Op maandag 28 juli 2025 03:00:03 schreef Arco:
Wat is het probleem?

Dat heeft-ie toch uitgelegd:

Nadeel ; bij capacitieve belasting geen steile omhoog overgang

En hij vertelt hoe hij het heeft opgelost.

Er is niet zozeer een probleem maar meer waarom houdt het op boven 11V.

Ik kom daar nog wel achter.

De schakeling is op een breadboard opgebouwd met veel lange draden.

Ti heeft die LM-etjes nog altijd in het assortiment.

Dit lijkt overigens een typische "omdat het kan" constructie uit de datasheet, er zijn handige manieren om een xtal oscillator te maken.

Op maandag 28 juli 2025 15:56:13 schreef Sine:
, er zijn handige manieren om een xtal oscillator te maken.

Zo ?

[LuckyStrike] Dat heeft-ie toch uitgelegd [...] En hij vertelt hoe hij het heeft opgelost.

Dan zal het wel aan mij en mijn begrijpend-lezen liggen, want het gaat in elk geval ook volkomen langs mij heen. Heb het verhaal gelezen, maar ik zie geen vraag, geen probleem en ook geen oplossing. Alleen mededelingen.

Enfin. Het zal wel goed zijn dan zeker?

+1 voor mij idem.
(ik zie enkel een aantal mededelingen zonder problemen of vragen...)

Op maandag 28 juli 2025 01:19:44 schreef Bart777:
Vanaf 11V werkt het echter niet meer.

In het echie "werkt het echter niet meer" en in de simulatie "werkt het echter niet meer" ?
Boven de 11V doet de oscillator iets anders dan onder 11V. Ben benieuwd wat de oscillator wel doet.
Out1 altijd hoog of altijd laag of ergens er tussenin?
Out2 altijd hoog of altijd laag of ergens er tussenin?

Vandaag werkt hij wel boven de 11V. Wat er gisteren anders was weet ik niet. Een andere weerstandcombinatie. Een te zware capaciteit belasting misschien waardoor de stroombegrenzing in werking trad hoewel ik hier wel op gelet heb.

Vandaag 10k instelpot voor R5/R6 met R3 22k als meekoppeling. c1=820pF, R1=2k2
15V wil nu ook echter kan niet te lang kijken want bij 12nF belasting loopt een stroom van 200 mA bij 1,2MHz. De mosfet torren raken oververhit.
17V wil bij 2n2 ,90mA, 700KHz. Bij 18V blaas je de LM319 op.

Er is een voltage (13V) waarbij de frequentie plots omklapt. 1,1 MHz naar 700 KHz

Oscillatie is mogelijk tot 3,5V, frequentie is dan 200KHz en je moet duty cycle bijstellen. IC is maar tot 5V minimum gespecificeerd.

Simulatie geeft geen problemen met voltage 3,5V of 20V. Frequentie verandert niet echt.

Het is niet de bedoeling een kristal te gebruiken. Ik zal de schakeling op een vaste 9V voeden.

Problemen komen nog wel. Ik ga hem voor de theremin gebruiken.

Je zal wel tegen de maximale 'Differential Input Voltage' aan lopen. Deze is ±5V.
Simpelste truc is over de ingangen van de opamps twee dioden antiparallel te plaatsen en de ingangen met dioden voeden via een hoogohmige weerstand van bijv 47kΩ
LTspice-modellen hebben geen last van 'Differential Input Voltage'

Dat is opzich een goed idee en zou heel goed de oorzaak kunnen zijn want voorheen was de swing groter met de 4k7 (nu 22k). De nieuwe LT319A versie is nu met intern 2 dioden over de ingang uitgerust.

Ik hoop met een geringere swing de differentie niet boven de 5v te laten komen.

Op maandag 28 juli 2025 22:50:15 schreef ohm pi:
LTspice-modellen hebben geen last van 'Differential Input Voltage'

Waarom niet?

Op maandag 28 juli 2025 22:18:29 schreef Bart777:

Problemen komen nog wel. Ik ga hem voor de theremin gebruiken.

Dat lijkt me niet handig, daar heb je geen blokgolf oscillator voor nodig.

En dan nog, bij een +MHz oscillator is een LM311 niet de eerste oplossing waar ik aan zou denken.

De blokgolf wordt gebruikt voor de schakelende voeding. Vandaar dat ik nu nog niet weet welke frequentie het beste is. Deze zal ruim boven de door theremin gebruikte 250 en 500 KHz liggen waarschijnlijk 700 KHz. Het wordt een flyback die continu aanstaat. Het teveel aan energie geproduceerde zal door een zenerschakeling aan secundaire kant worden opgesoupeerd.

