Heb sinds enkele decennia een eenvoudige personenweegschaal van Soehnle; type aanduiding niet beschikbaar, kan het niet vinden althans. Deed het immer prima! Bij aanzetten verschijnt 18888 in de display en na enkele seconden gaat het apparaat 'nullen' en is de weegschaal gereed voor gebruik. Echter, de laatste tijd blijft de weegschaal in de 18888 modus hangen en schakelt weer af. Wat kan ik doen? Iemand enig idee (behalve een nieuwe kopen)?
Het cijfer “18888” verschijnt kort bij het opstarten van veel digitale weegschalen (zoals Soehnle, Beurer, Medisana enz.).
Dat is de zelftest van het display: alle segmenten lichten even op zodat je kunt zien dat het scherm goed werkt.
Als de weegschaal daar blijft hangen, dan is de zelftest niet voltooid;
of er is een fout in de elektronica, vochtschade, of lege/defecte batterijen.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Vooropgesteld dat je dat niet al geprobeerd hebt, probeer eens een nieuwe batterij (of 2).
De oude van mijn ouders deed dat ook als 'ie leegraakte en omdat die nog met LED-displays werkte, kreeg je geen melding. De huidige werkt met een (knap onleesbaar) LCD en geeft 'BATT' in het scherm als 'ie leeg raakt.
hallo belangstellenden,
dank voor uw antwoorden, stel het bijzonder op prijs omdat ik echt niet meer weet wat met het ding aan te vangen helaas.
de batterijen (4 stuks in serie, duracell, aa) zijn vervangen door nieuw. contacten geinspecteerd op corrosie, niks te zien. batterij contacten behandeld met contactspray, geen (positief) resultaat.
zie ook nergens schroefjes zitten zodat de weegschaal uit elkaar genomen kan worden ...... wat nu?
mvg,
dto
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Schroeven zitten vaak onder voetjes of stickers maar gelijmd of geklikt is ook een mogelijkheid. Helaas staat repareerbaarheid niet meer in de design rules van de meeste fabrikanten. Maar hij opent niet vanzelf, dat zul jij toch echt zelf moeten doen. Als dat lukt, maak dan een foto van de printplaat.
Heb je wel geschikt soldeergereedschap en minstens een multimeter?
Op dinsdag 28 oktober 2025 12:20:15 schreef dto:
Heb sinds enkele decennia een eenvoudige personenweegschaal van Soehnle; type aanduiding niet beschikbaar, kan het niet vinden althans.
Je kan een foto van de weegschaal plaatsen. Op dit forum zijn er slimme jongens en meisjes (ik niet) die aan de hand van de foto precies weten hoe ze jouw weegschaal moeten slopen openhalen of wat hij mankeert. Hier https://www.circuitsonline.net/forum/faq#afbeeldingen staat precies hoe je een foto moet uploaden.
Is een kwestie van aan de onderkant 2 veren uit te haken... en ze nadien weer zien in te haken.
Bij sommige lukt dat allemaal heel simpel met een schroevendraaier , bij andere met een lange bektang.
Mijn ervaring bij de 3-tal weegschalen die ik open en ook terug dicht deed is echter dat ze toch moesten vervangen worden door een nieuwe weegschaal.
Eens over de batterij contacten wrijven bij de melding "low batt" is het enige wat op te lossen valt.
Bij andere vervelende symptomen doe ik ze al niet meer open .... 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Even voor toekomstige meelezers: Ik test regelmatig weegschalen bij de kringloop waar ik vrijwilliger ben en idd is het vaak de batterij contacten. Maar dat zijn tot nu toe altijd schalen met 2 knoopcellen (ik heb er denk een stuk of 15 gedaan). Die zijn altijd leeg als ze bij mij op tafel komen maar de onze CR2032 "verdwijnen" altijd dus ik dacht slim te zijn. Ik sloot ze aan op een 6V voeding en bijna altijd werkte ze zo prima maar ze kwamen net zo hard weer terug omdat ze het op 2 CR2032 cellen niet deden.
