Peter_dtn
Golden Member
Toevallig kwam ik op de website van MeshTastic, enthousiast geworden heb ik een aantal nodes gebouwd op basis van ESP32. Dat was een "fluitje van een cent" door gebruik te maken van de "webflasher". Dat is een site op het internet waarmee je een nieuwe pcb van de juiste MeshTastic firmware kan voorzien. Daarna met een iPad of telefoon de settings aanpassen zodat de node unique wordt en berichten kan versturen.
Op die manier heb ik een paar nodes gebouwd en zelfs een solar router in de tuin geplaatst. Binnen een halve dag had ik 50 nodes gelogd hier in de omgeving van Eindhoven.
Ik kan berichten (enkele woorden) sturen naar een van mijn andere nodes en weer terug.
Waarschijnlijk kan ik ook berichten sturen naar enkele van de genoemde 50 nodes in mijn lijst, maar als je echt afstanden wil maken wordt geadviseerd om een node contact te laten maken met internet (mqtt).
En hier raak ik het een beetje kwijt, als ik via internet wil communiceren lijkt me dat ik beter "Telegram", "Whatsapp" of anderen kan gebruiken. Ik lees wel dat in geval van calamiteit je kan communiceren via MeshTastic zonder internet te gebruiken, maar het lijkt me ook hier beter om een 27MHz of 433MHz standaard zend-ontvanger te gebruiken. MeshTastic is niet heel snel..
Misschien dan MeshTastic gebruiken voor sensoren, een regen of temperatuur sensor die regelmatig via het MeshTastic netwerk gegevens doorstuurt. Maar de nodes die ik hier heb zijn niet echt zuinig met het stroomverbruik, bij een ESP32 T3 meet ik 45mA gemiddeld, als ik de ESP32 T3S3 node gebruik is dat meer dan het dubbele. Er zijn nodes die beduidend minder gebruiken zoals de RAK exemplaren, maar dat is altijd nog enkele mA's.
Voor sensoren gebruik ik het Lora netwerk opgezet door "The Things Network (TTN)", daar zijn nodes beschikbaar die op een penlite batterij 'n jaar of wat vooruit kunnen.
Kortom ik weet even niet wat MeshTastic me kan brengen, maar ik zie vast iets over het hoofd vandaar de vraag hier, dank alvast voor de response!
Je kunt er berichten tot 200 tekens mee versturen net zoals iMessage, Signal of WhatsApp naar anderen die ook zo'n LoRa apparaatje hebben. Je hoeft elkaar niet rechtstreeks te ontvangen omdat nodes tussen jou en de ontvanger het bericht repeaten. Dat is de theorie. Maar het manco van Meshtastic is de populareit (veel meer nodes dan ooit bedacht denk ik) en manier waarop het berichten doorstuurt via andere nodes. Het werkt naar mijn ervaring gewoon niet goed. Zodra je niet rechtstreeks maar via meerdere nodes iets wilt doorsturen komen berichten gewoon niet aan. Velen zetten dan de MQTT gateway via het Internet aan. Maar dan ben je niet offgrid bezig.
Als je het doel nastreeft om echt offgrid berichten te versturen kun je kijken naar een alternatief MeshCore. Het werkt met dezelfde hardware, app en flashen gaat op dezelfde manier. MQTT zit er niet in. MeshCore werkt eenvoudig, public berichten worden door alle repeaters herhaald. Ja, er zal wel een bericht dubbel ontvangen worden wat de app dan wel opvangt. Maar je krijgt ze tenminste binnen en zo kun je daadwerkelijk gesprekken voeren.
Op donderdag 17 juli 2025 11:23:05 schreef Peter_dtn:Ik lees wel dat in geval van calamiteit je kan communiceren via MeshTastic zonder internet te gebruiken, maar het lijkt me ook hier beter om een 27MHz of 433MHz standaard zend-ontvanger te gebruiken. MeshTastic is niet heel snel..
Dat deden zendamateurs in de jaren 80 en 90 al volop: packet-radio met het AX25 protocol op 27/144/433 MHz. Daarbovenop node routerings protocollen als net/rom en TheNetNode. Met Meshtastic proberen ze het wiel opnieuw uit te vinden wat dat betreft. AX25 over LoRa zou best wel goed kunnen werken denk ik. En dat LoRa traag is dat klopt. De speciale modulatie zorgt ervoor dat de signalen tot diep in de ruis te decoderen zijn, en dus dat je relatief grote afstanden kunt overbruggen. Maar dat komt met een prijs, (heel) lage bandbreedte.
Peter_dtn
Golden Member
Ik heb inmiddels 90 nodes na enkele dagen "online", omdat ik heel erg weinig activiteit zie op de node zelf heb ik mqtt voor een van de nodes geactiveerd. Berichten die je met die node stuurt komen dan op een website, https://www.meshnet.nl/berichten.html
Maar ook daar niet heel veel activiteit, ik had berichten van de vierdaagse verwacht maar die waren er niet.
Op vrijdag 18 juli 2025 23:58:05 schreef PE9SMS:
[...] Maar dat komt met een prijs, (heel) lage bandbreedte.
Mijn node deed er twee dagen over om 90 nodes te hebben "gehoord", maar inderdaad vervolgens communiceren met een "vreemde" node heb ik nog niet kunnen doen. Soms kan ik bij een node een "trace route" opvragen, maar meestal lukt dat ook niet.
Ik had veel meer reacties verwacht hier op het forum vol met techneuten, maar dat blijft uit, wat op zich ook een aanwijzing is 
Voor nu is het leuk geweest om te zien dat er wat activiteit is, maar het praktisch nut kan ik nog niet ontdekken, in geval de normale communicatie uitvalt is dit zeker geen alternatief..
Hier een map van de nodes die ik "gezien" heb in regio Zuid Brabant.
Als de "normale",wat heet normaal, communicatie uit zal vallen hebben we nog porto s en idd packetradio.Zolang er spanning op de set is, zal dat blijven werken...
Peter_dtn
Golden Member
Op zaterdag 19 juli 2025 09:39:15 schreef mel:
Als de "normale",wat heet normaal, communicatie uit zal vallen hebben we nog porto s en idd packetradio.Zolang er spanning op de set is, zal dat blijven werken...
In noodgevallen kunnen we als zendamateur nog wel wat "fabrieken", met een eenvoudige kortegolf transceiver en een eindje koperdraad is heel Nederland geen enkel probleem.
Ik hoorde dat de 2m repeater in Eindhoven op een nood-aggregaat is aangesloten dus dan is er zowat "hifi" communicatie voor de regio hier.
Een goedkope chinese 2m/70cm portofoon samen met een zonnepaneel om hem op te laden is al wat nodig is..