fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb vanmiddag deze heel mooie radio van de stort gered (ging weg want de cassettespeler doet niets) Hij ziet er (nu) heel strak uit. Alleen het backlight van het metertje doet niets en knoppen etc moeten nog wat TLC hebben. Dat ga ik van de week doen. (en evt afregelen en als mogelijk de cassettespeler weer aan de gang helpen. ) Heel erg gevoelige goede FM ontvangst. Daar kunnen ze nu nog wat van leren. Heel goed geluid.
Ik heb het service manual maar geen user manual gevonden.
Nu de vragen:
- Zit er geen koptelefoon uitgang op of zit die ergens verstopt?
- Achterop zit een schakelaar waar OSC bij staat. Wat doet die ?
(Foto is van internet)
Bij het op cassette opnemen van een uitzending op de middengolfband gebeurt het weleens dat een harmonische van je eigen wis-oscillator toevallig storing geeft op de uitzending; je hoort dan een fluittoon door de opname (hoor je meteen tijdens het opnemen al).
Door de OSC-schakelaar verleg je de wis-frequentie een klein beetje zodat de storing dan weg is.
Bij opnemen van een ander middengolfstation moet je hem dan misschien weer terugzetten. 
--
Elektrotanya heeft een garageboek. Daarin staat in het schema wel een koptelefoon-uitgang, en op de printopstelling ook; maar er staat geen plaatje waar het ding in het echt zit gemonteerd.
e: Hij zit toch niet toevallig achter het Grundig-embleempje rechts onder op de voorkant?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Bedankt FET, daar had ik nog nooit van gehoord maar ik ben niet thuis in cassette recorders. Er zitten twee snaren in, of beter, die horen er in maar zijn gevlucht. Ik heb de boel gesmeerd en schoongemaakt voor het geval dat ik ooit snaren vind.
ik heb hem weer dicht. Alle elco's vervangen. Ze waren niet echt slecht op 1 na. Hij bromde wat en er zitten er maar een paar in. Alles schoon gemaakt en gepoetst, ik bleek een zakje met de juiste lampjes te hebben dus dat werkt ook weer. Ziet er weer strak uit. Afregelen niet gedaan, hij ontvangt zo al verrekte goed en klinkt erg goed. Daarnaast moet ik eerst een van mijn kalibrators repareren want die staat al weken uit elkaar met een display die niet werkt. Te veel werk gehad.
De koptelefoon uitgang heb ik gevonden. Het is een gaatje in het achterpaneel, er staat een "vierkant hoedje" bij getekend.
Leuk! Ja, dat is een mooie radio.
Die interferentie van de wisoscillator zou je in principe ook met een spoelenrecorder kunnen hebben, maar die zag je zo goed als nooit samengebouwd met een AM-radio.
Pas sinds de 'radiocassetterecorder' (alles vlak bij elkaar) ging je het weleens horen. De oplossing (schakelaartje) was zowel slim als goedkoop.