Een voeding van 20 amp 24 volt gelijk stroom, bestaat uit een Travo 230/24 volt 26 amp.
Een brugcel Semikron SKB30/08 A1
Op de plus en min zit een condensator overheen van 10000 Uf 40 volt
en een porselein weerstand van 1K ohm 10%
maar probleem de spanning is te hoog er komt 32 volt dc uit wat moet ik er aan
veranderen om dit naar 24 volt te krijgen?

[Bericht gewijzigd door Jeroen op (3%)]

Als de trafo (sic!) 24V~ levert, dan is de gemeten 32V= erg normaal en correct.

Wat eraan te doen?
* de spanning verlagen met een spanningsregeling - maar bij 20 amp wordt dat geen simpele zaak om te koelen
* de spanning van de trafosecondaire verlagen door een kleinere wikkeling - op dezelfde trafo of op een andere - in antiserie te zetten.

Let op met een condensator van dat kaliber. Die is niet zonder gevaar. Laat die 1k weerstand zeker tussen de + en - van de condensator aangesloten. Deze ontlaad die zodra er geen spanning meer aanwezig is op de ingang. In het verleden ook wat condensatoren van 15 000µF gebruikt en ik zette daar een led van 20mA met correcte weerstand over. Zo had ik ook een visuele weergave van de resterende spanning op de condensator.

Uiteraard is de spanning te hoog. Dubbelzijdig gelijkgericht en afgevlakt. Hier staat wat meer uitleg in de eerste reactie. 24V * 1.41 = 33.84V. Trek daar 2 diode overgangen af van de brug en je hebt ongeveer 32V. Met een transformator van 18V AC zou je ongeveer goed moeten uitkomen.

Soms ligt de 24V aan de buitenzijde of op een aparte spoel. Dan kun je een paar wikkelingen eraf halen. Houd wel rekening dat bij zwaardere belasting de spanning wat inzakt.

Op woensdag 17 september 2025 19:16:21 schreef Paulinha_B:
Als de trafo (sic!) 24V~ levert, dan is de gemeten 32V= erg normaal en correct.

Wat eraan te doen?
* de spanning verlagen met een spanningsregeling - maar bij 20 amp wordt dat geen simpele zaak om te koelen
* de spanning van de trafosecondaire verlagen door een kleinere wikkeling - op dezelfde trafo of op een andere - in antiserie te zetten.

Of je haalt de elco weg. Dan komt de gemiddelde spanning uit op 24V. Dat kan prima als je er alleen maar gloeilampjes op wilt laten branden. Granted: in andere gevallen kan het issues veroorzaken

Lijkt mij handig als TS wat meer info geeft over de toepassing.

maar probleem de spanning is te hoog er komt 32 volt dc uit wat moet ik er aan
veranderen om dit naar 24 volt te krijgen?

Dat is een ongestabiliseerde voeding en daar komt na gelijkrichting en afvlakking van 24VAC idd zowat 32VDC uit ... onbelast wel te verstaan.
Bij 20A belasting krijg je een rimpelspanning van 20V en zul je wel ergens rond 24VDC uitkomen.
Dus zwaar genoeg belasten of een gestabiliseerde voeding aanschaffen :*) :'( >:)

Je kunt de waarde van de afvlakelco verlagen. Hoeveel hangt van het gebruik en het verbruik (A) af.

Lijkt me ook niet zo lekker dan krijg je een stroom afhankelijke spanning.

Als het een vaste belasting is lijkt me dat geen probleem...

Je kunt beter een lagere primaire spanning aanbieden met een variac of geschikte dimmer of er een andere trafo met meerdere taps, primair is de stroom +/- 10x zo laag.