Bij het opruimen van de voorraadkast in de hobbykamer kom ik het volgende tegen.
Enkele HSP Condensators met een waarde van 5 nF bij 2,8 kV
Daar heb ik een vraag over, en wel de volgende.
Er zit een ronde kunststof of Teflon schijfje op het asje bevestigd, wat ook nog kan draaien.
Tussen deze schijf en de Condensator zit een metalen sleepring wat hem aandrukt.
Is er iemand die mij hier iets mee over kan vertellen wat het nut daarvan kan zijn, ik ben benieuwd.
Alvast mijn dank hiervoor.
Lang geleden heb ik eens een teflon ring op de 'hete' kant van zo'n condensator gemonteerd om corona-ontladinkjes in het vochtige klimaat tegen te gaan (scheepszender, 410-512 kHz, Noord-Atlantiek, winter).
Zonder teflon was de veldsterkte op de scherpe kanten net iets te hoog. Op deze manier 'verdeelde' de veldsterkte zich gelijkmatiger.
Het was een tijdelijke oplossing, maar heeft er gezeten tot de sloop van het schip.
Zou dit ook zoiets geweest zijn?
nonius
set SCE to AUX.
[FET] Het was een tijdelijke oplossing, maar heeft er gezeten tot de sloop van het schip.
'Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.'
Mij lijkt de teflon-ring trouwens gewoon een isolerende ring om tegenkracht (reactiekracht) te bieden, zodat de eigenlijke, bruine condensator goed tegen de wand van een metalen behuizing kan worden gedrukt en betrouwbaar electrisch contact maakt.
Dat z.g. sleepcontact lijkt voor zover zichtbaar op de foto op een veerring die contact maakt met 1 zijde van de condensator. Dergelijke condensatoren kunnen door warmte uitzetten en indien vast gemonteerd barsten. Met een enigsinds flexibele montage blijven deze condensatoren heel.
Ik heb dit soort constructies wel vaker gezien. Ook wel defecte condensatoren gezien. Sommige kunnen met de nodige corona verschijnselen nogal spectaculair stuk gaan. Een doorvoer condensator is het waarschijnlijk niet.