Ik heb hier een rc tractor die werkt met een 14500 batterij en hij wordt opgeladen via een simpele usb oplader.
Om de tractor meer power te geven vroeg ik me af of dat met 2 extra 18650 batterijen parallel aangesloten mag.
Ik heb de 18650 batterijen en de bijbehorende houder.
Op de 14500 zit een klein beetje elektronica. Mag ik mijn 18650 batterijen bij de rode connector koppelen?
Zie foto's.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Da's koffiedik kijken... 
Wat is 'een beetje electronica'? (simpele laders zijn er eigenlijk niet voor Li-Ion, laden is een complexe klus...)
't Is ook de vraag of die lader een 10x zo zware batterij (1x14500 + 2x18650)accepteert...
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Er is geen wet die dat verbiedt... maar of het een goed idee is dat durf ik te betwijfelen.
Bedenk overigens dat aan een motor die gemaakt is om een bepaald vermogen op te nemen niet straffeloos een veelvoud van dat vermogen moet toegevoegd worden - daarvan gaat hij alleen maar warm worden/roken/overlijden.
Overigens: ik heb hier recentelijks een Chinees apparaatje aangekregen met een zeer gelijkaardige configuratie. Daarin zie ik GEEN elektronica,enkel batterij, motortje, ingang vanaf usb-kabeltje, schakelaar. Wellicht zit er wel een weerstand en/of diode ergens in de bekabeling weggemoffeld. Maar veel vertrouwen boezemt mij dat niet in, en ik zou vooral niet aan de configuratie beginnen sleutelen. Ofwel laten voor wat het is, ofwel wegkieperen en iets deftigers aanschaffen.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (44%)]
je gaat niet meer power krijgen, die tractor gaat evenveel power blijven geven.
alleen de capaciteit is groter, dus de tractor, zal langer kunnen blijven rijden op 1 lading.
die beetje electronica zal een mini bms zijn, om de accu af te schakelen als ze leeg is. als jij een 18650 daar parallel over zet die niet beveiligd is, gaat die wel te laag leeggetrokken worden.
dus welke 18650 heb je, protected of niet?
veilig zou zijn om die blauwe folie te verwijderen, beide cellen gelijk opladen en dan de 18650 fysiek aan de 14500 koppelen zodat het printje beide beschermt.
ook het opladen via usb wordt beschermd door de print. ik hoop dat in die USB connector toch een veilig li-ion laad circuit zit.
het opladen zal ook VEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL langer duren.
mijn idee zo zijn om die accu origineel te houden, en een 2de pack te maken met 18650's met bijhorende print zodat je kan wisselen
dat printje stelt weinig voor
https://nl.aliexpress.com/item/1005009025792652.html (2de versie, de 3.7V)
B- en B+ is de accu
P- en P+ is dat draadje met rode connector
connector lijkt jst
https://nl.aliexpress.com/item/1005007264922255.html
kan je zoveel batterijen maken als je zelf wel.
als dat een goedkoop RC autootje is, is die batterij waarschijnlijk nog chinese rommel ook. 500mAh voor een 14500 is gewoon laag. moet zeker het dubbele tot 3dubbele kunnen bevatten
https://www.nkon.nl/rechargeable/li-ion/14500-16340.html?soortbatterij…
als de plaats beperkt is, zou ik gewoon zo een goeie cell kopen van 1500mAh, printje eraan, kabeltje eraan, en dan heb je er 2. deze 2de zal 3x zolang meegaan als de originele
heb je echter plaats genoeg, neemt dan een 21700 ofzo.
met zo 1 cell heb je meer capaciteit dan 2x 18650 samen en 11x meer capaciteit dat het originele ding. als je deze cell zelf zou bouwen, gebruik je die andere nooit meer 
https://www.nkon.nl/bak-n21700ch-58e-5750mah-11-2a.html
moet ze fysiek wel in de tractor passen
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb de 14500 Li-Ion van gerenommeerde merken nog nooit boven de 800mAh gezien. (alles daarboven is op zijn minst optimistisch...
)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Even buiten de details van deze situatie om....
Je kan "niet dezelfde" lithium accus gewoon parallel zetten, mits je de LAAGSTE laad- en ontlaad stroom aanhoudt.
Als "power" in jou toepassing stroom betreft, dan zou je van de extra power dus geen nut mogen halen: je overschrijd de max stroom van de kleine accu.
Als je voor "power" een hogere spanning nodig hebt, dan heeft het zowiezo geen nut.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Op zondag 10 augustus 2025 08:47:36 schreef Arco:
Ik heb de 14500 Li-Ion van gerenommeerde merken nog nooit boven de 800mAh gezien. (alles daarboven is op zijn minst optimistisch...)
Daar kun je je in vergissen, ik heb hier thuis nu 4 stuks XTAR 14500 van 1200mAh liggen, die zijn wel net uit.
Ik heb hier vier 18650-batterijen van goede kwaliteit liggen, dus ik wil die graag gebruiken. Daarnaast heb ik vier enkele 18650-houders.
Mijn idee is om twee houders op de cabine van de tractor te monteren, zodat de batterijen wat meer gewicht aan de achterkant toevoegen. Op die manier zou de tractor wat meer tractie krijgen. Op dit moment maakt de tractor snel een burn-out op zandterrein.
Wat betreft vermogen: zodra ik een aanhanger met zand koppel, heeft de tractor moeite om van z’n plek te komen.
Ik vermoed dat de Chinese 14500-batterijen extreem slecht zijn, omdat de tractor toen hij nieuw was veel beter reed. Nu rijdt hij moeizaam, en de 14500-batterijen raken snel leeg. Het opladen verloopt ook extreem snel.
