Een vriend van mij heeft een oude krachtstroom 450W kolomboor op de kop getikt (op het motorplaatje staat ster/driehoek 220/380V; ik neem aan dat dit voor opstart is en dat hij niet op 230V kan lopen, toch?). Bestaan er betaalbare omvormers die van 1 fase 230V 3 fasen 400V voor dit vermogen kunnen maken? Ik ben ze nog niet tegen te komen. Wij zijn geen electrojongens dus graag jip en janneke taal :-). Alvast bedankt!

Er zijn wel frequentieregelaars op 230 volt, die maken er 3 fasen 230 van. Dat kan werken met deze motor, wel de wikkelingen in driehoek zetten.(voor 400 volt moeten ze in ster staan.)

Zou deze werken: https://www.vevor.nl/gemodificeerde-sinusomvormer-c_10763/vevor-freque…. En houd je dan nog wat vermogen over of zakt dat in elkaar met 230V tussen de fasen ipv 400V? Tenslotte, hoe zet ik de wikkelingen in driehoek (schema??).

Op vrijdag 22 augustus 2025 14:37:23 schreef Detract7679:
ik neem aan dat dit voor opstart is en dat hij niet op 230V kan lopen, toch?).

Nee, dat is niet juist.

Hij kan wel degelijk op 230V draaien. Als je 230V 3fasen zou hebben, dan kan je deze optie gebruiken om hem "softer" te laten opstarten: eerst in de 400V configuratie op de 230V aansluiten en dan pas naar 230V configuratie overstappen.

Maar meestal (zeker bij een 450W motor) kleun je hem direct op het net, daar moet het net dan maar tegen kunnen.

Kortom, als je een 230V -> 3 fase frequentieomvormer kan regelen, dan gaat het werken. Koop een 1HP versie. evt. op aliexpress.

Bijvoorbeeld: deze. (Selecteer 1ph220 -> 3ph 220V).

Even googlen naar "motor in driehoek zetten" Dat is sneller dan dat ik het hier ga uitleggen. Als jij dan even post wat je gevonden hebt (met link), dan kunnen wij dat even sanity-checken.

[Bericht gewijzigd door rew op (11%)]

Aardedraad zit zo te zien los, repareer dat ook.

Op de motor zit waarschijnlijk een kastje met de aansluitingen, met metaalplaatjes die de wikkelingen òf in ster of in driehoek aansluiten.

(bron)

De spoelen van de motor zitten tussen 1 en 2, dus U1-U2, W1-W2 en V1-V2. In ster gaan ze dus elk van een fase naar een gedeeld nulpunt, in driehoek staan ze tussen de fasen.

De aansluiting op de motor mag ook wel aandacht nodig hebben.
Aders voorzien van adereindhulzen. Aarding aansluiten. Trekontlasting herstellen (kabel trek je er nu zo uit vandaan)

Op vrijdag 22 augustus 2025 15:00:28 schreef Detract7679:
En houd je dan nog wat vermogen over of zakt dat in elkaar met 230V tussen de fasen ipv 400V? Tenslotte, hoe zet ik de wikkelingen in driehoek (schema??).

Over goedkoper Fo's op ali of die van Vevor het is op eigen risico. Ze werken wel maar gaan ook sneller defect. En zijn niet geschikt voor zware toepassing. Een kolomboormachine is geen zware toepassing.

De motor:
400/230 betekend dat de motor gemaakt is met 230V wikkelingen. Door de wikkeling in ster te zetten staan er wikkelingen voor een deel in serie met elkaar. Als daar dan 400v op zet dan staat er precies 230V op elke wikkelingen.

In driehoek staat de spanning dan steeds direct over een wikkeling en in driehoek moet de spanning dan ook 230V zijn.

Omdat de motor intern als wikkelingen heeft van 230V is de motor in ster of in driehoek precies even sterk.
Op een FO is de motor dan ook nog net zo sterk. Behalve in het aanlopen daar zit wel iets verschil. Voor toepassing met hele zware aanloop heb je dan ook FO nodig die dat aankan.

