, bekende en gedocumenteerde modules die redelijk eenvoudig te vervangen zijn en ook open protocollen ondersteunen (https api, mqtt) Alarm op mobiel kan ook:
https://youtu.be/CFlAyG5Nx7g?feature=shared
Op dinsdag 8 juli 2025 21:53:10 schreef SeniorM:
Nee helaas, de situatie is anders.
Een medewerkster is ergens in het gebouw bezig met haar werkzaamheden en heeft geen oogcontact met de balie...
Heeft die medewerkster een telefoon bij zich? Daar kun je op allerlei manieren kontakt mee maken.
Zet er een weegschaal neer met een rPi eraan gekoppeld bevobbeld
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Volgens mij kan dat zelfs bijna kant en klaar via Tuya.
Los van de hele opzet die voor een huisarts waarschijnlijk veel te complex is, zou ik nooit Tuya gebruiken op hetzelfde netwerk waar ook patienten gegevens overheen gaan.
Tuya slaat data op in datacenters in regio’s overal, maar vanwege China’s Data Security Law kan het verplicht zijn data (inclusief uit het buitenland) te delen met de Chinese overheid.
Cybersecurity-experts waarschuwen dat Tuya-apparaten continu met servers in China communiceren, met risico’s op gegevensdiefstal.
Beide units moeten batterij gevoed worden, er zijn steeds wisselende locaties waar de units geplaatst worden.
Ja, 75 meter is wellicht wat veel, inderdaad beter tussen de 25 en 50 meter.
Komende twee dagen vrijwilligerswerk, kan daardoor alleen 's avond wat later reageren.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Iets met LoRa?
Er gaan geen patientgegevens over, alleen een ja/nee signaaltje...
Een beetje huisartsenpost heeft ook een wifi-gastnetwerk of en iets voor de lokale fysio en podoloog. Ik mag aannemen dat een thermostaat, urine kanban of rolluikbediening wel een veilig plekje kan vinden.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Het gaat er dus om dat de medewerker een signaal krijgt als er een potje ingeleverd is. Die medewerker doet ook andere dingen en kan niet constant maar langslopen en kijken of er al een potje staat. Dat gaat ten koste van de andere werkzaamheden. En het potje maar laten staan geeft weer problemen met bederf en mislukte tests. Als ik zo even de pdf uit de startpost mag samenvatten.
Kanban is dan Japans voor signaal en maakt dat het leuk aansluit bij de toyotafabriek enzo (lean, agile), maar het is simpelweg een seintje ipv periodiek kijken. Zegmaar interupt/signal/pushmelding ipv pollen.
In plaats van pollen of er een potje staat, wil de mederwerker een interuptvlaggetje dat het er staat, om zodra er tijd is die interupt af te handelen en het potje in de koelkast te zetten zodat er niks bederft en vervolgens wordt het meegenomen in de testen.
Breder dan de box denkend: Kan de patient het potje niet inleveren door het gelijk in die koelkast te zetten? Dan hoeft die medewerker alleen maar in de koelkast te kijken wanneer de testen gedaan gaan worden. En dat moest toch al. (Tenzij er niet dagelijks/periodiek 'toch al' getest wordt en je toch een signaal wilt dat het die dag wel moet. Of dat het een spoedje tussendoor is.)
Ik ga er dan even van uit dat de patient een koelkastdeur kan bedienen en dat er duidelijk uitleg gegeven is waar het potje ingeleverd moet worden en dat diegene dat begrijpt. Maar zonder uitleg wordt "op het sensor ding van ons kanban-geval" neerzetten ook al een probleem.
Evt gebruik je de deurschakelaar van de koelkast (of een extra schakelaar als je de koelkast niet wilt/kunt/mag aanpassen) om nog een extra signaal te geven en zijn we weer bij de oorspronkelijke vraag.
Je zou misschien een draadloze deurbel kunnen gebruiken, en die in plaats van een bel een bistabiel relais laten sturen, zodat er een 'signaal' blijft totdat het gereset is. (relais stuurt dan weer een lampje oid). Of een flipflop setten. Of een relais dat zichzelf vasthield laten afvallen als er 'gebeld' wordt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
brains
Special Member
Als het om bederf gaat dat er snel gereageerd moet worden dan zou een koelkast ook een slimme optie zijn volgens mij.
Ik denk aan van die kleine mini koelkastjes voor enkele blikjes die je kan kopen.
Als de patiënten het daar in zetten hoeft er niet een systeem te komen van potje ophalen.
i.v.m. energieverbruik en verplaatsbaarheid. Is de boel voeden met een powerbank geen optie? Of een medewerker nu een set batterijen moet wisselen of een powerbank, dat lijkt me even gemakkelijker. Misschien zelfs wel makkelijker dan batterijen. Die moeten dan altijd gehaald worden als op is en zul je zien dat er dan net geen tijd is.
Maar met 2 powerbanken (of 3 als backup voor geval eentje defect of kwijt is) in roulatie lijkt me dit heel simpel op te lossen.
Er zal altijd wel een opstart en afsluit routine zijn bij de doktersassistenten die elke dag uitgevoerd moet worden lijkt me.
Daar toevoegen: in de ochtend, Apparaat aan, wissel van powerbank en stop die in de oplader. En in de avond, haal powerbank uit de lader en leg die klaar voor morgen. Dat lijkt me prima haalbaar.
Powerbanks kunnen nu ook 12v leveren dus mogelijk zou je ook een mini koelkastje daarmee kunnen voeden.
Zomaar willekeurig vb
https://www.bol.com/nl/nl/p/mini-koelkast-frigobox-220-12-volt-ac-dc-m…
Even een rekensommetje hoe grote powerbank je nodig hebt ervoor.
Er bestaan er ook op usb voor 1 blikje, dat is mogelijk al voldoende voor 2 potjes.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Ik dacht aan gewoon een kleine compressorkoelkast op netstroom, bij of op de "inleverbalie". Desnoods een doorzichtige, en er zal iets van uitleg bij moeten (Label / briefje / symbolen / picto's / drietalig / braille en/of gewoon goede instructie vooraf aan desbetreffende patiënten)
Het wordt er niet zuiniger door diezelfde energie eerst in batterijen te stoppen... En dit lijkt me typisch een geval waarbij de koelkast ook koel moet zijn als er (nog) niks in staat, zodat zodra er wat in gezet wordt door een patient het gekoeld word. In plaats van dat het pas gekoeld wordt als de medewerker het verplaatst heeft van inleverbalie naar koelkast.