Even een situatieschets voor degenen die niet met mijn situatie bekend zijn: ik woon op de eerste verdieping in een huurhuis uit 1929 met monumentstatus, 4 woonlagen en een zolder.
Verhuizen is niet aan de orde, rampen daargelaten.
Internet/telefoon nog via olderwetsch koper, Fritz!box 7590 in de woonkamer.

Ik ben doende om de zolder in te richten als knutsel/werkhok, en wil daar dus graag internettoegang hebben...
Op zolder is alleen Wifi niet te gebruiken (te zwak signaal, waarschijnlijk omdat er bij de laatste renovatie extra plafonds -opgehangen aan stalen profielen- zijn geplaatst); dus het signaal zal op een andere manier op zolder moeten geraken.
Los daarvan, op zolder ziet mijn klapjap meer dan 30 netwerken uit de buurt dus het zit nogal vol. De verwachting is dat wanneer ik (eindelijk) op glas overga de situatie niet beter wordt.

Stroom voor de zolder loopt via een niet (meer) toegankelijke pijp (glad, 5/8) vanuit mijn meterkast naar een centraaldoos op zolder, geschat totaal ca. 20m.
Tijdens die renovatie heb ik de zolder op een aparte groep gezet en er een WCD bijgeplaatst in de meterkast, noem het een vooruitziende blik.

Voorzover ik kan overzien heb ik een paar opties:

• FTP in de buis erbij frotten (mag niet, weet ik)
  • (glas)fiber in de buis erbij frotten (mag ook niet)
  • Fritz! box ombouwen naar externe antennes en een richtantenne gebruiken
  • 'internet over lichtnet' doosjes toepassen
  • extra accespoint met +20dBm installeren

Wat is volgens de experts hier een goede (lees: werkbare) oplossing?

Glas is niet geleidend, dus daar zou je geen problemen mee mogen hebben.
Optie twee dus.
Internet over 230, de zg 'buttplug' dingen zijn troep.

ik zou gewoon op de een of andere manier proberen of er een utp kabeltje naar zolder kan worden gemaakt. Al die andere oplossingen geven problemen.Is er niet een of ander luchtkanaal waar ie door kan? (of anders draadloos, met packetradio...) wie kent dat nog? :P

Klik n klaar van odido kost wel wat maar kan een optie zijn

Op zich geen slecht idee, maar dan zit ts met twee abbo's. Klik-en-klaar is niet echt duur, maar het is wel weer extra €25,- per maand.

'internet over lichtnet' doosjes toepassen

Kan prima, waarbij je die op zolder in- en uitschakelt met de werkbank bv. Als je niet op zolder bent ook geen storing dus.

Glas is niet geleidend, dus daar zou je geen problemen mee mogen hebben.

Met glas heb ik ook interfaces nodig, en die zijn -voorzover ik weet- niet bepaald goedkoop...

Ook als het dezelfde groep (zonder verdere aftakkingen) is? Ik ga geen films kijken via die verbinding, alleen wat 'normaal' browserwerk (gegevens opzoeken en CO) en de incidentele toegang tot mijn huiskamer-PC...

ik zou gewoon op de een of andere manier proberen of er een utp kabeltje naar zolder kan worden gemaakt. Al die andere oplossingen geven problemen.Is er niet een of ander luchtkanaal waar ie door kan?

Door het luchtkanaal had ik voor de renovatie mijn antennekabel naar de vliering lopen. De elektrapijp is weggewerkt onder een nieuwe vlieringvloer. De schacht waar alles doorheen loopt is effectief een no-go zone geworden...

Op dinsdag 4 november 2025 13:11:33 schreef fatbeard:
[...]
Met glas heb ik ook interfaces nodig, en die zijn -voorzover ik weet- niet bepaald goedkoop...

Valt mee, een setje mediaconverters voor 1Gbit (Glas naar een normale netwerkkabel) aan beide kanten kost een eurotje of 50.
Ik heb er volgens mij ook nog wel een paar ergens liggen eventueel.

Via stroom is een optie, neem dan wel de nieuwere (G.hn) technieken. Die gebruiken de aardedraad ook en geven daardoor een aanzienlijk betrouwbaardere/snellere verbinding dan een '200/500Mbit' setje wat alleen fase/nul gebruikt.

Ligt er niet een (ongebruikte) coaxkabel of eventueel telefoonlijn? Dan kun je die gebruiken

Voor 15 25 euro koop je een paartje(!) media converters tegenwoordig. Dat spul kost echt geen fluit meer. https://nl.aliexpress.com/item/1005010194864682.html
Nog beter is meteen een switch met een SFP gat er in zodat je er een glas module in kunt prikken. Iets van een switch zul je op zolder toch nodig hebben als dat je enige route is.

De grootste uitdaging zal zijn die fiber heel door de pijp te trekken. Zeker als er al draden in zitten kan dat eens een flinke uitdaging worden.

Als al het andere faalt ... PLC (powerline) is niet super, en de amateurs in je buurt zijn er vast niet heel blij mee. Maar het werkt wel.

