Marlon
Golden Member
Dag iedereen,
Ik heb hier nog een Sharp GF-330 audio cassette deck die ik af en toe nog eens gebruik om naar de radio te luisteren. Na een tijdje spelen begint één speaker te kraken tot uitvallen toe, tot ik het volume even stevig verhoog en weer terugzet... om na een tijd weer te kraken en uit te vallen.
Vanavond wou ik eens kijken wat nu precies de oorzaak was, en na openen van de speler bleek dat de aansluitpen van de speakerkabel losgekomen was van de PCB. 'k Heb die aansluitpen met een klein stukje kabel doorverbonden naar het punt op de PCB waar de trace heen liep, maar de speaker bleef kraken.
Bij wijze van test heb ik een signaalgenerator rechtstreeks op de speaker aangesloten, en de speaker kraakt bij tonen tussen 100Hz-250Hz. De andere speaker geeft de tonen zuiver weer.
Nu heb ik hier twee speakers die ik ergens uit heb gesloopt die fysiek qua maat best wel een vervanging zouden kunnen zijn. Alleen zijn de specs niet gelijk. Ik heb de defecte speaker even vervangen door de vervangspeaker, en alles klinkt perfect - maar mijn vraag is of dit zomaar kan.
Achter op de originele speakers staat er: Sharp SP-719B, max. 7W 12cm NOM 3.5W 8Ohm.
Op de vervangspeakers staat er: TVP120-140C1-CNS 4ohm G50.
Kan het kwaad om de 8ohm speaker te vervangen door de 4ohm speaker? En vervang ik ze dan best beide, of is één vervangen OK? Bij het testen hoorde ik eigenlijk geen verschil tussen de originele en de vervangen speaker, dus qua geluid maakt het weinig of niets uit.
Ik zou denken dat er nu ergens 2x zoveel stroom gaat moeten vloeien, dus vrees dat er misschien later nog meer stuk gaat gaan in de speler...
Marlon
Die kan je beter v.v. door een 8 Ω speaker.Minder volume maar ook minder vervorming,is ook beter voor je audio eindtrapje.Bij vervanging van een luidspreker altijd de zelfde impedantie (of hoger) gebruiken.Nooit lager.
[Bericht gewijzigd door Hubie op (28%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zoals gezegd, een 8 ohm speakertje zoeken, anders is de kans groot dat het kapot gaat, zeker bij hoog volume zoals Maarten ook al zegt.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
wil hij nou een 8Ω speaker vervangen door een 4Ω speaker
(dat kan met een 4Ω weerstand in serie)
OF (zie topic-titel)
wil hij nou een 6Ω speaker vervangen door een 4Ω speaker
(dat kan met een 2Ω weerstand in serie, zoals gezegd door @Bobosje)
De (vervangende)speaker en de weerstand moet wel het "vermogen"
aankunnen.
Duidelijkheid laat wel wat te wensen over. 
Marlon
Golden Member
Bedankt voor de antwoorden!
Op donderdag 14 augustus 2025 15:31:11 schreef vergeten:
wil hij nou een 8Ω speaker vervangen door een 4Ω speaker
[...]
OF (zie topic-titel)
[...]
wil hij nou een 6Ω speaker vervangen door een 4Ω speaker
[...]
Duidelijkheid laat wel wat te wensen over.
Da's waar - helaas heb ik me in de titel van het topic vergist. De opdruk van de speaker was een beetje onduidelijk en eerst dacht ik dat het 6ohm was, maar het is wel degelijk 8 (acht) ohm. De titel kan ik niet veranderen 
Op donderdag 14 augustus 2025 15:50:00 schreef PE1IDY:
Je kunt rustig een 4 ohm speaker in deze radio gebruiken.
Geen probleem.
Ik lees 2x "vervangen door eenzelfde speaker", 2x "ja, maar volume", en 2x "zet een passende weerstand in serie". Zou je me willen zeggen waarom je denkt dat het in deze radio toch geen probleem zou zijn?
