ik heb een probleempje op de badkamer met de verlichting. We hebben daar 5 ledspots, ik heb die 5 jaar geleden vervangen, oude spots vervangen door leds. Inclusief 2 nieuwe transformatoren voor led.

Nu weet ik even niet meer waarom ik 2 transformatoren heb gebruikt, heb het eigenlijk 1 op 1 vervangen tov de oude situatie. 3 leds op 1 trafo en 2 op de andere. Sinds vandaag werken de 2 leds op de 2de trafo niet meer. 1 blijft uit, andere geeft een knipperlicht.

Mijn eigen vermoeden als leek is dat het Zal waarschijnlijk aan de trafo zal liggen, of zou het ook een kapotte led kunnen zijn (werken die in serie?).

Overigens wat ik wel vanaf het begin heb gehad, als je het licht aan deed en dan uit en weer snel aan dat die 2 betreffende leds ook even uitbleven en na paar seconden wel aangingen, lijkt mij ook niet helemaal top

Mijn vragen:
-enig idee waarom er 2 trafo's zijn? Heeft dat te maken met hoeveel leds je kan aansluiten op 1 trafo?
- wat zou de reden kunnen zijn van het haperen na snel uit en aandoen lampen
- waar moet ik op letten bij het kopen van een nieuwe led transformator ?

Alvast bedankt voor het meedenken en de info

Hier exact dezelfde situatie qua aantal voedingen. Hier had het te maken met het maximum vermogen van de oude situatie: halogeen 20 watt maal 3 op een 75 watt voeding. Dus voor 5 lampen 2 voedingen. Later omgebouwd naar LED (door de vorige bewoner) en de voedingen laten zitten. Die situatie en zo is het hier ontstaan.

Of er nu 1, 2 of 3 LED's aanhangen maakt qua maximale belasting geen verschil. Het zou nu met 1 voeding kunnen. Met 1 LED lamp knippert het, maar vanaf 2 tot 5 is het stabiel (met de hier gemonteerde halogeen trafo!). Hier is er een trafo niet meer aangesloten.

Ik zou het zoeken in een kapotte LED lamp. Gewoon even lampje voor lampje er uit, en mogelijk gaat het flikkeren maar een kapotte LED kun je zo wel vinden. En als laatste conclusie kan het zijn, dat de voeding de oorzaak is. Maar je hebt er 2, en waarschijnlijk ook overbemeten. Zoals hier.

Op vrijdag 12 september 2025 15:20:17 schreef Bouncer1980:
We hebben daar 5 ledspots, ik heb die 5 jaar geleden vervangen, oude "gewone" leds vervangen door leds.

Wat bedoel je met 'gewone' leds?
Waarschijnlijk kun je (als het CV drivers zijn) alle leds op de nog werkende driver aansluiten.

Help. Wat zijn cv drivers? Met oude leds bedoel ik niet-led spotjes. Verkeerde term inderdaad gebruikt

Een driver kan constant voltage (CV, vaste spanning) of constant current (CC, vaste stroom) zijn; bij de laatste kun je niet zonder meer extra leds parallel schakelen.

Mijn eigen vermoeden als leek is dat het Zal waarschijnlijk aan de trafo zal liggen, of zou het ook een kapotte led kunnen zijn (werken die in serie?)

Trafo's of ledjes eens wisselen ???
Mijn eerste ingeving (zo zonder info/foto van trafo of lampje) is dat het ledspotje dat nu uitblijft defect is.

was idd 1 led kapot, heb nu ook 1 trafo eruit gehaald. alles werkt, behalve als ik de kapotte led inplug, dan blijft alles uit. Op zich is dat nog niet heel spannend, kwestie van led vervangen.
Wat wel een probleem is, dat als ik de lampen even uit heb en dan inschakel dat het 4 seconden duurt tot de lampen aangaan. Geen idee waar dit door komt.

In bijlage foto vd trafo en ledlamp

De ledstripverlichtingen hier gaan ook een ietsje later aan dan de GU10 ledspots... is het opstarten van de schakelende voeding.
Maar 4 sec is idd wel tergend lang... mss slechte eigenschap van de trafo of leds ... mss speelt de minimum belasting hier ook mee?
Ps: 5 x 2,6W = 13W mag ook aan 1 trafo van 20W... dus probeer en kijk of dat beterschap geeft :)

Het is gelukt. Zat nog 1 parallel schakeling bij. Deze ook in serie gezet en alle 5 de leds vervangen door identieke lampjes. Nu werkt het zonder vertragingen en met gebruik van 1 trafo ipv 2.

Bedankt iedereen voor het meedenken

In serie kan met deze lampjes en driver niet werken, parallel zul je bedoelen...
Anders krijgen de lampjes maar 2.4 volt...

[Bericht gewijzigd door Arco op (28%)]