ik heb sinds kort een digitale teller (met P1 poort)
ik heb reeds sinds lange tijd zonnepanelen.
Wat ik nu wil is :
- een inverter waarop ik batterijen kan op aansluiten. Op deze inverter moeten geen zonnepanelen komen
- die inverter moet in staat zijn om zijn afgegeven vermogen te regelen op zero injection op het net, zodat de batterijen enkel het eigen verbruik leveren. Ik denk daarvoor de P1 poort te gebruiken
Ik dacht eigenlijk de STREAM micro-omvormer te gebruiken, maar blijkbaar kunnen daar geen batterijen op aangesloten worden. (in tegenstelling tot de PowerStream die helaas niet meer leverbaar is).
De bedoeling is om mijn sluimerverbruik s'nachts te reduceren, dat ik niet alle piekverbruik kan opvangen is niet zo belangrijk. Ik zou daarom een plugin inverter (met batterijen aansluitbaar) willen installeren. Misschien is een bertere omschrijving van wat ik wil 'home batterij inverter met batterijen apart aan te sluiten'
Iemand suggestie welk merk/type bruikbaar is voor mijn toepassing ?
Thuis batterijen komen meestal inclusief inverter. En met een P1-dongle zodat ze weten wanneer er geleverd moet worden.
En een inverter alleen is niet genoeg, je hebt ook een lader met BMS nodig, en die komt ook met de batterij.
MGP
LDmicro user.
Een zonnepaneel/omvormer installatie op het net met een plug&play batterij bedient door de P1 poort (bv Marstek), dat zal het eenvoudigste zijn.
Dank voor uw antwoord, de P1 dongel moet inderdaad bijgeleverd worden
Het batterijlaadcircuit zou ik zelf voorzien. Gewoon 12v batterijen in serie (looizuur of lithium met ingebouwde BMS) De batterijlader. Schakelt dan aan overdag met stroomoverschot
Dag MGP,
Solarinverter met netinjectie is inderdaad vlotter te vinden. Ik heb al een solar installatie thuis. Het is enkel nog een soort plugin batterij dat ik wil toevoegen
Ik heb al zitten denken om (overdag opgeladen batterijen) aan de pv ingang van de plugin solar inverter te hangen. Die geeft dan zijn 800W volledig aan het net. Dit is teveel voor mijn sluimerverbruik. Daarom zou ik met een rasberry pi de P1 poort monitoren. Ik meet mijn sluimerverbruik en ik schakel de batterij via relais enkel de tijd dat nodig is om mijn kwartiergemiddelde op 0 te krijgen. Dit is goedkoop maar wel vergezocht.. ik zou liever kleine 'zero net injection' inverter aanschaffen met aparte batterijaansluiting
MGP
LDmicro user.
Op maandag 27 oktober 2025 08:51:17 schreef buzzer38:
Dag MGP,Ik heb al een solar installatie thuis. Het is enkel nog een soort plugin batterij dat ik wil toevoegen
Ik heb al zitten denken om (overdag opgeladen batterijen) aan de pv ingang van de plugin solar inverter te hangen. Die geeft dan zijn 800W volledig aan het net. Dit is teveel voor mijn sluimerverbruik. Daarom zou ik met een rasberry pi de P1 poort monitoren. Ik meet mijn sluimerverbruik en ik schakel de batterij via relais enkel de tijd dat nodig is om mijn kwartiergemiddelde op 0 te krijgen. Dit is goedkoop maar wel vergezocht.. ik zou liever kleine 'zero net injection' inverter aanschaffen met aparte batterijaansluiting
idd heel ver gezocht, zelfs onrealistisch.
Een P&p batterij regelt dat allemaal zelf, elk overschot gaat in de batterij en indien nodig levert die wat je nodig hebt tot een bepaald max (800W?) of dat nu overdag of 'snachts is maakt voor de factuur niks uit.
In de startpost was het piekverbruik niet belangrijk en nu spreek je over het kwartiergemiddelde, is dat niet hetzelfde?
door de prijzen die enorm zakken, is zelfbouw al moeilijk te realiseren.
marstek venus 5kWh voor 1300€ die met P1 dongle communiceert.
dat is heel goedkoop.
in principe kan quasi elke 'goedgekeurde' omvormer met batterijen overweg, ik zou niet weten waarom de stream dat niet kan.
het probleem is alleen hoe je aan die stream zegt hoeveel die moet terugleveren.
ik heb een powerstream thuis is gebruik, en die zijn nogal kritisch met hun batterijen. moet een officiele zijn van ecoflow.
powerstream betaalde ik 180€, de 2kWh lifepo delta 2 kostte 900€. die wil NIET opladen van het net, dus heb er ook 2 zonnepanelen aanhangen die me ongeveer 140€ gekost hebben.