Net even gekeken. Mijn keukenweeg schaaltje trekt 10mA als hij aan staat, dat zal voor een grote schaal mogelijk meer zijn. Toen wat knoop cellen heel kort kortgesloten Nieuwe (maar qua datum verlopen) 3216 van Enigizer konden 11mA leveren. Mijn voorraadje gebruikte (varta) maar nog niet lege deden 1 tot 22mA
(De test is even heel snel de (analoge) meter laten uitzwiepen want anders zijn ze heeeeel snel leeg). Ik heb helaas geen nieuwe verse 2032 liggen. (ik voed mijn weegschaaltje altijd via een labvoeding)
Maar het lijkt er op dat (vooral goedkope merkloze) knoopcellen wel eens niet de beste keus zijn voor weegschalen zouden kunnen zijn.
Maar de TS heeft er een op AA batterijen en een goede AA kan een paar A leveren. Zelfs een beroerd merk kan waarschijnlijk nog wel 1A leveren. Zolang ze nooit zijn leeggelopen. Als dat wel ooit is gebeurd dan is de oplossing om dat schoon te maken, echt schoon dus zelfs eventuele aansluitdraden van batterijvak naar PCB vervangen en als nodig ook de contacten. (zelfs schoonmaken en bv vertinnen werkt niet altijd betrouwbaar).
nonius
set SCE to AUX.
Maar het lijkt er op dat (vooral goedkope merkloze) knoopcellen wel eens niet de beste keus zijn voor weegschalen zouden kunnen zijn.
Frappant wat je schrijft, dezelfde conclusie had ik enkele jaren geleden ook getrokken v.w.b. een weegschaal die ik hier heb: met sommige (nieuwe) CR20xx-cellen werkte hij niet, met een ander merk nieuwe cellen (ik meen Varta) werkte hij prima.
Heb toen van beide groepen batterijen de spanning gemeten onder last en de 'slechte' batterijen konden veel minder stroom leveren, i.e. hadden een hogere inwendige weerstand. De 'slechte' CR20xx-cellen waren van van een budget-merk.
Voor sommige apparaten is dus blijkbaar de inwendige weerstand van de batterij een probleem, ook bij nieuwe batterijen. (bij oude batterijen neemt de inwendige weerstand sowieso toe, een batterij is leeg wanneer Ri te hoog is geworden).
Blijkbaar vertrouwt het ontwerp van sommige producten (weegschalen) te veel op de kwaliteit van de batterijen: nieuwe, volle batterijen met een wat hogere Ri werken niet.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op donderdag 30 oktober 2025 09:21:22 schreef fred101:
Even voor toekomstige meelezers: Ik test regelmatig weegschalen bij de kringloop waar ik vrijwilliger ben en idd is het vaak de batterij contacten. Maar dat zijn tot nu toe altijd schalen met 2 knoopcellen (ik heb er denk een stuk of 15 gedaan). Die zijn altijd leeg als ze bij mij op tafel komen maar de onze CR2032 "verdwijnen" altijd dus ik dacht slim te zijn. Ik sloot ze aan op een 6V voeding en bijna altijd werkte ze zo prima maar ze kwamen net zo hard weer terug omdat ze het op 2 CR2032 cellen niet deden.Net even gekeken. Mijn keukenweeg schaaltje trekt 10mA als hij aan staat, dat zal voor een grote schaal mogelijk meer zijn. Toen wat knoop cellen heel kort kortgesloten Nieuwe (maar qua datum verlopen) 3216 van Enigizer konden 11mA leveren. Mijn voorraadje gebruikte (varta) maar nog niet lege deden 1 tot 22mA
(De test is even heel snel de (analoge) meter laten uitzwiepen want anders zijn ze heeeeel snel leeg). Ik heb helaas geen nieuwe verse 2032 liggen. (ik voed mijn weegschaaltje altijd via een labvoeding)
Maar het lijkt er op dat (vooral goedkope merkloze) knoopcellen wel eens niet de beste keus zijn voor weegschalen zouden kunnen zijn.Maar de TS heeft er een op AA batterijen en een goede AA kan een paar A leveren. Zelfs een beroerd merk kan waarschijnlijk nog wel 1A leveren. Zolang ze nooit zijn leeggelopen. Als dat wel ooit is gebeurd dan is de oplossing om dat schoon te maken, echt schoon dus zelfs eventuele aansluitdraden van batterijvak naar PCB vervangen en als nodig ook de contacten. (zelfs schoonmaken en bv vertinnen werkt niet altijd betrouwbaar).
heb een oude batterijentester die origineel een analoge meter had omgebouwd met een lcd en een belasting op de verschillende testpunten. de knoopcellen worden dacht ik met 9mA belast. voor een draadloze ab werkt een batterij die onder de 2,6V duikt met zenden al niet meer, maar voor een bios backup gaat dat wel nog lang goed.