Het lijkt me toch best om de meerderheid te volgen 
Marlon
Misschien ben ik de enigste die de servicemanual van deze radio heeft bekeken en dat het toegepaste ic gespecificeerd is op 4 ohm
Uiteraard is er een kanttekening :
En dat zou kunnen betekenen dat je meer volume kan produceren , hierdoor iets meer stroomverbruik en dat de trafo iets warmer wordt.
En op batterijen , deze eerder leeg zijn.
Maar ik neem aan dat je niet steeds de volume knop op standje maximaal hebt
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Je hebt gelijk, in dit geval moet het kunnen. Vrij ongebruikelijk want meestal is het IC de beperking.
Zijn de originele speakers 8 Ohm, of 3 Ohm? Ik had als tiener een aantal gelijkaardige radio's (WQ-T231 oa), en ik meen me te herinneren dat er op die speakers 3 Ohm stond, en dat dat géén drukfout was...
KGE
Golden Member
Gewoon er in zetten en proberen, het IC heeft zelfs een 'thermal protection'.
Luidsprekers zijn geen gloeilampen...
Op donderdag 14 augustus 2025 20:23:35 schreef maartenbakker:
Je hebt gelijk, in dit geval moet het kunnen. Vrij ongebruikelijk want meestal is het IC de beperking.
Yep
Dit is dus een uitzondering die de regel maar weer eens bevestigt..
Marlon
Golden Member
Op donderdag 14 augustus 2025 16:59:06 schreef PE1IDY:
Misschien ben ik de enigste die de servicemanual van deze radio heeft bekeken en dat het toegepaste ic gespecificeerd is op 4 ohm [...]
Ah, kijk, dan loont het toch de moeite om de handleiding te lezen! In elk geval bedankt, de speakers zijn ondertussen vervangen en doen het prima. Ze klinken luider, maar de radio speelt altijd op een vrij laag volume dus qua stroomverbruik of warmte maak ik me geen zorgen.
Op zaterdag 16 augustus 2025 00:54:46 schreef KellyDK:
Zijn de originele speakers 8 Ohm, of 3 Ohm? Ik had als tiener een aantal gelijkaardige radio's (WQ-T231 oa), en ik meen me te herinneren dat er op die speakers 3 Ohm stond, en dat dat géén drukfout was...
Hier is een fotootje van één van beide originele speakers, deze is wel degelijk 8ohm.
'k Dacht dat initieel dat de nieuwe even groot waren, maar het scheelde toch nog wat, dus heb ik er een adaptertje voor gemaakt.
En dit is de nieuwe speaker, gemonteerd op het adapterplaatje.
Achteraf wel sneu dat ik vergat om een fotootje te maken hoe de montage aan de binnenkant zat, want de radio is ondertussen al weer mooi dichtgemaakt.
Van buitenaf is niet te zien dat er andere speakers in zitten, ook de adapter is niet te zien, dus daar ben ik wel blij mee.
Bij het demonteren is het pennetje dat het deurtje van de cassettedeck dicht houdt afgebroken, en dat kreeg ik niet meer gelijmd (noch met superlijm, noch met smeltlijm). Dus heb ik het deck maar dichtgelijmd met dubbelzijdige kleefband, cassettes speel ik al jaren niet meer af. Het pennetje heb ik nog, moest ik ergens betere superlijm vinden.
Iets met omelet maken en eieren breken zeker?
Marlon
KGE
Golden Member
Netjes!
Maar hoe klinkt hij nu ? 
Het afgebroken pennetje kun je misschien weer verstevigen door er een dun stukje draad in te smelten met de soldeerbout (het 'hot staple' systeem)
Ik zou bij Visaton twee passende luidsprekers bestellen 4Ohm of 8Ohm. Voor €10 ben je dan helemaal gesteld.
Marlon
Golden Member
Op zaterdag 16 augustus 2025 16:06:38 schreef KGE:
Netjes!
