Ik heb een nieuw probleem met mijn koelkast Frostig (Electrolux) BCF228/64 (PNC 925 582 004)
Ik vraag me af of het een mechanisch probleem is (klepprobleem voor koelvloeistof tussen koelkast en vriezer), een tekort aan koelvloeistof of een elektronisch probleem. Ik merk de volgende symptomen op:
- De koelkast maakt bijna constant het geluid van stromend water. Het is een repeterend geluid dat een paar seconden duurt en zich herhaalt.
- De compressor draait vrijwel constant en stopt niet.
- De temperatuur in de koelkast is kouder dan normaal, maar de temperatuur in de vriezer is veel te hoog.
- de koelkast geeft aan dat de temperatuur te hoog is door het display rood te kleuren.
- Ik heb achter de koelkast gekeken, alles is nog schoon, de deurrubbers zijn nog goed.
Denken jullie dat het een koelvloeistof probleem of mechanisch probleem is en dat het niet te repareren is?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Klinkt als gaslek. De lucht maakt een waterig geluid. Maar gezien het kouder is dan normaal zou het alsnog een sensor of drg kunnen zijn. Je opgegeven nummers kloppen niet. Heb je een foto vh typeplaatje?
Te koud in de frigo kan ook betekenen dat de koudewerking te weinig id. Gezien de verdampersensor niet op de beoogde -15(-20) op de verdamper komt gaat de koude die er wel is de koulkast kouder maken dan normaal. Contraintuitief heet dat dacht ik.
Je zou verwachten dat een combi koelkast prioriteit op het vriesgedeelte heeft maar in vele gevallen is het omgekeerd. De logica daarachter ontgaat me maar het is nu eenmaal zo.
EricN, als
- De temperatuur in de koelkast is kouder dan normaal
is en
- de koelkast geeft aan dat de temperatuur te hoog is door het display rood te kleuren.
js het geen koelgas issue maar een defecte NTC.
Borrelend geluid is normaal daar de compressor diep in vacuum draait om resultaat te halen in koelgedeelte maar lukt niet vanwege defecte NTC. IDD er zit een klep in koelsysteem die eerst koelgedeelt pakt en daarna vriezer.
Is hele achterwand vol ijs in koelgedeelte? Of slechts een gedeelte?
[Bericht gewijzigd door smd op (27%)]
Na het uitvoeren van de volgende test is de hele koelkastwand bevroren met ijs.
Ik heb de koelkast ongeveer 8 uur uitgezet.
Ik heb één thermometer in de koelkast en één in de vriezer geplaatst.
Ik heb hem weer aangezet.
- Ik merkte dat de vriezer is afgekoeld, de temperatuur daalt. De koelkast is nog steeds niet afgekoeld en de achterwand blijft op dezelfde temperatuur.
- Twee uur later is de temperatuur in de vriezer weer gedaald, naar -10 graden Celsius. Nu is de koelkast niet afgekoeld; de temperatuur is nog steeds 14 graden Celsius. Het display is weer blauw geworden.
- Na één nacht zijn de temperaturen als volgt: in de koelkast 0,3° Celsius, terwijl deze is ingesteld op 8° Celsius. In de vriezer -2,1° Celsius, terwijl deze is ingesteld op -15° Celsius. Het display is rood.
- Dit watergeluid was er niet toen de koelkast normaal werkte, het is echt constant.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Ik heb er vanalles over gevonden. Wel een naar wat ik mogelijk denk een aeg derivaat. Hopelijk compatibel. Heb je een mail adres?
Een foto vh typeplaatje graag .
Voorsmaak:
Het is en Frostig BCF228/64. Ik heb een foto van sticker gemaakt:
MODEL: 102.002.49
TYPE-TYP B255826
PNC 925 582 004
GERNN 11700403
Mijn advies is zet kast uit en laat op omgevings temperatuur komen. Meet ALLE NTCs na en moeten dan identiek zijn. Controleer tevens de voeding van bedienings paneel op defecte condensatoren etc. Als dat OK is dan is er iets mogelijk met wisselklep aan de hand.. Dan word het een ander verhaal..