Meer wifi gaat het ook niet worden, het is niet dat het accesspoint enkel tot op zolder moet schreeuwen, het apparaat op zolder moet ook nog eens gehoord worden.

cat5a er naar toe, die is het dunste om ergens bij te trekken.
Switches met een gbic poort zijn niet duur en gbics heb ik wel voor je, maar de pigtails moeten wel aan het glas gelast worden, ( dat is ook nog te regelen :) ) zelfs de lc krijg je niet door een lege 5/8 , wel door een 3/4.
Die 5/8 pijp, zit die erg vast...
Anders kan je daar mss een duims versie voor in de plek frotten en er een utp en ymvk in trekken.

Volgens mij ligt er nog een set van die devolo lichtnet dingen in mijn garage.|
Nieuw gekregen van een kennis een tijdje terug.
Ik kan even kijken vanavond en ze eventueel in een doosje stoppen ter test?
App mij maar even.

[Bericht gewijzigd door revado op (21%)]

Misschien kan je hier nog iets mee:

1. 'Regenpijp': kabel naar keuze naar buiten via klapraampje/luchtrooster, achter regenpijp, als je een beetje je best doet en liefst geen witte kabel pakt en afhankelijk van het zicht hierop, dan kraait er geen hond naar. Als dit wel het geval is dan is het met 10 minuten weer opgeruimd.

2. 5G: in plaats van het redelijk dure Klik&klaar kan je ook eens snuffelen bij andere aanbieders en met een eigen accesspoint met (e)SIM werken. Zo zijn er van die onbeperkt aanbieders die na een X aantal GB terug zakken naar 64kbps, misschien is dit meer dan voldoende. Als je dan (na die bundel) uitgebreid wil downloaden/video kijken dan kan je ook nog even je eigen mobieltje als hotspot instellen.

Voor €15 per maand heb je al 60GB op 50-200Mbps (Simpel of 50+) https://www.bellen.com/sim-only-vergelijker.

Als je de wifi op 5GHz gebruikt heb je geen last van buren.

Mag je buiten (achterzijde) iets op de gevel plaatsen?
Je zoudan een draadloze wifi verbinding kunnen mken (waterdicht natuurlijk) Over die korte afsand zul je geen dure parabolen nodig hebben. Twee kleine kastjes op de gevel en Dikbaard is klaar. Of zie ik het verkeerd?

Op dinsdag 4 november 2025 12:28:35 schreef Jinny:

Hier valt dat reuze mee, mijn zoon speelt spellen via zo'n ding. Hoor hem er nooit over dat het niet gaat.

Je moet wel een goede buttplug hebben. :)

In sommige gevallen hangt de C.V. ketel op zolder en loopt het draadje voor de thermostaat in een eigen leidingbuis naar de woonkamer. Wellicht is dit in jouw situatie ook zo en kun je in deze leidingbuis een Cat.6 kabel bijtrekken.

Een netwerkkabel van onder de dakpannen naar de dakgoot en in een regenpijp, hierin zakken en naar binnen boren in de onderliggende ruimte, kan ook nog een oplossing zijn. Hiervoor kun je eventueel netwerkkabel gebruiken welke geschikt is voor in de grond. Die heeft een extra mantel en is meestal zwart.

Ligt er niet een (ongebruikte) coaxkabel of eventueel telefoonlijn? Dan kun je die gebruiken

Die ligt er wel (afgedankt CAI systeem uit de 80-er jaren), maar loopt via de huiskamers van de bovenburen en komt uit op de niet meer toegankelijke vliering (waar de boel is volgesmeerd met specie)...

De grootste uitdaging zal zijn die fiber heel door de pijp te trekken. Zeker als er al draden in zitten kan dat eens een flinke uitdaging worden.

Zaker. Ik zou de draden er uit kunnen trekken met een trekveer eraan vast, en dan de hele bundel (3xVD plus glas) weer terugtrekken. IIRC zitten er niet zoveel bochten in en die erin zitten zijn redelijk ruim. Het voor de renovatie nog bereikbare deel zit goed vast en de sokken gelijmd; geen idee hoe de grote lengte is vastgezet want dat kon ik niet zien.
Maar als er ergens iets fout gaat heb ik een groot probleem: ik kan dus niet (meer) bij de buis zelf, alleen bij de uiteinden...
Dit is niet iets wat ik snel ga beslissen.

Dat scheelt wel het aanlassen van pigtails, maar verder is de problematiek (volle buis) hetzelfde. Plus dat ik het niet zo'n prettige gedachte vind, 230V en cat5a in dezelfde pijp...

'Regenpijp'

Regenpijpen aan de voor- en achtergevel zijn niet bereikbaar vanuit de woning of zolder...

5G

Dat trekt mijn antieke smartfone niet: die draait nog op 2G... Ik weet het, is end volgend jaar afgelopen; tegen die tijd ga ik wel shoppen voor een nieuwe.

Mag je buiten (achterzijde) iets op de gevel plaatsen?

