Ook ik ben gevallen tot het opzetten van een Thuis Accu systeem, en tot mijn grote spijt blijkt mijn ouwe trouwe Fluke 77 Series II niet nauwkeurig genoeg (volgens de fabrieksspecs) om meetfouten op te sporen tussen het BMS en mijn Victron omvormers / laders.
Mijn Victron rapporteert 55,20V daar waar mijn BMS 54,84V rapporteert, en als ik alles na meet (op de aansluiting van mijn ACCU en Victron zelf meet ik overal 55V.
Na een kleine zoektocht vind ik dat mijn Fluke in de DC range (320.0V) maar met een resolutie 0,1V meet met een afwijking van 0,3% wat op 55V een deviatie van 0,18V betekent.
Nu kijk ik snel even naar een nieuw FLUKE 77 series 4 zie ik dat de meet resolutie tot 60V 0,01V is maar ook weer met dezelfde afwijking. Dus een nieuwe FLUKE kopen gaat mij niet de nauwkeurigheid bieden vermoed ik.
Wat zou een slimme manier zijn om hier toch een nauwkeurige meting uit te kunnen voeren (zonder direct meer dan 600 euro uit te hoeven geven aan een nieuwe meter / een gedwongen afscheid van mijn ouwe trouwe Fluke
)
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Brymen BM869s https://www.eleshop.nl/brymen-bm869s-multimeter.html
Ik heb een Fluke 77-3 en deze Brymen, de Brymen is in kwaliteit minstens zo goed, kan heel veel meer, veel nauwkeuriger, meer digits, "hi-res" mode (oproepbaar extra digit) . De mijne heeft +40kV overleefd (alleen ingang protectie moeten vervangen. Is nu na vele jaren gebruik nog steeds spot-on.
Die Fluke koop je als je constant met je meter gooit of het ding zo tussen alle gereedschap in je gereedschap kist bewaard 
Wow ! dank voor deze tip, dat lost mijn vraagstuk in 1 keer op.
En Fluke, tja is met de pap lepel ingegoten destijds al op de MTS / HTS dus was mijn eerste go to.
Maar voor deze prijs op DC een 0,02% nauwkeurigheid vind ik erg indrukwekkend.
Nogmaals dank !
0.36V verschil is niet extreem veel, maar belangrijker is onder welke condities.
Je BMS meet direct op de cellen. De Victron meet pas na alle verliezen
- BMS
- Kabelovergangen
- Zekeringen
- Busbars
- Schakelaars
- Kabels
Bij een beetje laad- of ontlaadstroom kan dat dus best wat afwijking geven.
8 overgangen a 0.1 mOhm (2 kabels, zekering en schakelaar)
zekering 0.3 mOhm
2m 25mm2 2.6 mOhm
Dan zit je al op 3.7mOhm onder perfecte omstandigheden. Bij 50A is dat al 0.185V afwijking tussen begin (cellen) en eind
BMS enz dan nog niet meegerekend..
Kan je accu niet direct tegen je Victron praten? Dan gebruikt ie de BMS meting zelf, wat meestal dus nauwkeuriger is.
[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (24%)]
@djsmiley
Denk dat je mijn initiele post niet goed gelezen hebt, ik meld immers dat mijn Fluke overal 55V (55,00V) meet, op de omvormer zelf, op de bus bars en op de accu's.
Alle DC bekabeling is 70mm2 en ik heb alle verbindingen meer dan eens gecontroleerd, visueel, nagemeten en met behulp van een thermische camera om issues op overgangen direct op te lossen.
De deviatie zit hem dus in de Victron vs BMS'en.
BMS'en kletsen wel direct tegen de Victron middels CAN, maar de Victron installatie stopt met laden als hij vind dat de 55,20V is bereikt (deze waarde haalt hij overigens uit het BMS waar ik de OVP op 3,45V heb staan voor mijn cellen en 16 x 3,45V maakt 55,20V).
Kortom de Victron neemt wel de waardes over uit het BMS, maar vertrouwd op zijn eigen meting (wat mij ook wel logisch lijkt).
De BMS en hebben de optie om de meetwaardes te "kalibreren" maar dan moet ik wel een betrouwbare meting kunnen doen. Voor nu heb ik hier de meting van de Victron in overgenomen.
