hallo
ik heb een eigen print gemaakt waar een esp op zit. ik heb een probleem met de auto restart gedeelte wanneer ik wil programmeren. Het probleem is het werkt niet, ik moet met de hand het doen. Ik heb het schema van esp zelf aangehouden(denk ik). https://docs.espressif.com/projects/esp-iot-solution/en/latest/hw-refe…
hier heb je mijn schema, ik kijk er al een tijd naar, maar misschien ben ik blind geworden, maar ik kan niet zien hoe ik het fout heb gedaan.
als ik de esp een reset commando geef via DTR dan werkt het en als ik RTS voor boot verander dat werkt ook (met handmatig reset) werkt ook maar samen dan doet hij alleen resetten, maar niet in boot modes. Als ik een prog wil uploaden dan blijft hij opnieuw opstarten, maar gaat niet in boot modus.
Misschien heeft een van jullie inzicht in wat ik verkeerd heb gedaan of kan testen.
het gaat om de ESP32-WROOM-32UE
Ik weet dat het moet werken want ik had een dev print met de zelfde serial en esp gekocht en die werkt prima.
wat bedoelde je met ide ?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
In principe is het heel eenvoudig. De chip gaat in Boot-mode als je de Boot pin laag houd gedurende de reset puls. Simpel genoeg.
Maar dat schema met 2 transistors dat je overal ziet werkt niet. Volgens de tabel kun je of EN of BOOT laag maken. En dus niet allebei tegelijk, wat dus wel zou moeten. Ik heb hier verschillende van die ESP32 dev-boards liggen, en die moet ik ook meestal met de hand naar bootmode forceren.
Dus je zou eens moeten kijken hoe RTS en DTR worden aangestuurd, en daarop de schakeling ontwerpen. Werken met opto-couplers is dan wel een goed idee. Dan wordt het gemakkelijk om de beide pinnen hoog te maken als de programmeer connector los hangt.
Maar een simpele oplossing kan ook:
Zie https://docs.espressif.com/projects/esptool/en/latest/esp32/advanced-t…
If this circuitry is implemented (all Espressif boards have it), adding a capacitor between the EN pin and GND (in the 1uF-10uF range) is necessary for the reset circuitry to work reliably. This is shown in the ESP32 Module section of the schematic.
Dat zou kunnen werken als de download tool eerst EN laag maakt (DTR hoog, RTS laag) en vervolgens Boot laag maakt (DTR laag, RTS hoog).
De bedoeling van die 2-transistor schakeling is om te voorkomen dat het systeem wordt gereset als beide signalen hoog zijn of als beide signalen laag zijn. Ook kun je hiermee voorkomen dat de processor wordt gereset agv hard-ware flow control dmv RTS. Die werkt trouwens niet omdat de RTS niet binnenkomt op de ESP32. Maar als de host per ongeluk de flow control enabled heeft dan wil je niet dat de ESP tijdens download gereset wordt. Door DTR laag te maken hoef je daar niet bang voor te zijn.
[Bericht gewijzigd door deKees op (44%)]
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Ik plaats altijd een elco van 10µF tussen EN en GND. Dan hoef je niet met de knoppen te 'rommelen' om via USB te programmeren. Dus misschien helpt het jouw ook.
https://randomnerdtutorials.com/solved-failed-to-connect-to-esp32-time…
Edit: deKees was me net voor.
Nou ik ben er uit. Ik kon maar niets vinden en heb de transistors en weerstanden los gesoldeerd en vervangen voor andere en toen werkte het. Ik heb wel veel geleerd van jullie suggesties, bedankt.