soundondisc
RJB
Al 40 jaar ben ik in het bezit van een real time (terts) audio analyser die ik recent weer nodig had en die het tot mijn ontzetting niet meer deed. Na enig onderzoek bleek dat ik m'n -15V kwijt was tengevolge van een doorgeslagen tantaal C en waardoor ook het spanningsstabilisatie IC het had begeven. Alles vernieuwd en ik weer gelukkig want het werkt weer. Edoch... is er een probleem. Als ik de helderheid van het beeld op prettig zacht heb ingesteld en alles O.K. werkt gaat na ongeveer 10 minuten het beeld uit. Soms nog nét iets zichtbaar. Als ik dan de "brilliance" iets opdraai is alles weer fraai. Dat blijft dan zo. De volgende dag is dan bij inschakelen het beeld fel helder en moet ik e.e.a. weer terug draaien waarna na 10 minuten het verhaal zich herhaalt. Lijkt mogelijk iets met warmte (?) te maken te hebben. Deze CRT electronica is een vreemd terrein voor mij. Wellicht kan U nader inzicht geven hoe dit gedrag kan ontstaan en hoe het mogelijk op te lossen is?
soundondisc
RJB
Heb sterk de indruk dat er geen sprake is van vervuiling op de pot baan. Voelt aan en reageert als nieuw exemplaar. Die zener zou m.i. iets dergelijks kunnen veroorzaken. Spanning over de zener meten en kijken wat er gebeurt bij terugval helderheid? Wat voor zener is dit? Iets groter schema aangehangen.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op vrijdag 5 september 2025 19:58:51 schreef Krelis Vonketrekker:
Zener diode spanning bij helderheid regeling stabiel??
Zou ik ook checken inderdaad.
Als de hoogspanning van 1500V varieerd zou ook de focus denk ik aan de haal gaan. Misschien een rot elcotje in de EHT regulator? Of een van die elcotjes in serie? Een warmte probleem doet me denken aan een rotte elco namelijk.
KGE
Golden Member
De +18V en -18V zijn wel ok?
Pas wel op met meten: de hele hoogspanningregeling gebeurt in de negatieve kant (door de BF259).
Kathode en gloeidraad staan onder relatief hoge spanning. De meeste multimeters zijn niet geschikt voor > 600V
Zwevende metingen kunnen wel gedaan worden zoals de spanning meten over zenerdiode C56 (ik neem aan dat dat een 56 Volt zener is). Meter aansluiten over de zener en de meter goed vrijstaand plaatsen. Dan pas inschakelen.
Verder zou ik de weerstand ladder met de 6 weerstanden van 182k verdenken of het EHT regelcircuit zelf. Alle hoogohmige weerstanden meten (spanningsloos en met één kant losgekoppeld)
soundondisc
RJB
Dank allemaal voor de reacties!
De C's had ik in voorgaand onderzoek al in situ getest zonder problemen te openbaren.
Er is geen enkele focus drift . Het terugvallen naar veel lagere intensiteit gebeurt zonder "boogje", alsof er een schakelaar wordt omgezet...
De + en - 18V zijn in orde. Dat zijn de lieferanten aan de +15/-15V stabilisatoren welke sectie ik eerder vernieuwd had waarbij alles weer perfect tot leven kwam.
Heb op dit moment het apparaat in gebruik maar duik er meteen in als ik hiermee klaar ben.
Zal beginnen met meting over de zener en zal daar een veilige set-up voor arrangeren! Voor mij is de indicatie C56 nogal raadselachtig, maar is een 56V zener hier te verklaren? Ik neem aan dat er over R3 een vaste spanning komt te staan. Hoe dat tot stand komt met die zener met aan de onderkant -1500 V en aan de andere kant aan de gloeidraad en kathode van de buis is voor mij volstrekt onduidelijk. Kan iemand mij over deze opzet wat onderwijs geven?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Die zener zorgt ervoor dat je de spanning op G1 tussen 0 en -56V ten opzichte van de kathode kunt instellen. De spanning op G1 bepaalt het afknijppunt van de buis dus is inderdaad een goede kandidaat voor dit mankement.
Een elco kan, maar alleen als het probleem juist verdwijnt wanneer hij opgewarmd is. Dus welke stand van de helderheidsregeling de abnormale stand is. Ik las het als dat de stand bij opgewarmd apparaat de afwijkende stand is. Dan zou het dus geen elco zijn.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (37%)]
soundondisc
RJB
Een update.... Ben begonnen met een aangelegde spanningsmeting over de C56 zener. De meting gaf een constante waarde van 53V. Bij het omslagpunt van de helderheid was er geen enkele afwijking van het voltage over C56. Verder onderzoek naar de HT sectie , de EHT regulator, leek geïndiceerd. Ben begonnen met de spanning over de 10 mfd elco van deze sectie te meten. Deze bleek 80,4 volt te zijn maar ook hier blijft dit potentiaal constant. Heb toen besloten het gebied van de 2 torren Q1 & Q2 eens te plagen met een koudespray. Heb dat gedaan nadat de unit geruime tijd had aangestaan en dus in de "lower intensity" fase verkeerde. De koude douche werkte vrijwel meteen! Het beeld sprong terug naar de hogere intensiteit.
Moeilijk vast te stellen of het de BF259 is die niet meer deugt of de BC214. Heb beide verwijderd en nieuwe besteld. Ga misschien de 3 diodes ook maar vervangen.
soundondisc
RJB
Beste forumleden, Heb de BF259 en de BC212LA (nu een BC 214L) vervangen en de 3 omringende diodes meteen ook maar meegenomen. Vanmiddag alles weer gemonteerd en unit ingeschakeld. Na 2 uur in bedrijf te zijn geweest is de intensiteit op de CRT niets veranderd en kunnen we concluderen dat de fout zoals eerder gesuggereerd inderdaad in de HT regulatie zat. Ben zéér content met het einresultaat. Dank U allen voor Uw gewaardeerde bijdragen! Met hartelijke groet,
Rob.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."