Ik wil voorkomen dat er een brij aan frequenties ontstaan door een terugkoppeling, waarbij afhankelijk van de energie afname de schakelende mosfet zo af en toe te lang uitstaat waardoor lagere frequenties ontstaan.

De secundaire kant (15V) zal wel via 7809 voor een konstante spanning van de LM319 zorgen.
Er zal zowel 5V als 12V van buiten aangeboden kunnen worden.

Dat kan denk ik wel eleganter met of zonder een daarvoor bestemd IC.

Of lineair, bij audio dingen altijd een goed plan, zeker bij audio dingen die met HF werken.

Hoe kom ik dan van 5V (micro usb) naar + en - 12V (theremin)

Voorlopige opzet.

Uplus en Umin gaan vervolgens nog naar 7812 resp. 7912 om + - 12V voor de theremin te maken.

D5 dan wel D9 zorgen voor het opstarten waarna LM7809 het overneemt.

Ik geef toe een heel gedoe dat zich nog maar moet bewijzen.
Alles om te voorkomen dat de schakelende voeding de theremin verstoord.

Extern een 12V wisselspanning maakt het 100x eenvoudiger.

[Bericht gewijzigd door Bart777 op (35%)]

Er zijn kant en klare kleine through-hole isolated DC/DC converter blokjes te koop van 5V naar 12V. Koop er twee en je maakt van 5V +12V en -12V met veel minder print oppervlak en veel minder complexiteit.
Wel de uitgangsspanningen nog goed filteren.

Je hebt zelfs geen wisselspanning nodig. Je kunt ook 24Vdc nemen daar een virtuele massa voor maken met een opampje en een paar torren.

Totdat de virtuele GND de USB GND ontmoet...

Op maandag 28 juli 2025 23:12:18 schreef Bobosje:
[...]

Waarom niet?

Waarom wel? Het maakt het model onnodig ingewikkeld en een normaal gebruiker zit toch niet in dat 'verboden' gebied.
.
Echt antwoord:
Ik heb geen idee hoe je een spice-model van een transistor, IC of ander component moet lezen. Daarom ga ik er gemakshalve maar vanuit dat dit soort snuifjes niet in het model zit.

Op dinsdag 29 juli 2025 18:56:55 schreef Bobosje:
Totdat de virtuele GND de USB GND ontmoet...

Dat maakt niets uit, want die 24V zweeft ... daarnaast ga je geen USB doen als je een 24V voeding gebruikt.

Op dinsdag 29 juli 2025 19:29:39 schreef ohm pi:
Waarom wel? Het maakt het model onnodig ingewikkeld en een normaal gebruiker zit toch niet in dat 'verboden' gebied.
.
Echt antwoord:
Ik heb geen idee hoe je een spice-model van een transistor, IC of ander component moet lezen. Daarom ga ik er gemakshalve maar vanuit dat dit soort snuifjes niet in het model zit.

Wat heb je aan een model als het niet de werkelijke functionaliteit / gedrag van een component nabootst? Een model kan nooit onnodig ingewikkeld zijn zolang het de juiste functionaliteit / gedrag van dat component nabootst. En omwille van simulatie snelheid een model versimpelen is ook geen goed argument, die paar bjt's meer in het model kosten haast geen simulatietijd.
Als je het juiste LM319 (comparator, geen opamp) model gebruikt dan wordt de overschrijding van de Differential Input voltage in een simulatie zichtbaar, de inputstromen nemen dan fors toe.

Op dinsdag 29 juli 2025 19:35:52 schreef Sine:
Dat maakt niets uit, want die 24V zweeft ... daarnaast ga je geen USB doen als je een 24V voeding gebruikt.

Ik dacht dat TS de voeding vanuit USB wilde maken.

Met LTspice bezig zijn kan lang duren voordat je resultaat hebt.
Maar goed voor de enkeling hierbij de LTspice files.

In het 2e plaatje kun je goed zien hoe de uiteindelijke voeding (volts) de input voeding (micro USB, Vc9) na 10 ms overneemt en de LM7806 nu de LM319 oscillator voedt met een constante spanning.

Puntje van zorg is nog wel wat Vc12 gaat doen. Er moet eventueel om te voorkomen dat de elco c12 een negatieve spanning krijgt een diode overheen.

Nog leuker wordt het als zowel de micro USB en de 12V adapter aangesloten zijn.
Ik zou zo zeggen kies voor de een of de ander of met een schakelaar.

Essentieel is wel het gebruik van schottky diodes anders blijft er bij deze hoge frequentie (675 KHz) niet genoeg energie aan de secundaire kant over.

Weet nog niet of R4/C7 echt nodig zijn. Drain komt in simulatie niet hoger dan 33V.

[Bericht gewijzigd door Bart777 op (16%)]