Hallo allemaal,

Op m'n werk hebben we best vreemde (antieke) tracing panelen, die gevoed worden met een 2 of 3 fase trafo. Kort gezegd zit de primaire wikkeling binnenin en zit de secundaire er als een strip met gaatjes omheen. In die gaatjes gaan banaanstekkers (de Duitsers noemen het een Anzapftransformator). De combinatie van plaats van insteken van twee stekkers , bepaalt hoeveel spanning op dit circuit komt. Afhankelijk van hoe lang of hoe heet de tracing wordt, moet een hogere of lage spanning gekozen worden.

De trafo's worden met een relais ingeschakeld, waarna deze onafgebroken aan blijft. Echter bij spanningsuitval valt het relais af en dan krijgen we sommige kasten moeilijk weer in de lucht. In de kast bevindt zich een klapscheider met 80A messen, deze vliegen er dan regelmatig door. Soms twee fasen tegelijk en dan na een stuk of 10 (puur geluk) blijft de zekering wel in en draait het ding weer tot de volgende spanningsuitval.

Afgelopen week kregen we het echter niet voor elkaar en bleven de zekeringen er maar uit klappen. Meten, meten en nog eens meten, niets raars. Dan maar alle secundaire draden eraf, hielp ook niet. Toch maar weer proberen en warempel, de kast bleef aan. Bij het aanzetten van de circuits viel op dat de stroom lager dan normaal was, wat bleek L3 was erdoor. Maar de stuurspanning zit tussen L1 en L2, dus bleef het relais op.

Nu mijn vraag: kan het kwaad dat die trafo op 2 fasen draait, ipv 3? Ik wil 'm nu niet uit zetten eigenlijk. Door de stekkers te verplaatsen kon ik de stroom weer op niveau krijgen.

Twee vd drie fases is nooit goed.
Ding staat in Delta aangesloten.
Wat je zou kunnen doen is eens de aanloopstroom vd trafo meten.
Ik heb de indruk dat de zekeringen wat krap zijn, of snelle ipv trage messen.
Ergo, om iets zinnigs te kunnen vertellen moeten we wat meer input hebben..

Edit, 80A voor een 31kVA lijkt voldoende qua vermogen, maar is voor de inschakelpiek wat krapjes....
Ik had eerst even het plaatje beter moeten bekijken...

Zoho, dat zijn serieuze stromen.
Niet wetende wat het apparaat (er achter) precies doet of hoe kritisch de juiste voedingsspanning is denk ik aan iets van een voorschakelapparaat, een paar flinke weerstanden tijdelijk in serie ?
Maar hoe dat praktisch te realiseren ?

dacht al, ken deze foto, er was 2 jaar terug ook al een topic van ts van.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/162854

dat probleem is er dus nog steeds. dat 1 fase eruit blijft en het dan wel werkt is begrijpelijk, alles tusen L1 en L3 en L2 en L3 werkt nu niet. alleen de last tussen L1 en L2 draait nu nog. probeer eens een aantal van die stekkers uit de trafo te laten, werkt het dan wel? ( maak een foto van hoe het zat ) gezien het steeds werkt na een tig x zekering wisselen zou ik denken dat een inschakelvertraging nodig was. spul is dik 30 jaar oud, netspanning is omhoog gegaan ( wat de inschakelstroom van zo'n trafo niet te goede komt ). heb dit met automaten ook wel vaker, niet in te krijgen als je ineens ram inzet. maar langzaam omhoog duwen met wat knetter en het blijft in. puur inschakelstroom.

46.2A nominaal en 80A zekering lijkt me behoorlijk krap bemeten zoals Jinny ook al zegt.
Wat voor zekering type heb je er nu in zitten?
gG (redelijk standaard) of wat anders?

@testman, ik had ook al zo'n dejavu gevoel, ik zie dat ik er zelf ook al eens wat in gepost heb.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (11%)]

Weet niet of de aansluitingen van de primaire bereikbaar zijn om eens een ster-driehoek te proberen

Dat gaat denk ik niet werken, de trafo is on de "overschakeltijd" al weer uit zijn magnetisch veld in rust verwacht ik.

In de andere post van de TS staat nog veel meer info. Ik zou me niks verbazen als een mod de boel bij elkaar veegt?

-edit-
Geen idee of er K-type zekeringen bestaan maar de automaat varianten zijn bestand tegen korte heel hoge stroompieken en toch 1.05 x In thermisch.

er zijn wel mespatronen voor elektronica, AM typen zijn dat. die liggen op t werk ook een aantal. zijn apart gemerkt zodat ze niet per ongeluk als kabel beveiliging worden ingezet.