Op donderdag 30 oktober 2025 18:30:07 schreef nonius:
Voor sommige apparaten is dus blijkbaar de inwendige weerstand van de batterij een probleem, ook bij nieuwe batterijen. (bij oude batterijen neemt de inwendige weerstand sowieso toe, een batterij is leeg wanneer Ri te hoog is geworden).Blijkbaar vertrouwt het ontwerp van sommige producten (weegschalen) te veel op de kwaliteit van de batterijen: nieuwe, volle batterijen met een wat hogere Ri werken niet.
Ik vraag me dan af of een dikke elco over de voedingsspanningdraden dan wel helpt. Want als de weegschaal continu een hoge stroom zou trekken, dan zijn die CR2032 zo leeg. De elco vangt met een beetje mazzel dan de piekstromen op
hallo leden van het forum,
nimmer gedacht dat de respons op mijn vraag aangaande de personenweegschaal zoveel antwoorden zou opleveren. hartelijk dank daar voor!
inmiddels ben ik in staat geweest middels uw aanwijzingen om het apparaat open te maken. niet dat er veel te zien is en zeker geen gebroken/doorgebrande delen. de printplaat heeft identificatie 701.003.169 A01 EK 14/03. tevens voeg ik een paar foto's toe aan dit bericht. opnieuw, hoe verder?
met vriendelijke groet,
dto
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Het kan geen kwaad connectoren even los te maken en weer vast te maken.
Ik zag recent een youtube-video met een afstandsbediening of zo die last kreeg van oxidatie bij die kabels die daardoor geen contact meer maken.
Ik heb even lopen zoeken, maar kan 'm niet meer vinden.
Toch gevonden: https://youtu.be/BSqKN2AaGqI?t=784
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
idd stekkertjes even loshalen en weer terugsteken proberen. ook een batterij van een merk proberen. dit is een led versie en trekt meer stroom, een goedkope batterij kan dus zorgen dat deze vastloopt door het inzakken van de voeding. zo niet dan word het moeilijker, zwarte blob sturing dus je kunt niet veel.. ding lijkt uit 2003 te zijn.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Een ohmmeter op de 2 buine draden (meerbepaald de soldeerpunten op de print) . Dan de switch indrukken. Dat moet dan nul ohm worden.
Sluit die punten effe kort. Gaat hij dan aan?
De demotage moet normaal anders. In de middelste gaten aan de zijkanten met een platte schroevendraaier met spleet (u-schroevendraaier) de draadveer van de weerhaak duwen.
nonius
set SCE to AUX.
[Testman] ook een batterij van een merk proberen. dit is een led versie en trekt meer stroom, een goedkope batterij kan dus zorgen dat deze vastloopt door het inzakken van de voeding
Zo te zien op de foto zitten er in deze weegschaal 4 penlites of C-cellen; dus niet een Lithium-cel waar eerder in deze thread discussie over was. Ik kan me niet voorstellen dat met AA/C-cellen de kwaliteit van de batterijen een rol speelt in de goede werking van het apparaat.
Wat vaak helpt is om de cellen een beetje rond te draaien, vaak schuurt dit de oxidatie op de contactjes wat weg (als het tenminste niet te erg geoxideerd is) en herstelt het contact/vermindert de overgangsweerstanden.
Voor de rest is er weinig dat te herstellen valt, vrees ik, als het niet aan de batterijen/batterijcontacten/schakelaar/afgebroken bedrading ligt....
Roland11
Golden Member
Op zaterdag 1 november 2025 16:29:30 schreef nonius:
[...]Wat vaak helpt is om de cellen een beetje rond te draaien
Dit is hier sinds jaar en dag de praktijk bij de wandklokken die op 1 stuks AA batterij draaien. Daarna doen ze het weer