Maarja mijn leraar meet en regel hoor ik dan in mijn achterhoofd scanderen "meten is weten!!" dus ik ging dapper met mijn kwaliteits meter (Fluke 77 series II) aan de gang et voilla.
De Brymen meter gaat dat voor mij oplossen, en misschien ga ik daarbij ook qua overgangs weerstanden tot andere meet waardes mee komen. Al liegt de Thermische camera niet en ook bij hoge laad en ontlaad stromen blijven alle overgangen netjes qua temperatuur.
@Aart
Precies die vragen heb ik ook dus vandaar op zoek naar een betrouwbare meter met een kleinere meetfout dan mijn Fluke77.
Ook hier weer is meten is weten het devies.
In basis zou ik zeggen dat ik de Victron meer vertrouw dan het BMS gezien die in de software ook al calibratie toe staat.
En vandaar ook mijn vraag (die overigens bij de eerste reply al is opgelost
)
[Bericht gewijzigd door sj44k op (12%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Fluke maakt kwalitatief goede stabiele stevige multimeters. Maar de 77 is, zeg maar, een elektricien/industriële multimeter waarbij de nauwkeurigheid en digits voldoende zijn maar waar degelijkheid en veiligheid belangrijker zijn. De genoemde Brymen is minstens zo veilig, heel stevig maar bedoeld voor laboratorium/werkplaats gebruik waarbij je meer digits, meer nauwkeurigheid en meer functies nodig hebt. Brymen maakt ook voor andere merken multimeters.
Er zijn een paar merken zoals bv Fluke en G&M die meters maken voor "streng geregelde" bedrijfstakken (in NL, in andere landen/werelddelen is dat weer anders) De prijs is daar minder van belang. Er wordt volgens mij vaak ook niet verder gekeken, men heeft ervaring met bv de Fluke 77 en Fluke maakt dat ding al 40 jaar ofzo en als die bevalt neemt geen risico en koopt gewoon weer dezelfde (hooguit in een nieuwere versie).
Volgens mij kun je in dit geval elke willekeurige 6000 count multimeter gebruiken.
Die Brymen voldoet daar ook ruimschoots aan natuurlijk, maar is lang niet de enige mogelijkheid.
Ik zweer nog steeds bij analoge meetsystemen.De antieke Pantec die ik heb, is na 40 jaar nog steeds spot-on.
De Philips PM 2505 , die gebruik ik het meest trouwens, is ook spot-on, zelfs met mA meten.(volgens mijn mA calibrator...)Ik persoonlijk vind Fluke tegenvallen, zeker voor dat geld..
Het is bij zo een onderzoek praktisch als het instrument kan loggen.
Een belangrijk aspect van nauwkeurigheid is de stabiliteit over tijd en temperatuur.
[terzijde]
Een SD van 1% zal met moderne componenten en een kalibratie zonder al te veel extra kosten en aandacht haalbaar zijn. Alles daar voorbij zou mij in zo een toepassing en zonder relevante specificaties verbazen.
Een eerste stap is te kijken wat de resolutie van de meting is.
Op woensdag 16 juli 2025 14:30:07 schreef deKees:
Volgens mij kun je in dit geval elke willekeurige 6000 count multimeter gebruiken.Die Brymen voldoet daar ook ruimschoots aan natuurlijk, maar is lang niet de enige mogelijkheid.
Grappig dat ie uit Taiwan komt en nu is made in China ineens wel goed 
Topic vliegt alle kanten op, dus als de moderators het goed vinden wil ik best wel wat andere zaken beantwoorden. Maar na mijn vakantie ga ik de Brymen bestellen zodat ik ook thuis ben als hij aankomt 
@Fcapri
Ik ben voor de MultiPlus II 48/5000/70 gegaan in een 3 fase opstelling (kortom 3 stuks dus).
Ben er zeer tevreden over, maar ben pas op de helft voor wat betreft implementatie.
Op dit moment heb ik mijn Solar en Loads allemaal nog op de AC in kant staan.
Kortom als het net wegvalt valt nu de hele boel ook uit. Bewuste keuze (voor nu) omdat ik eerst meer ervaring / gevoel met deze omvormers en het Victron Eco systeem wilde krijgen.
Binnen kort als mijn vrouw een weekendje weg is ga ik mijn hele systeem omzetten zodat mijn hele huis op de AC out kant staat inclusief de Solar.