Nope. De schoonheidscommissie heeft al geregeld dat de ventilatie-roosters aan de achterzijde tijdens de renovatie vervangen zijn (en nu dus vastgecorrodeerd zijn, daar had ik met het houten klap'raam' nooit last van). Diezelfde commissie heeft ook geregeld dat het ronde raampje in mijn woonkamer van 'WC-glas' is omdat in sommige woningendat de badkamer is. Gelukkig heb ik een vriend die glas-in-lood ramen op bestelling maakt...
Ik dacht meer aan een Yagi van 16 elementen, op 2.4GHz is dat nog behapbaar. Mijn zolder zit recht boven de huiskamer (waar nu de Fritz!box staat) dus dat zou prima moeten gaan...

Ik ga het eerst wel met een stel buttplugs proberen >:)

Heb in de vrijstaande ex-boerderij van m'n ouders goede ervaringen met de TP link Deco. Dat huis heeft dubbelsteens muren als een kruis precies in het midden en is vrij groot. In de tegenovergestelde ruimte van de wifi zender had ik geen bereik. Nu 3 van deze dingen en het werkt weer goed.
Mogelijk kun je er een beneden (bedraad) aansluiten en op de tussenliggende etages een draadloze plaatsen.

Op dinsdag 4 november 2025 14:57:15 schreef revado:

Er bestaat ook CAT5 kabel met 2 aderparen. Die is nog dunner, maar beperkt je snelheid tot 100Mb. En dan heb je nog normale CAT5 met 4 aderparen met dunnere aders, dat beperkt je afstand maar die 100 meter heb je toch niet nodig.

16 element Yagi is prima, maar je hebt zowel up als downstream nodig. Voldoende deebeetjes?

ik had hetzelfde probleem, op zolder heb ik een cinema kamer gemaakt. grote zetel, projector,pc en groot scherm (2x3meter).

ook het internet daar was te zwak. dus op de dochter haar kamer zit een accespoint die wifi verbinding naar beneden maakt, en wifi doorstuurt naar boven

iets in die stijl.
https://www.bol.com/be/nl/p/muring-wifi-versterker-met-stopcontact-dua….

inpluggen in stopcontact, laten verbinden met je wifi en hopla, je hebt wifi tot boven.
snelheid halveer wel aangezien je zend naar het tussenstation, en die dan doorzend naar het andere station. maar geloof dat de mijne met 5GHz naar beneden koppelt en ik neem de 2,4GHz band op zolder (oude wifi kaart).
streamen lukt perfect. een dvd kopieren over het netwerk niet zo vlot, maar dan neem ik gewoon usb stick naar zolder

Op dinsdag 4 november 2025 17:06:44 schreef joopv:
[...]Er bestaat ook CAT5 kabel met 2 aderparen. Die is nog dunner, maar beperkt je snelheid tot 100Mb. En dan heb je nog normale CAT5 met 4 aderparen met dunnere aders, dat beperkt je afstand maar die 100 meter heb je toch niet nodig.

Dat maakt niks uit, alle CAT , zowel 5e, 6 etc is max 100 meter.
4 aderig is telefoonkabel, en geen kan nooit cat5 heten, het valt immers niet in "catagory 5 "volgens de norm.
Telefoonkabel werkt ook prima, inderdaad geen waanzinnige snelheid, maar voor een beetje mail en intermet werkt 10Mb al prima.

Er gaat een setje "KPN butplugs" naar FB toe, dus we gaan het horen.

Op dinsdag 4 november 2025 17:06:34 schreef maus0611:Mogelijk kun je er een beneden (bedraad) aansluiten en op de tussenliggende etages een draadloze plaatsen.

Nou, nee: die tussenliggende etages zijn niet van mij (huurhuis, weet je nog?)...

dus je hebt de 1e etage en de zolder van 4 etages? begane grond 2e en 3e verdiep zijn de buren?

Op dinsdag 4 november 2025 17:30:11 schreef RAAF12:
16 element Yagi is prima, maar je hebt zowel up als downstream nodig. Voldoende deebeetjes?

Een beetje zendamateur maakt toch zelf een 10GHz duplex straalverbinding van beneden naar boven? O-)

Op dinsdag 4 november 2025 18:51:00 schreef fatbeard:
[...]
Nou, nee: die tussenliggende etages zijn niet van mij (huurhuis, weet je nog?)...

Daarom zou ik het ook een huur-appartement met losse bergruimte noemen, geen huurhuis, dat wekt toch wat verwarring ;) (Ja, ik weet hoe fatbeard woont, ik ben er wel eens geweest ;) )

Ik zou ook voor access-point achtige oplossingen gaan, maar of dat werkt en blijft werken is natuurlijk gissen.

Op dinsdag 4 november 2025 19:05:45 schreef testman:
dus je hebt de 1e etage en de zolder van 4 etages? begane grond 2e en 3e verdiep zijn de buren?

Met aparte opgang mag ik hopen? 23 1 hoog 23 b ect. Ik weer niet meer hoe die nummering in Amsterdam ging.

In Rotterdam was het pippiestraat 9A 9B en 9C. Vierhoog had meestal een lift in de nieuwbouw van na 1950. Mja, Fatbeard zijn situatie is niet helemaal doorgrondelijk, geef ik toe. Ook goed, is er iets om over te fantaseren. Oeps, dit is 'not' de koffiecorner. Tja.