wil ik ene die wel kan opladen van het net, moet je de delta 2 max hebben die 1300€ kost in combinatie dan met de powerstream. zit ik al boven de prijs van de marstek en heb je maar 2kwh.
de software van ecoflow is ook een RAMP. die automatisatie werkt de helft van de tijd niet, de accu valt in slaap als er geen stroom geleverd wordt in 30min. ik zou het nooit meer kopen. heb er een wemos D1 esp aan hangen die elke 20min op het knopje drukt om die wakker te houden
kortweg, was beter met een marstek geweest.
mijn zelfbouw accu heeft met verschillende omvormers gewerkt.
enphase IQ7, IQ7+ en IQ8+
ap systems DS3
chinese micro omvormers...
en wat heb ik geleerd: die chinese meuk blaast zichzelf op omdat ze stroom blijven trekken tot over hun limiet. de begrenzer is daar het zonnepaneel en een accu doet dat niet.
al de rest werkte zoals het hoor.
IQ7 omvormers zijn TRAAAAAAAAAAAAAAG. duurt 2,5min voor ze opstarten en dan komt er 24W/minuut bij. dus om 120W terug te leveren, ben je al 7.5min aan het wachten.
IQ7+ zijn veel sneller, die starten na 1min20sec al op en komt er 60W/minuut bij. 120W wek je dus al op na 3min20sec
IQ8+ is dan weer trager. 1min30 om te starten en 26W/min erbij. 120W kost je daar 6min.
AP systems DS3 is snel, duurt ongeveer een minuut voor die opstart en levert dan direct zijn maximaal vermogen. ik denk dat ze die zigbee communicatie al gehackt hebben waardoor je ze nu ook kan regelen. je hebt er wel een ESP32 voor nodig (ik draai op de oude software met ESP8266).
deye micro omvormers ging ik testen, maar heb er niet mee verder gedaan aangezien mijn systeem nu goed werkt.
ecoflow is heeeeeeeeeeel snel. denk dat die binnen de 10sec al teruglevert, ALS de app het doet.
ik heb er 2 scheduled tasks in staan, heel simpel omdat die soms de eerste mist. om 6h smorgens en om 8h smorgens overschakelen naar opladen.
Om 21h30 terugleveren aan huis om nachtverbruik te neutraliseren.
die automatisatie heb ik er allemaal uitgegooid, werkt de ene week wel, de andere week totaal nietmeer (staan ellenlange posts op tweakers over ecoflow hun servers en hun rampzalige updates)
Na wat opzoekwerk denk ik het volgende aan te schaffen :
- marstek venus 5kWh gekoppeld aan mijn P1 poort van de elektriciteitstellen. Die heeft als doel om vooral mijn sluimerverbruik te reduceren.
- Ik zoek wel nog naar een bijkomend systeem om mijn piekstroom naar beneden te halen. In Belgie geldt immers het capaciteitstarief. Concreet kost elk maandelijks piekvermogen (kwartiergemiddelde) 50euro per jaar perkW. Dus gewoon extra bovenop je verbruik....
Ik zou dan iets in elkaar knutselen dat mijn P1 poort monitort en als die ziet dat ik boven een 2,5kW zit geeft die een signaal naar de inverter zodat die een stevige stroom begint te injecteren zodat ik onder de 2,5kW piek (kwartiergemiddeld) blijf. Het mag een aan-uit vast vermogen zijn dat die injecteert, met de injectietijd te trimmen bepaal ik zelf waar ik uitkom met mijn kwartiergemiddeld verbruik.
Iemand suggestie voor dit bijkomend systeem tegen piekbelasting ?
PS : ik had wat zitten spelen met de Multiplus II GX die ophet werk staat, maar voor ESS geraak ik er niet ver mee want voor 'niet-proffesionelen' is geen pincode beschikbaar (de 000000 die op internet staat werkt niet en een PUK code is nergens te vinden op dat toestel). En die toegang is nu precies nodig om de interessante setting wat aan te passen. 'If you can't open it, you don't own it'. Dus ik denk niet dat het een Victron zal worden, tenzij misschien als ze me de code geven.
Ik zou toch voor Victron gaan
Pincodes heb je niet nodig, dat is alleen voor het bluetooth deel en dat heeft een MP niet standaard
Met de GX zit er al een Cerbo ingebouwd, dus kun je al aardig een begin maken met ESS. En idd met ESS kun je dus ook nul op de meter houden. Hij gaat gewoon terugleveren al naar gelang de vraag.
Met een 3kVA unit kun je dus een 5kVA load terugbrengen naar een piek van 2kVA uit het net en 3 uit de accuset. Die accuset moet natuurlijk wel enigszins capabel zijn voor dergelijke stromen.
Je moet alleen de gridcode instellen, dat gebeurt eenmalig, daarna heb je een ww nodig. (om te voorkomen dat iemand zomaar gridcodes gaat instellen).
PM maar als je meer info nodig hebt.