Ik heb een Pioneer A-60 versterker waarvan het rechterkanaal geen geluid meer geeft behalve wat gekraak (als ik het volume opendraai). Dit is in het verleden al vaker gebeurd, maar herstelde na enige tijd ook weer vanzelf. Ook een ferme tik op de versterker kon het euvel verhelpen. Maar nu lijkt het kanaal toch echt kapot te zijn (op het kraken na). Heeft iemand enig idee waar ik het moet zoeken?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik zou eerst eens naar rotte (of soms zelfs vergeten) solderingen zoeken en dingen als connectors een paar keer los/vast maken. Dat is het enige waar ik aan denk als een klap geven helpt.
En anders signaal op beide kanalen zetten en met de scoop of signaal volger het signaal volgen en vergelijken. Als je wel wat ziet op het goede kanaal maar niks op de zelfde plaats in het kapotte kanaal dan heb je het probleem zo goed als gevonden.
Dank fred101!
Ik zal dat doen.
Maar hoe 'volg' ik het signaal, heb nl. geen oscilloscoop. Die dus eerst aanschaffen?
[Bericht gewijzigd door Spaghetti op (13%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
https://www.hifiengine.com/manual_library/pioneer/a-60.shtml service manual
https://www.updatemydynaco.com/SignalTracing.html over signal tracing, ipv een scoop kun je een tracer bouwen op basis van een oud actief computer luidsprekertje. En anders hopen dat het een rotte soldering is want zonder 1 van de 2 wordt het met je DMM onderdelen testen (voor zover je dat kunt anders wordt het wel heel lastig.)
Edit: een scoop kopen heeft alleen zin als je weet hoe je er mee moet werken en voldoende elektronica kennis hebt. Het is geen magische fout-aanwijzer. Goed ermee meten is lastiger dan het lijkt.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (20%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
klinkt idd nogal als losse solderingen die door de tik geven er niet beter om zijn geworden met de jaren. deze heeft nog degelijke transistoren in de eindtrappen zitten. miss ook nog kans op schakelaars en potmeters die vuil zijn. vooral waar je nooit aankomt, balance en de "direct" knop oa.