Hiervoor moet je wel voldoen aan de Factor 1 regel en omdat ik een vrij flinke solar setup heb (12,5kW omvormer en dik 17kWp aan panelen) moet ik er eerst nog een accu bankje bij leggen zodat ik dadelijk 48kWh aan accu opslag heb liggen.
Dan draait de boel vrolijk door als ook het net wegvalt, en fijne ervan is dat dan Victron mijn Solar omvormer aan kan aansturen qua productie.
Daarmee ben ik dus voorbereid als we na saldering waarschijnlijk 0 export willen doen.
Wilde met name op tijd wat kennis op doen hoe een en ander werkt hoe zaken zich tot elkaar verhouden / gedragen.
Wel blij dat ik de boel in mijn garage heb geplaatst (behalve dan dat ik wel "even" nog een extra voedingskabel 3 fase en 10mm2 per fase dik door de mantelbuis moest proppen naar de garage) gezien de omvormers verre van stil zijn. Installeren in een woonhuis kan ik van harte afraden met deze Multiplussen.
Behalve de fans bij hogere laad en ontlaad vermogens zoemen de omvormers best aardig bij laden / ontladen met vermogens boven de 500W en dat is al snel.
Sowieso zou ik vanwege de veiligheid überhaupt dergelijke thuis accu's afraden om in huis te installeren maar dat is een andere discussie (die ik bij voorkeur niet meer online voer
)
Voor thuis is de Multiplus RS een goede optie. Die is een stuk lichter, stiller en efficienter en heeft een MPPT ingebouwd.
De normale Multiplussen zijn laagfrequent omvormers (ringkerntrafo). Maar de voordelen daarvan wegen in een thuissituatie niet op tegen de nadelen (geluid, efficientie).
Overigens komt er binnenkort ook een Multiplus 6k5 uit (met 6.5kW ipv 6.5kVA) en dat is de mooie match voor 1 fase (25A)
Als je de zonnepanelen AC-zijdig koppelt heb je natuurlijk geen MPPT nodig. Met bv Enphase kan dat prima. De Victron regelt dan de spullen mooi. DC koppelen (dus met een eigen MPPT) is mooier/efficienter, maar is niet altijd mogelijk (als je dus bv micro-omvormers hebt), of veel werk (als je de strings opnieuw moet bedraden ivm de verdeling/spanning)
Als je PV aan de AC kant hebt heb je een 2e stroommeter nodig, maar de Enphases kun je tegenwoordig via Modbus direct uitlezen en dat scheelt weer een meter.
Op woensdag 16 juli 2025 16:46:32 schreef sj44k:
@Fcapri
Ik ben voor de MultiPlus II 48/5000/70 gegaan in een 3 fase opstelling (kortom 3 stuks dus).
Ben er zeer tevreden over, maar ben pas op de helft voor wat betreft implementatie.
Op dit moment heb ik mijn Solar en Loads allemaal nog op de AC in kant staan.
ik was dat soort ook aan het bekijken, maar ik ging voor de 24/3000 gaan, op 24V lifepo batterijen en max 3000W.
wil het wel zo maken dat die omvormer de data van de P1 neemt. is er 1000W injectie, moet die met 1000W opladen, is er 800W tekort, moet die 800W terugleveren.
vond op internet wel dat je die kan laten communiceren met een kwh meter in de zekeringkast, maar heb eigenlijk geen plaats meer. wil het dan liever op de P1 hebben en daar ben ik niet aan uit of ik de multiplus dan commando's (netverbruik/netinjectie) kan geven met een ESP over wifi.
ik heb mijn eigen accu gebouwd nu en werk met losse opladers die ik 1 voor 1 aanzet naargelang ik injectie heb (80W-80W-200W). maar als ik bv 1000W wil opladen, dan kost zo een 24V 40A lifepo lader best veel geld waardoor ik beter naar een vitron ga (het zit er allemaal al in).
de 48/3000 van vitron is quasi de helft van de prijs, maar dan moet ik wel voor een 48V lifepo accu gaan.
voor accu spanningsmeting wil ik de BMS via uart uitlezen. het 'meten' met een esp is niet nauwkeuring genoeg, dat is nog een stuk erger dan de meetfout met uwe fluke 
Die Multiplus RS is wel echt een hele andere prijscategorie he, en mijn zakken zijn niet oneindig en de geldboom in mijn tuin wil ook nog niet erg lekker.
