Ik heb een gebruikte kookplaat gekregen van een kennis.
Als ik de stekker in het perilex stopcontact steek doet alleen de rechterhelft het.
Kan iemand mij adviseren hoe ik de draden om moet zetten.
Volgens mij heb ik een twee fase groep.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Klopt, je hebt een kookgroep. Het aansluitschema dat je zoekt staat nèt rechts buiten beeld op je 1e foto…
Op vrijdag 26 september 2025 12:14:02 schreef PDemon:
[bijlage][...]
Welk schema moet ik kiezen?
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op vrijdag 26 september 2025 12:42:26 schreef BenI2C:
Ik zou eerst willen weten hoe de perilex wandcontactdoos is aangesloten.
Ja, eigenlijk ik ook. Als ik deze website die ik vond mag geloven zit de N altijd op N en de fase altijd op L3, maar kan de tweede nul en de tweede fase verschillend zitten.
Is het de bovenste van de 2 opties, dan zit de fase op L2 en de extra nul op L1. Is het de onderste van de 2 opties, dan zit de fase op L1 en de extra nul op L2.
Dus als je dan niks wijzigt aan de stekker, dat gewoon zo laat. Sowiso blijft aarde aarde. N blijft N (blauw). Bruin zit op L1. Zwart op L2, Zwart op L3. (Die N, L1, L2,L3 staan ook bij de stekkerpen, op de foto zie je L1 bij bruin)
Dan kun je aan de kant van de kookplaat draden veranderen.
Van de zwarte draden (2,3) moet er dan eentje los (3) , en waar die zat een brugje naar de andere zwarte draad. Dus 2 en 3 aan elkaar, en daar blijft dan nog een zwarte draad aan zitten. maar niet beide zwarte draden aan elkaar maken!.
Verder moet bruin los van (1).
Daarna is het de vraag hoe de perilex in de muur aangesloten zit.
Is dat de bovenste optie, dan moet de losgemaakte zwarte draad naar (1) waar bruin zat, en bruin naar (5).
Is het de onderste optie, dan moet de losgemaakte zwarte draad naar (5) en bruin naar (1)**.
Ik denk dat in de kookplaat (4) en (5) aan elkaar zitten, dus als je fase en nul verkeerd aansluit maak je kortsluiting en gaan er dingen stuk. Dus best niet gokken maar tevoren meten.
Je zou ook nog pech kunnen hebben dat het anders zit dan hoe het op wikipedia staat*, en dat L3 als nul gebruikt is. Maar met het schema (inderdaad die waar NL bij staat) kun je zien waar de kookplaat fase en nul verwacht.
Dus meet dat na, desnoods met een spanningszoekerschroeverdraaier in het perilex-stopcontact (de gaten waar 'ie licht geeft, zijn fase). Heb je een echte multimeter, controleer dan tussen aarde en waar je de nul verwacht of dat inderdaad de nul is, en meet vervolgens tov de nul waar de fasen zitten.
*)Ik heb ook wel eens gehoord van een ventilatiesysteem dat niet draaide, tenzij je het op 3 zette. Dat zat dus precies andersom dan hoe het in die wikipediatabel staat, dus dat kreeg alleen 'vaste' voeding op stand 3 en de de niet geschakelde voeding hield 'm daarbij op stand 1.
EDIT: ** het is nog wat gecompliceerder: De losgemaakte zwarte draad moet dan wel de nul zijn! En de andere zwarte draad fase. Maar dat kun je niet aan de kleur zien, dat zul je moeten meten.
Ik heb net even met een spanningsmeter gekeken.
De onderderste 2 gaten hebben spanning in de wandcontactdoos.
Op vrijdag 26 september 2025 12:16:51 schreef EricN:
Dat met "NL"
Is dat niet een drie fase schema?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Nee. Tweefasen of 2 groepen. Als je monofase hebt die verdeelt is in 2 groepen kan je niets verkeerd doen. Maximaal werkt er iets niet. Heb je 2 fasen dan kun je bij verkeerd aansluiten 400v ergens op krijgen en gaat de boel in de fik. Daarom dat de medeleden hier zo de nadruk leggen op eerst meten en weten en dan pas aansluiten. Meet tussen alle(!) Aansluitingen. Meet je ergens meer dan 240v? Nee? Dan heb je monofase verdeeld in 2 groepen. Ja? Dan heb je 2 fase en is het opletten!
Lucky Luke
Op vrijdag 26 september 2025 13:58:54 schreef PDemon:
Ik heb net even met een spanningsmeter gekeken.
De onderderste 2 gaten hebben spanning in de wandcontactdoos.
Dan is 1 van de zwarte de nul en de andere zwarte een fase.
Da's "leuk", want ze zijn allebei zwart, en als die kookplaat beide nullen aan elkaar verbonden heeft zitten gaat het mis als je ze omwisselt. (De "zwarte fase" op 2 en 3, de zwarte nul op 5. De blauwe nul op 4 en de bruine fase op 1. Dat zou goed moeten gaan. Maar omdat je niet ziet welke van de 2 zwarte draden de fase is, moet je dat dus nameten. Aarde uiteraard ook aansluiten, maar die blijft op dezelfde plek)
EDIT:
Hum. tenzij je in de stekker beide zwarte draden op een fase aansluit. Dan daarna op de kookplaat (1) een zwarte fase, (2 en 3) een zwarte fase, (4) een nul (blauw) en (5) een nul (bruin, en idealiter markeer je die aan beide kanten als blauw, maar op zijn minst is 'ie anders dan de zwarte fasen.).
Zo lang je maar geen fase en nul verwisseld gaat het goed.
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (21%)]
Ik heb mijn multie meter gehaald uit mijn oude huis en het een en ander gemeten.
Op beide onderste gaten staat 230 volt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
meten tussen aarde en de pennen van de perilex. waar je dan 230V meet zijn de fasen, de andere 2 zijn de nul. je fornuis is nu bedraad voor 3 fasen, 1 draad moet een nul worden. 1 en 2 in het fornuis moet een fase zijn, 4 en 5 de nul. 2 met een brugje aan 3 hangen.
Hij doet het!
Bedankt testman voor je duidelijke uitleg.
De rest ook bedankt voor de tips en het meedenken.