Die vliegen er meteen uit, zijn supersnel! (En vreselijk duur)

Flinke trafo's kunnen makkelijk 10-20x de In bereiken. Bij een C of D automaat gaat het misschien lukken.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (18%)]

Als je secundaire spanning hoog genoeg is dan zou je de trafo(s) primair in ster kunnen schakelen.
Dan zijn de primaire inschakelstromen lager en gaat je beveiliging er minder snel uit.

Mespatronen zijn er ook in een trage uitvoering.

Secundair alles los maken is geen goed idee. Een trafo die secundair belast wordt heeft een lagere inschakelstroom dan wanneer alles secundair los is. Gevoelsmatig zou je denken dat het andersom is, maar het is echt zo.

De trafo primair in ster zetten lijkt me een goed plan. Je moet dan alleen testen of je tracing nog genoeg vermogen krijgt.
De trafo op twee poten laten lopen, het kan wel maar is niet ideaal.

Op maandag 22 september 2025 21:43:05 schreef KlaasZ:
Secundair alles los maken is geen goed idee. Een trafo die secundair belast wordt heeft een lagere inschakelstroom dan wanneer alles secundair los is. Gevoelsmatig zou je denken dat het andersom is, maar het is echt zo.

Klopt, in de andere link over hetzelfde onderwerp heb ik dat dacht ik ook al eens gepost.

Op maandag 22 september 2025 18:49:52 schreef henri62:
46.2A nominaal en 80A zekering lijkt me behoorlijk krap bemeten zoals Jinny ook al zegt.
Wat voor zekering type heb je er nu in zitten?
gG (redelijk standaard) of wat anders?

@testman, ik had ook al zo'n dejavu gevoel, ik zie dat ik er zelf ook al eens wat in gepost heb.

gG zit erin. Wat ik vergeten te zeggen ben, is dat de 125A vermogensautomaat in de MCC (3m verderop) tegelijk tript. Is natuurlijk ook niet geweldig selectief, maar het knapt best. Heb 100A patronen ook getest, had geen effect.

Ik moet eerlijk zeggen, ik had helemaal niet meer gedacht aan het vorige topic, oeps. Toch bedankt voor de reacties.

Op maandag 22 september 2025 21:43:05 schreef KlaasZ:

De trafo primair in ster zetten lijkt me een goed plan. Je moet dan alleen testen of je tracing nog genoeg vermogen krijgt.
De trafo op twee poten laten lopen, het kan wel maar is niet ideaal.

Aha, deze kast staat in een gebouw dat op de nominatie staat om gesloopt te worden. Er zijn van de 50 circuits nog maar 5 in gebruik, dat zal het inschakelen dan niet vergemakkelijken.

Het in ster zetten zou qua spanningen wel moeten kunnen. Alleen is het ding vrij krap ingebouwd, maar ik ga eens kijken wat er mogelijk is.

De meeste tracing die ik gezien heb, is ofwel 230 1 fase of 400 volt op 3 fasen, er komt geen trafo aan te pas.
Eventueel, als de tracing een lagere spanning nodig heeft, is het niet mogelijk om de tracing zelf in serie te zetten?

Op dinsdag 23 september 2025 00:40:36 schreef kleuropkleur:
[...]

gG zit erin. Wat ik vergeten te zeggen ben, is dat de 125A vermogensautomaat in de MCC (3m verderop) tegelijk tript.

Een vermogensautomaat bevat toch een instelling van de uitschakeltijd?
Kun je daar wat mee.
Niet DE oplossing, maar 1 probleempje minder.

Een 3-fase transformator heeft 3 poten met elk een spoel. Volgens het schema staat hij in driehoek aangesloten. Als je nu één fase mist, zal de verdeling van de flux tussen de twee poten waar die fase aan zit, afhankelijk worden van de secundaire belasting. Als je alle belastingen maar de poot zet waarvan beide fases er nog wel zijn, en waarvan de flux niet kan "ontsnappen" door een andere poot, werkt hij min of meer als een enkelfase transformator, met een wat lagere secundaire spanning omdat de bijdrage van de andere 2 poten minder is geworden.

Niet ideaal, maar wellicht goed genoeg voor nu.

Op dinsdag 23 september 2025 06:34:56 schreef mel:
De meeste tracing die ik gezien heb, is ofwel 230 1 fase of 400 volt op 3 fasen, er komt geen trafo aan te pas.
Eventueel, als de tracing een lagere spanning nodig heeft, is het niet mogelijk om de tracing zelf in serie te zetten?

Ik denk dat het hier om tracing gaat met serie kabel. Daar zit maar 1 geleider in.
Serie kabel is eigenlijk gewoon een weetstands draad. De spanning die erop moet is afhankelijk van de lengte.

Serie kabel met een ander circuit in serie zetten kan alleen als de stroom gelijk is. Maar als je 2 circuits van 50V in serie zet heb je nog steeds een afwijkende spanning.