Ik heb nog een versterker staan met een optical ingang voor een Toslink kabel.
Deze wordt gebruikt voor de connectie naar de TV.
Opeens bleek dat de verbinding niet meer werkte.
Het bleek dat de kabel eruit lag.
Het bleek dat ik de kabel niet meer kon bevestigen. In de aansluiting bleek namelijk het klepje te zijn afgebroken en deze zat samen met een klein veertje in de aansluiting.
Ik heb deze met een kleine pincet kunnen verwijderen.
Maar nu blijft dus de kabel niet meer vast zitten en werkt de verbinding niet meer.
De vraag is of iemand ervaring met een dergelijke storing en of er tips zijn om deze te repareren.
Kun je deze poortjes zo vervangen of is dit op een andere manier op te lossen.
Hoor graag jullie reacties.
Groet,
Paul
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Die Toslink jacks kunnen niet veel mishandeling verdragen, zijn snel kapot.
Beste vervangen door een passende nieuwe. (er zijn verschillende footprints)
Hallo Arco,
Daar was ik al bang voor.
Inmiddels gezocht waar ik deze onderdelen zou kunnen kopen. Kan echter nog niks vinden.
Enig idee waar dergelijke componenten te koop zijn ?
Hoor het nog graag.
Groet, Paul
hier bijvoorbeeld:
https://domoticx.net/webshop/toslink-fiber-optic-reciever-dlr1120-pcb-…
Maar zonder te weten om welke versterker dit exact gaat, is het een beetje gokken welke nieuwe banden je nodig hebt zonder te weten welke auto je hebt 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
als je de kabel tegenhoud, werkt die dan wel? indien ja, kabel opofferen en vastlijmen in de connector?
Op woensdag 10 september 2025 11:54:00 schreef fcapri:
als je de kabel tegenhoud, werkt die dan wel? indien ja, kabel opofferen en vastlijmen in de connector?
Die glasvezel moet dan wel precies voor de led zitten anders komt er aan de andere kant nog geen licht uit. Misschien lukt het met een klein kurkje of rubber propje waarin precies in het midden een gaatje geboord is voor de glasvezelkabel.
Hallo allen,
Dank voor jullie reacties.
Trouwens, het gaat om een Onkyo TX-NR 545 receiver.
En, wanneer ik de kabel vasthoud werkt deze nog. Alleen lukt het niet om de kabel vast te zetten.
Deze zit te los en valt eruit.
Het zou dus mooi zijn om dit te kunnen repararen.
Ik zal de "oude" poort eens verder onderzoeken en daar een duidelijke afbeelding proberen te maken waarmee ik dan naar een vervangende poort op zoek kan gaan.
Ik was dus nog niet zover geweest om de receiver open te schroeven.
Was juist dat ik had ontdekt dat het klepje en het veertje waren afgebroken en heb deze er toen in ieder geval uitgevist.
In ieder geval weet ik nu dat er vervangende toslink jacks bestaan.
Had al wel gezocht op "optical poort chassisdeel" dit leverde echter hele vreemde verwijzingen op.
Vandaar dat ik toen de vraag hier heb neergelegd wat het beste is te doen.
Ik ga nu in ieder geval verder op zoek.
NB: Vwb het vastlijmen van de kabel ben ik niet zo'n voorstander.
Zoals al wordt gezegd is het dan de kunst om precies in het midden uit te komen.
Ik heb echter inmiddels ook ergens gelezen om de stekker van de Toslink kabel met schildersplakband dun te omwikkelen totdat deze ongeveer past en dan voorzichtig aandrukken.
Het moeten dan smalle reepjes zijn.
Lijkt mij een mogelijkheid om de kabel enigszins vast in de poort te krijgen.
Dus, deze tip ga ik ook nog proberen.
Groet,
Paul
Roland11
Golden Member
Ik heb wel eens bladzijden lang plaatjes bekeken op de site van Farnell, en uiteindelijk een passende Toslink jack vervanger gevonden - in een soortgelijk geval als bij jou.
Maar het is vaak niet zo eenvoudig om een passende te vinden!
Op donderdag 11 september 2025 21:12:16 schreef supervisors_nl:
NB: Vwb het vastlijmen van de kabel ben ik niet zo'n voorstander.
Zoals al wordt gezegd is het dan de kunst om precies in het midden uit te komen.
Als je de connector aandrukt zodat deze werkt, vastblijft houden en er dan aan de buitenkant een druppel hotglue opdoet blijft de connector prima zitten.
Hotglue heb je ook zo weer los als je het warm maakt mocht het nodig zijn.
Op vrijdag 12 september 2025 19:55:35 schreef WillemV2:
is de optische ingang voor CD in gebruik? Anders kun je die ook gewoon pakken natuurlijk.
De optical ingang werd gebruikt voor de TV aansluiting. Natuurlijk is ook de aansluiting via HDMI beschikbaar, maar ik wilde deze echter voor iets anders gebruiken op de TV.
En, de TV heeft slechts 1 E-Arc HDMI aansluiting.
Inmiddels alsnog de receiver via HDMI aangesloten, en dat werkt goed. Was echter benieuwd of de Optical poort toch te repareren was.
In de praktijk blijkt dit echter nog niet zo eenvoudig, met name door de verkrijgbaarheid van de onderdelen.
Arco
Special Member
Als er andere kabels in de buurt zitten, dan kun je de fiber met een ty-wrap daaraan vastmaken, meestal genoeg om 'm op zijn plaats te houden in de jack.
Roland11
Golden Member
Op zaterdag 13 september 2025 13:43:56 schreef supervisors_nl:
[...]
met name door de verkrijgbaarheid van de onderdelen.
Heb je dan al gezocht in alle pagina's bij Farnell, Mouser etc. naar het 'juiste plaatje'? Dit soort onderdelen zijn vaak wel goed verkrijgbaar namelijk.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op woensdag 10 september 2025 16:08:35 schreef buzzy:
[...]Die glasvezel moet dan wel precies voor de led zitten anders komt er aan de andere kant nog geen licht uit.
De kunststof vezel is 1mm dik dus zo heel precies hoeft dat niet.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op dinsdag 9 september 2025 21:10:00 schreef supervisors_nl:
Ik heb nog een versterker staan met een optical ingang voor een Toslink kabel.
Paul
Je versterker is (optical-in)
Tenzij het klepje in je TV (optical-out) stuk is, dan merk en type TV opgeven.
Welke is er nou stuk?
[Bericht gewijzigd door vergeten op (16%)]
Ik heb hetzelfde al 2 maal voorgehad, eenvoudige (vervelende) remedie : de kabel positioneren, een dubbel geplooid plastiekje met de dikte van het afgebroken klepje er mee tussen foefelen ter vervanging van dat klepje, werkt bij mij al 2 jaar zo. Het is wel niet comfortabel om regelmatig de stekker in en uit te trekken, haha.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als de kabel niet meer goed erin past zou ik zeggen, ben creatief. een paperclip aan een schroef op de achterzijde versterker maken en zo buigen dat de kabel daarmee vastgehouden word werkt ook.
als je zo'n toslink stekker gaat zoeken, let op dat het een ontvangende is! je hebt ook uitvoeringen die zenden, in een cd speler of tv bijv..