Echter in een kolomboormachine draait de motor met aanloop onbelast en dan kan ook met zo een goedkope FO wel.

Ding kan middels een frequentieregelaar op 230Vac draaien.
Regelaar maakt dan van 1 fase 230Vac 3 fase 230Vac, motor moet dan wel in driehoek worden gezet.

Middels condensator een steimetzschakeling maken, motor moet dan ook weer in driehoek.
Bij deze schakeling verlies je een hoop vermogen van toch al kleine 450Watt, wat mij betreft gewoon vergeten.

In jullie geval gewoon een 1 fase 230Vac motor opsnorren via marktplaats.
Even opletten op vermogen en of er montagevoeten aanzitten, enne asdiameter om bestaande poelie over te zetten.
Dit zou misschien iets kunnen zijn, geen idee van de asdiameter, zelf even verder uitzoeken.
https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-zelf-en-verbouw/motoren/m22765524…

Op vrijdag 22 augustus 2025 15:15:16 schreef Lucky Luke:
[...] met metaalplaatjes die de wikkelingen òf in ster of in driehoek aansluiten.

Een malle vraag, maar waar laten ze eigenlijk het derde plaatje als de zaak in ster staat? Twee op elkaar misschien? Om het niet kwijt te raken, bedoel ik.

e↓: Ah, dank je.

Twee op elkaar misschien? Om het niet kwijt te raken, bedoel ik.

Ja, je bent af je mag niet meer raden. :)

Altijd weer mensen die snelle typen.......

[Bericht gewijzigd door HD13 op (15%)]

Ik heb nog een 230v motor liggen van een kolomboor met 14mm as (1400rpm 500W) . Mag je ophalen voor 25 euro.

Is de machine werkend gezien en gekocht?
Indien nee, voor je een FO gaat gebruiken even de windingen ( laten) meten voor de zekerheid.
Stel dat de motor niet goed is dan koop je voor niets een FO.

Ik bied je een werkende motor aan. Een fase. Wegens ombouw naar 3 fase.

Dat is de mooiste optie, zeker gezien die oude motor een 40% ED variant is ... dat ding is al krapjes bemeten.

Mee eens, dan ga je op zeker!

Op vrijdag 22 augustus 2025 16:05:01 schreef revado:
Is de machine werkend gezien en gekocht?
Indien nee, voor je een FO gaat gebruiken even de windingen ( laten) meten voor de zekerheid.
Stel dat de motor niet goed is dan koop je voor niets een FO.

Hoe meet je de windingen door? Met multimeter, weerstand elke winding 0?

Op vrijdag 22 augustus 2025 16:37:45 schreef Sine:
Dat is de mooiste optie, zeker gezien die oude motor een 40% ED variant is ... dat ding is al krapjes bemeten.

Wat bedoel je met 40% ED variant?

40% is de tijd dat de motor op vol vermogen mag werken.
Dat zou dan kunnen zijn 4 minuten op vol vermogen en daarna moet het 6 minuten de tijd krijgen om af te koelen.

Nu is dat voor een kolomboormachine niet zo erg want je gebruik niet zo vaak het volle vermogen.

Hoe meet je de windingen door?

Met een multimeter op weerstand. En dan niet vergeten oom eerst te meten hoeveel weerstand de meetsnoeren hebben en dat dan daarna van de meting aan de windingen aftrekken.

IK verwacht iets van tussen de 0,5 en 10 ohm. zolang alle 3 de wikkelingen gelijk meten is het goed.

Ja kan ook de wikkelingen tegenover de behuizing meten. Daar mag je met een multimeter niet meten omdat dat een hele hoge weerstand moet zijn. Als je dan een lage waarde meet is de motor defect.

Ik hoor net dat de motor recent nog probleemloos gedraaid heeft. Dus moet het met een omvormer kunnen. Ik zal laten weten hoe het afloopt! Bedankt allemaal voor de snelle en goeie respons!