Ik wil met 1 drukknop een actuator uit laten lopen (om een apothekerskast 5cm te openen) en daarna (na 5s uitlooptijd) gelijk weer automatisch terug laten lopen (zodat de actuator het manueel dichtduwen niet in de weg zit)
Ik heb een HCW-M151 board om de motor mee aan te sturen. Een 0V puls (drukknop) op K1 laat de actuator max uitlopen. Een 0V puls op K2 laat de actuator weer teruglopen.
Deze K2 puls wil ik na ca. 5s automatisch laten plaatsvinden middels het timer-relais, die ook met de drukknop start. De opgeladen elco ontlaadt dan en geeft een korte 0V puls op K2, dacht ik.
Maar klopt dat wel en kan dat niet makkelijker?
benleentje
Golden Member
Ik zou zelf een eindschakelaar op de 5cm uit stand maken.
Die eindschakelaar stop dan het uitschuiven en start dan de timer.
Na 5sec geeft de timer dan het signaal om de actuator dicht te sturen en dat stop ook weer via een eindschakelaar.
Niet makkelijker maar door de eindschakelaars wel betrouwbaarder.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje
Golden Member
Lineaire actuators (ook wel bekend als Voicecoil actuators)
Een voice coil actuator is inderdaad een type lineaire actuator.
Een voorbeeld van een voicecoil is in de magneetvan de speaker.
Maar niet elke lineaire actuator is een een voicecoil actuator.
Een lineaire actuator is voor de meeste mensen toch vooral dit
nonius
set SCE to AUX.
Lineaire actuators (ook wel bekend als Voicecoil actuators)
De lineaire actuators zoals ik ze ken hebben niets met voicecoils te maken maar zijn een electromotor met wormwieloverbrenging.
Worden o.a. gebruikt voor paraboolantenne's op polarmount, automatische hekopeners, automatische raamopeners, etc.
Ik begon zelfs even te twijfelen of ik het dan m'n hele leven fout benoemd had, maar het intypen van de term 'lineaire actuator' in een zoekmachine bevestigt het.
[Edit: argh! Benleentje was weer eens sneller
]
benleentje
Golden Member
Maar klopt dat wel en kan dat niet makkelijker?
Ja dat kan een heel stuk makkelijker.
Neem een motor die traag draait. Zeg 1x rond in 5sec.
Op de as van de motor monteer je bv een strip ijzer van 5cm lang en en de voorkant van die strip maak je rond. Als de motor draait word de lade 5cm naar buiten geduwd en de motor draait door. Je laat de motor stoppen via een eindschakelaar die door de strip word bedient als de motor 1x rond is geweest.
Er zijn meerdere type lineaire actuators.
Sommige series van luchtdruk of hydraulische cilinders met proportionele sturing vallen daar ook onder.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (14%)]