Dus ja mooi spul maar t.o.v. de Multiplus II nog veels te duur t.o.v. de MP II plus heb ik de MPPT functie niet nodig gezien ik al een bestaande omvormer heb.
De MP II kost nu 700 euro de RS (dus 2100 euro in een 3 fase 5000VA setup)
De MP RS is nu alleen de 6000VA variant beschikbaar en kost 1629 per stuk, kom je uit op 4887 euro.
Dus tel uit je winst.
Behalve dat heb ik al een mooie bestaande SolarEdge installatie met ruim 50 panelen liggen die ga je niet "even" ontsluiten op een MP RS (persoonlijk vind ik sowieso de Victron Solar propositie niet erg sterk / praktisch voor grote installaties).
Tevens waarom zou ik die installatie meteen afschrijven.
Ook het meer efficiënte argument om DC in te voeden (wat in basis klopt) en de RS die meer efficient is t.o.v. de MP II zet geen zoden aan de dijk bij het enorm grote prijsverschil tussen de 2 oplossingen.
Dat "verdien" ik nooit terug.
Dit alles valt en staat overigens bij mijn eigen situatie waarbij is sowieso al een enorme surplus heb aan Solar en ik makkelijk wat verliezen in minder efficiënte omzetting kan veroorloven.
En ik denk dat gezien de paneel prijzen van dit moment dit stiekem wel voor meer mensen geldt, als je de ruimte hebt is het goedkoper om dan een paar paneeltjes extra te leggen i.p.v. de RS te kiezen.
En over Enphase kan ik nog wel een boekje open doen, ik heb ook nog een aantal Enphase panelen liggen dus die moesten ook op de Victron gekoppeld worden (de Cerbo om precies te zijn).
Dat wat me bij SolarEdge precies 10 minuten kostte om dit aan de praat te krijgen (en in die 10 minuten heb ik ook nog een kop koffie gezet en gedronken) ben ik dik anderhalve maand met Enphase aan het bakkeleien geweest om dit aan de praat te krijgen.
Enphase service is naar mijn ervaring ABSOLUUT waardeloos (kan er nog giftig over worden als ik er over na denk).
Enphase support reageert nooit terug, en sluit uit het niets tickets zonder enige terugkoppeling. Na heel veel gezeik uiteindelijk met Den Bosch in gesprek geraakt en werd mij uitgelegd dat deze functionaliteit nog in BETA is en je Envoy / Gateway door support moet worden voorzien van deze software en het proces nogal moeizaam verloopt.
Nou dat kon ik wel bevestigen.
Bij SolarEdge was het 1 vinkje om Modbus over tcp te enablen. Meer dan dat was het niet.
Overigens fyi Ik ben voor beide merken volledig gecertificeerd installateur
dus ik had sowieso al een betere ingang dan de gemiddelde consument, die gaat hier sowieso niet zelf uitkomen met Enphase.
En voor wat betreft jouw opmerking over de 2de stroommeter, die heb je sowieso nodig wil je Victron als ESS gebruiken, Immers moet de Victron installatie precies kunnen zien wat er aan de Grid invoer / export kant gebeurd. Werkt ook met Modbus over TCP overigens. Hun nieuwe VM-3P75CT meter is echt een topding.
Meet supersnel en laat zich behalve in Victron ook nog zeer fijn in Home Assistant (of welk ander systeem dat Modbus over TCP snapt) intergreren.
Dan kom ik direct uit bij de opmerkingen van @FCAPRI.
Ik zou nooit voor een 24Volt systeem kiezen, want dan kom je niet weg met 70mm2 kabels dan moet je nog dikker gaan. Mijn advies is als je kunt kies dan voor 48Volt.
Je kunt gaan lopen knutselen met je P1 meter (die ik overigens ook uitlees en gebruik in Home Assistant en P1 mon) maar die meet maar (als je de nieuwe meter hebt) 1 x per seconde.
De Victron meter meet vele malen vaker en daarmee wordt je aansturing ook veel nauwkeuriger. Houd iig rekening mee dat ook je Victron Omvormer een bepaalde traagheid heeft in zijn aansturing, met alleen een P1 meter lijkt me dat niet ideaal.
Ik vind de Victron oplossing met hun VM-3P75CT meter in combinatie met de Cerbo GX en een Victron omvormer echt een verademing. Het is idd duurder dan je eigen oplossing op basis van wat ESP's maar het werkt vele malen nauwkeuriger en sneller waardoor ik nu al sinds de boel operationeel is per dag nog maar max 10 a 100Wh afneem van het grid.
