benleentje
Golden Member
Was dat een Rekord waar je de sleutel vast moest houden?
Nee was een Opel kadet.
Waar ik toen aan gemeten had waren wel de oude gloeipluggen. Die werkten nog wel maar moest dan als wat kouder was wel tot 3x voor gloeien en heb die dus maar in 1x keer alle 4 vervangen.
IK denk met die onregelmatige metingen en het feit dat met de hand het wel direct start dat het ook het relais is. En voor 55,- zou ik dat gewoon ook maar op de gok vervangen. Relais hebben het met zulke stromen toch ook zwaar.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Weer verandering. 2 gloeipluggen dood. Kan het daar niet tegen? Zou ik ze gemold hebben of waren ze op sterven na? Dat verklaart niet wazrom ik 40amp totaal meette.
Ze liggen er alle 4 ondertussen uit. Gaat poepsimpel.
Bosch (L78) 0 250 603 001 (961)
8200 561 251
7V 00416
[Bericht gewijzigd door EricN op (12%)]
benleentje
Golden Member
Geen idee hoe een gloeiplug tegenwoordig werkt. Maar gezien dat die beginnen met 17A wat 200W is zou ik toch denken dat er daar nog wat aan regeling met een temp sensor bij zit. Als je die dan op 12V aansluit zonder regeling kan dat snel mis gaan.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als je ze uit het blok gaat aansluiten kan het zijn dat ze de warmte niet kwijtkunnen en stukgaan. anders zou je probleem nu miss weg kunnen zijn mochten er 2 gammel zijn geweest.
EricN
Op woensdag 8 oktober 2025 20:05:17 schreef EricN:
Weer verandering. 2 gloeipluggen dood. Kan het daar niet tegen? Zou ik ze gemold hebben of waren ze op sterven na? Dat verklaart niet wazrom ik 40amp totaal meette.Ze liggen er alle 4 ondertussen uit. Gaat poepsimpel.
Bosch (L78) 0 250 603 001 (961)
8200 561 251
7V 00416
Die zijn dan weer 7 volt....
Zou die eerst nieuw er in zetten.
Als die al niet al te lekker waren zal de regeling dat ook merken en dat verklaart dan wel weer de wisselende metingen.
Als ze er makkelijk uit gaan is dat mooi, dan zit er niet al te veel kool en andere zooi in en rond de pluggen.
Denk wel aan het aanhaalmoment, te vast sloopt ze!
Staat er op, ik zie 15 Nm staan, dat is weinig!
EricN
15Nm. Goede tip. Ik ben nogal strak in het aandraaien. Ik ben gewaarschuwd. Ik ben er dus op het moment 2 waard 
Recencies bij ali : 5sterren.
[Bericht gewijzigd door EricN op (13%)]
Op woensdag 8 oktober 2025 20:23:26 schreef EricN:
15Nm. Goede tip. Ik ben nogal strak in het aandraaien. Ik ben gewaarschuwd. Ik ben er dus op het moment 2 waardRecencies bij ali : 5sterren.
En die bosch gloeipitten vind je ook wel voor ong 20 per stuk.
Zijn ook andere merken, maar ik zou daar Bosch voor nemen.
EricN
Hopelijk gaat de gierigheid de wijsheid hier niet bedriegen 
Onderdelen besteld. 4 bougies en 1 sturing. Binnen een paar weken meld ik de resultaten. In het slechtste geval 43 euro kwijt.
Ik bestel regelmatig bij ali en kijk intensief naar recenties en risico. Tot hiertoe zelden ontgoocheld geweest. In tegendeel. Bougies: +10.000 verkocht en goede recensies. Ik heb het risico genomen. Als ik 150-200 euro ga uitgeven en het wordt toch niets ga ik mottig (onwel voor de NL's) worden denk ik, haha.
Ondertussen. Tips of know how betreffende mogelijke reset? Of is dat onmogelijk het probleem?
De batt is al los geweest.
De 7v verklaard wel de lage stuurspanning en het defect zijn na manuele test. Met het vervangen ga ik wel zekerheid hebben qua eliminatie van oorzaak.
[Bericht gewijzigd door EricN op (11%)]
Op woensdag 8 oktober 2025 20:54:53 schreef EricN:
Hopelijk gaat de gierigheid de wijsheid hier niet bedriegenOnderdelen besteld. 4 bougies en 1 sturing. Binnen een paar weken meld ik de resultaten. In het slechtste geval 43 euro kwijt.
Ik bestel regelmatig bij ali en kijk intensief naar recenties en risico. Tot hiertoe zelden ontgoocheld geweest. In tegendeel. Bougies: +10.000 verkocht en goede recensies. Ik heb het risico genomen. Als ik 150-200 euro ga uitgeven en het wordt toch niets ga ik mottig (onwel voor de NL's) worden denk ik, haha.
Ondertussen. Tips of know how betreffende mogelijke reset? Of is dat onmogelijk het probleem?
De batt is al los geweest.De 7v verklaard wel de lage stuurspanning en het defect zijn na manuele test. Met het vervangen ga ik wel zekerheid hebben qua eliminatie van oorzaak.
In principe heb je al een reset gedaan bij het losnemen v.d accu wis je het KAM geheugen. 
EricN
@daan. De batt ligt nog steeds los. Die gaat ontzettend gereset zijn tegen dat de onderdelen mijn brievenbus gevonden hebben.
@revado. Nee. Namaak. Zeer goede recensies. Ik bekijk het als test. Daar zou het meer dan goed genoeg moeten voor zijn. Gezien het kinderspel is om te vervangen kan ik op langere termijn nog steeds bekijken wat mijn opties zijn. Intussen is het geen aderlating tijdens het experimenteren.