Maar hoe klinkt hij nu ?![]()
Hij klinkt prima! Op dat vlak is de reparatie 100% geslaagd.
Op zaterdag 16 augustus 2025 16:06:38 schreef KGE:
Het afgebroken pennetje kun je misschien weer verstevigen door er een dun stukje draad in te smelten met de soldeerbout (het 'hot staple' systeem)
Ah kijk, daar had ik niet aan gedacht - dat is misschien nog een optie. 'k Heb het pennetje in elk geval bewaard, moest ik 'm ooit nog eens moeten opereren kan ik het nog eens proberen, maar omdat ik geen cassettes meer gebruik, ga ik 'm niet speciaal nog eens openen voor dit pennetje. En zo in het cassettedeck morrelen vanuit een open deurtje, is nogal vervelend.
Op zaterdag 16 augustus 2025 19:19:07 schreef Fotohuis:
Ik zou bij Visaton twee passende luidsprekers bestellen 4Ohm of 8Ohm. Voor €10 ben je dan helemaal gesteld.
Visaton is me onbekend, 'k had online als eens rondgekeken voor speakers en had her en der een paar kandidaten gevonden rond de 25€. Maar aangezien ik nog speakers had liggen die konden dienen, en de radio slechts sporadisch speelt, vond ik het beter de speakers te wisselen.
Marlon
joopv
Golden Member
Zolang je die laatste paar decibel niet gebruikt van je installatie is het geen probleem om 4 ohm speakers op een 8 ohm versterker aan te sluiten.
Misschien wel in grote professionele stage setups, maar die mensen weten meestal toch wel waar ze mee bezig zijn.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Normaliter wordt de "max" van een versterker in Watt opgegeven.
Echter, in de praktijk is er een max spanning en een max stroom. Als je die tegelijkertijd bereikt heb je het max vermogen van de versterker.
Als de fabrikant dan een zo groot mogelijk enigszins realistisch "max vermogen" wil opgeven, dan moet ie door de weerstand van de speakers juist te kiezen zorgen dat je inderdaad max spanning en stroom tegelijk bereikt.
Met een 4 Ohm speaker op een 8 Ohm versterker bereik je 2x eerder de "max stroom" dan met een 8 ohm speaker. Dus je kan maar de helft van het opgegeven vermogen halen.
En andersom, een 8 ohm speaker op een 4 ohm versterker levert dat je de max spanning te vroeg bereikt en weer kan je maar de helft van het max vermogen halen.
Als je niet een gestoorde tiener bent die de boel op max zet, dan valt het nadeel behoorlijk mee.
Wat er gebeurt als je de specs overschrijdt zal van de opbouw van de versterker afhangen. Mogelijk levert ie gewoon te veel vermogen gaat de speaker stuk. Of maakt ie zichzelf stuk. Of misschien gebeurt er helemaal niets.
In ieder geval gebeurt er niets als je het volume niet op max draait.
En dit alles is een "ter info", aangezien 1) ts reeds happy is met zijn "upgrade" en 2) de versterker mogelijk toch uitgerekend is voor 4 Ohm. (maar als het chipje voor 4 ohm is, dan kan het nog steeds dat de voeding van de versterker de stroom niet aankan en de versterker als geheel dus geoptimaliseerd is voor 8 ohm).
KGE
Golden Member
In de datasheet staat toch dat het IC prima met 4 Ohm overweg kan?
Daarnaast is de 4 of 8 Ohm een impedantie en niet een gelijkstroom weerstand.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als de chip 4 Ohm doet en dus bij 12V 3A -> 36W doet, dan heeft ie bij 36W output ook 3A (per kanaal) aan input-stroom nodig.
Is als de versterker fabrikant "20W" per kanaal wel goed vind, dan kan ie de voeding voor 1.5A geschikt maken. Chinese websites claimen dan alsnog 40W (omdat de chip dat theoretisch aankan), maar een westerse fabrikant kan wel eens gewoon netjes 20W vermelden.