Helemaal op 0 houden heeft namelijk alles te maken met het snel kunnen meten en aansturen van de omvormer. Ik vermoed dat je dat op basis van P1 metingen niet zo nauwkeurig gaat lukken.
traagheid is niet zo van tel, ik stuur mijn accu maar elke 30sec aan, zodat die niet zit te flipperen tussen aan en uit.
ik heb dan ook een timer die pas na 3positieve metingen zal reageren, dit om de microgolf te compenseren. die staat vaak aan voor 1minuut, het is dan belachelijk dat mijn accu dan ineens 1000W wil injecteren als de microgolf weer al uit is.
dan heb ik nog de traagheid van mijn inverters.
ik heb 2x enphase IQ7 en 1x apsystems DS3. die IQ7 gaan pas terugleveren na een 3tal minuten, en duurt dan nog 2minuten voor ze van 4W naar 200W terugleveren.
mijn DS3 zit binnen de minuut al op volle 880W teruglevering.
als ik nu 1000W verbruik heb, is het nutteloos dat ik die 1000W dan pas na 4min kan compenseren.
enige traagheid boeit mij weinig. het probleem is vooral dat ik beperkt ben in vermogen
ik kan 100 tot 1340W terugleveren (werk op 36V li-ion momenteel).
mijn opladers zijn 80W+80W+200W en daar 'mis' ik veel energie. nu in de zomer boeit het weinig, ik heb 3000W injectie van 10h smorgens tot 17h savonds. maar als ik in de winter 1uurtje met 1000W injectie zit, waarvan ik maar 360W in mijn accu kan duwen, verlies ik veel rendement met de accu.
kijk ik naar een 24V 40A lader, zit ik aan 200€.
dan is de kostprijs van 800€ voor zo een multiplus II 24/3000 ineens maar kleingeld meer.
ik ben in testfase en zou willen een 24V lifepo bouwen van 8x 314Ah (8kWh).
als ik naar 48V wil kost me dat evenveel voor 16cellen van 130Ah en heb ik maar 6,6kWh.
ik wil maar 3000W terugleveren en dat komt op 24V dan op een 125A. normaal heb ik die 3000W niet nodig. 1,5-2kW is meer dan voldoende, de accu zal toch te snel leeg zijn dan.
jouw 48V 5000W zit rond de 105A op maximaal vermogen
bij mij komt de accu in de loods en die staat 20meter van mijn meterkast vandaan. mijn meterkast zit ook al vol dus zomaar een extra meter erbij lukt niet, en fysiek koppelen aan de accu ook niet.
de loods heeft een 40A 3F aansluiting, maar het verbruik zit in huis, dus moet daar meten
http://www.fordcapri.be/off/pics/kortemark/elec/640/photo_2023-11-25_1…
in belgie zijn nu nieuwe regels dat elke 8zekeringen een eigen 30mA diff moet hebben, dus moet nog ruimte 'bij creeren' daar
@fcapri,
Denk dat jouw use case / budget volledig is dan de mijne en zich slecht laten vergelijken.
Ik zit in Nederland en wil me voorbereiden om eind 2026 volledig 0 te houden qua export (i.v.m. einde salderings regeling) en daar waar mogelijk zo min mogelijk ga importeren (dat zal niet gaan lukken met alleen Solar en accu's).
Overigens kost een MP II op dit moment voor de 48V versie 100 euro minder dan de 24V lichtere versie.
Maargoed past ook niet in uw usecase.
bij mij is het maximaal besparen, ik kan niet op solar alleen overleven, dan zou ik 300panelen moeten hebben.
huis is verwarmd met 3 aircos, koken op inductie, 2 waterboilers om te douchen...
in januari verbruik ik 1100kwh en wekken de panelen 200kWh op. ik heb zowieo netverbruik.
ik wil wel elke kwh zon dat ik teveel heb in accu's rammen en dat later gebruiken. want momenteel verbruik ik 5000kWh van het net, en injecteer ik 4000kwh.
in belgie is er geen salderen. ik krijg 2,5ct voor die 4000kWh (100€) en ik betaal 60ct voor die 5000kWh (3000€) als ik nog maar 1/4de van die injectie in accus kan steken voor later gebruik, is dat 600€ verschil op mijn eindfactuur