Op woensdag 8 oktober 2025 21:39:06 schreef EricN:
.@revado. Nee. Namaak. Zeer goede recensies. Ik bekijk het als test. Daar zou het meer dan goed genoeg moeten voor zijn. Gezien het kinderspel is om te vervangen kan ik op langere termijn nog steeds bekijken wat mijn opties zijn. Intussen is het geen aderlating tijdens het experimenteren.
Ben heel benieuwd!
Als het immens witte rook is zou ik eerder aan een timing probleem denken, krukas sensor vervuild, losgekomen of defect . Distributieriem een tand versprongen ( als het met een riem is natuurlijk ) ?
Minstens elk jaar het dieselsysteem reinigen met een brandstofadditief, verdien je zeker terug door het dalend brandstofverbruik en maakt de uitlaat en de injectoren schoon . Ook op tijd en stond de mazoutfilter vervangen natuurlijk .
EricN
Het is zwarte rook. Helaas geen heiligverklaring voor mij dus. Waarschijnlijk een voorteken dat ik ga branden in de hel. Ik ben nogal kouwelijk aangelegd dus dat gaat eerder thuiskomen zijn voor mij aldaar.
Timing of drg gaat het niet zijn. Draait verder prima.
De enige bedenking die ik me nu maak is dat mijn witte licht gevende gloeibougies tijdens mijn 12v op 7v bougies de lome injecteurs hebben gecompenseerd en vandaar de perfect startende motor tijdens die test. Zowat minstens een jaar of 2 geleden dat die zo mooi startte.
Dieselpotjes gaan er altijd in voor de keuring. Euro 4. Kuch kuch.
Wie kent dit vreselijk lelijk ding? Ik kwam hem onlangs onderweg tegen en dacht: "weet de paus dat ze zijn auto gepikt hebben?"
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricN
De pony bus.
Theorietje:
1. elektrische dekentjes gebruiken hun verandelijke verwarm weerstand om de temperatuur te berekenen.
2. vloeistof debiet meters bij Miele gebruiken een weerstandje dat opgewarmd wordt door er spanning op te zetten en dat de veranderlijke weerstandswaarden gebruikt om eventueel vloeistof debiet te berekenen.
3. Wat als de gloeiplug ook dergelijke regeling heeft? Via weerstandsmeting de temperatuur op een gewenste waarde houden. Dat verklaart mss de 7v specs. Dan kun je koud een korte boost geven. Dan moet je ook constant bijsturen want door luchtverplaatsing tijdens de start fluctueert de temperatuur. Dat zou dan de wisselende gemeten spanning kunnen verklaren.
Als voorheen al dieselpotjes nodig waren om de emissietest de doorstaan zou ik eerder denken aan een lekkende egr-klep . Geen idee of bij nissan-motoren afsluitplaatjes bestaan om deze buiten werking te stellen .
Is er een roetfilter aanwezig ?
EricN
Potjes doet iedereen met diesel. Of het echt nodig is om er door te geraken weet ik niet. Het is mijn vrouw haar wagen en daardoor kan de roet neervallen in de uitlaat. Bij mij zouden er geen spinnenwebben kunnen in komen 
Egr is al vervangen geweest. Jaar of 2? Die kwam vast te zitten. Eerst gekuist maar week later toch terug prijs en toen vernieuwd.
Roetfilter geen idee. Wat zit er in euro4?
Het euvel doet zich ook enkel maar voor de eerste 10sec als hij koud heeft.
Die gloeipitten hebben wel een soort ptc effect.
Ze warmen snel op en blijven dan redelijk constant.
Bedenk dat die dingen in de verbrandingsruimte zitten, dat is geen luchtverplaatsing maar bij de start meteen midden in "oorlogsgebied" met een verbranding van honderden graden...
Die dingen kunnen echt wel wat hebben.
Die 2 zijn al zwak geweest en hebben met die 12 volt het leven gelaten.
De 2 anderen leven immers nog wel gewoon.
Die PWM regeling zal ze snel op temperatuur laten komen en na het starten het vermogen terug regelen om na te gloeien.
Maar ook beperken dat na aanzetten van het contact het gloeien niet onbeperkt door gaat en stopt na bv een minuut.
Bekijk dit filmpje van Bosch eens, dan zie je de ontwikkeling en techniek mooi in beeld.
https://www.youtube.com/watch?v=9hIbT8-rS7E
EricN
Laatste update want hij zit nu op de boot richting Afrika;
Andere regelaar gaf geen verschil met eerdere metingen. Gloeibougies ook niet. Een laatste test was om beurten een oude nog werkende en een nieuwe gloeibougie achter de ruitenwisser leggen met aangeknoopte verlengde bedrading. Ik zag ze even fel gloeien. Geen verschil dus.
Bijkomend probleem. Hij wou niet meer starten. Uiteindelijk met veel voorgoeien en lang proberen sloeg hij aan. Tot een dorp verder zaten ze tijdelijk onder de rook. Kuch kuch. Dus het stilstaan had er niet veel goed aan gedaan. Enfin, daarna startte hij dagelijks als ervoor maar met iets meer rook en blijvende rook. Hoogdringend tijd om afscheid te nemen dus.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik kwam er achter dat mijn Doblo niet zozeer slecht startte door defecte gloeibougies maar door een startmotor die al langere tijd op zijn laatste benen liep en daardoor veel te weinig toeren maakte. De nieuwe is weliswaar ook iets zwaarder (? in elk geval 1,9kW) maar het is een verschil van dag en nacht, vooral bij halfwarme start (met de oude startmotor sloeg hij niet of nauwelijks aan, met de nieuwe vlot).
Dat klinkt een beetje als het veel voorgloeien en lang proberen bij de Espace.