Heeft iemand nog een suggestie voor een DIY USB-18650-lader die ik op een JST-connector kan aansluiten?
Ik wil graag die BMS's bestellen en ook de JST-connectoren.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
IMAX B6 is een hele bekende RC spul lader. Zeer algemeen, groot bereik. Varianten met en zonder 230->12V adapter aan boord te krijgen.
De IMAX B3 is een mini dingetje voor een mini prijsje wat voor 2 of drie cellen (in serie) zou moeten kunnen werken.
EDIT: Mogelijk ondersteunt ie NIET 1 cel out of the box.
[Bericht gewijzigd door rew op (12%)]
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op zondag 10 augustus 2025 18:32:19 schreef CrossFireX:
Daar kun je je in vergissen, ik heb hier thuis nu 4 stuks XTAR 14500 van 1200mAh liggen, die zijn wel net uit.
Zijn dat ook echt 14500 cellen of voldoen die officieel niet aan de standaard? Ik heb van een mij even ontschoten merk een tijdje terug 1000 mAh cellen gekocht. Echter, waar alle andere fabrikanten 14 mm als 13,5-13,85 mm diameter of zo hanteren, zijn die cellen 14-14,25 of zo. Gevolg: ik kon er geen accupacks van een kleine videocamera mee reviseren, je kreeg het huisje er echt met geen mogelijkheid overheen omdat de boel 0,5 mm te dik werd. Daarna Panasonics of zo gekocht en dat ging vlekkeloos, die waren dus wel net-iets-minder-dan 14 mm. In de meeste toepassingen loopt dat verschil wel los, maar helaas dus niet overal. Ik vermoed dus eigenlijk dat die 1200 mAh 14,25-14,5 mm in diameter zijn.
Op woensdag 13 augustus 2025 16:03:03 schreef Janballeman:
Ik heb hier vier 18650-batterijen van goede kwaliteit liggen, dus ik wil die graag gebruiken. Daarnaast heb ik vier enkele 18650-houders.
Zonder te weten wat die auto trekt: hou er rekening mee dat losse houders een forse overgangsweerstand kunnen veroorzaken, meer dan wenselijk is (dat kan dus heet worden, afhankelijk van de stroom die er gaat lopen).
Mijn idee is om twee houders op de cabine van de tractor te monteren, zodat de batterijen wat meer gewicht aan de achterkant toevoegen. Op die manier zou de tractor wat meer tractie krijgen. Op dit moment maakt de tractor snel een burn-out op zandterrein.
Dat kan, maar dan moet je zorgen dat de kabellengte van plus en min IN TOTAAL gelijk zijn. Als dus de ene groep cellen op de achterkant van de tractor ligt en de andere in de tractor, moet je dus niet alles gaan voeden vanaf de cellen in de tractor, omdat de cellen het verst weg dan ook de meeste kabelweerstand zullen zien en dus minder snel leeg raken.
Ik vermoed dat de Chinese 14500-batterijen extreem slecht zijn, omdat de tractor toen hij nieuw was veel beter reed. Nu rijdt hij moeizaam, en de 14500-batterijen raken snel leeg. Het opladen verloopt ook extreem snel.
Hou er rekening mee dat die oplader best eens gewoon te heftig op zou kunnen laden. Een USB-poort die 500 mA levert kan waarschijnlijk met enig gemak 550 mA of meer laten lopen als laadstroom. Dat is voor de meeste 14500 cellen ruim te veel. Die worden warm of gaan er gewoon snel stuk van.
Ik zou voor een losse lader gaan en het onbekende USB-geval vergeten. Die lader hoeft geen Imax B6 te zijn (apart dat de B3 inderdaad geen mogelijkheid lijkt te hebben slechts 1 cel op te laden, de B6 kan dat wel) maar ook elke andere batterijlader, in staat om Li-ion op te laden. Kijk eens bij Nkon.nl
Hoe je de cellen dan in de tractor stopt is aan jou. Hou wel rekening met het feit dat deze cellen geen geintjes maken. Bij kortsluiting leveren kwaliteitscellen echt gigantische stromen en worden ze zo 60 graden of warmer.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Die XTAR 14500/1200mAh zijn exact (gemeten); diameter 14.3 mm en 50.5 mm lengte.
Ik gebruik ze in Solar LED tuinlampen die op donkere dagen nu wat langer gaan blijven branden. De originele gratis erbij waren sowieso geen topkwaliteit. 400mAh... Nu blijven ze de gehele nacht branden op deze hete dagen.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (11%)]
Die 230v naar usb is eentje die 2A output heeft dus weet niet of die usb to 14500 lader hem begrenst naar 500mA
rew
Op woensdag 13 augustus 2025 21:24:35 schreef weardguy:
Dat kan, maar dan moet je zorgen dat de kabellengte van plus en min IN TOTAAL gelijk zijn. Als dus de ene groep cellen op de achterkant van de tractor ligt en de andere in de tractor, moet je dus niet alles gaan voeden vanaf de cellen in de tractor, omdat de cellen het verst weg dan ook de meeste kabelweerstand zullen zien en dus minder snel leeg raken..
Onzin. Nergens voor nodig.
ALS de cellen met de kortere draden iets dieper ontladen zijn, dan laden ze daarna weer "bij" vanuit de andere accu. Ze slijten wel iets sneller, maar dat zullen in dit geval toch de "zijn reeds slecht" cellen zijn. Dus wat boeit dat?
en als ze slechter worden, stijgt de Ri en zal het andere pak eerst stroom leveren.
dus dat balanceeert zichzelf gewoon uit