Ik wil een keer een printje bouwen wat van condensatoren het echte gedrag kan meten.

Plan is om dan via een DAC een sinus op de test-frequentie aan te bieden en dan spanning en stroom meten. Dit alles onder microcontroller supervisie.

Nu was ik aan de gang gegaan met een current sense amplifier maar op een gegeven moment bedacht ik me deze truuk. Ziet iemand spoken?

Waarom gaat dit niet werken?

Uitleg: De ene kant van het onderdeel dient op de middenspanning (helft van 3.3V) gehouden te worden. Daartoe had ik eerst de spanningsdeler en spanningsvolger opamp. Maar toen bedacht ik me: Als ik daar een weerstand in de OUTPUT zet, dan kan je daarover mooi de stroom meten. De terugkoppeling zal dan nog steeds het middenpunt op de gewenste spanning houden. De weerstand moet ik uitrekenen op de maximale stroom en maximale spanningval van rond de 1.55V.

Theoretisch gaat het prima werken zoals jij het bedacht hebt.
Het zijn maar een paar onderdelen, dus het frequentiegedrag en stabiliteit van deze schakeling is eenvoudig meten.
In de praktijk zal je waarschijnlijk wel de in- en uitgangen van deze schakeling moeten voorzien van beschermingsmiddelen tegen overspanning (bijv ESD bescherming) en waarschijnlijk zal je wel iets aan frequentiecompensatie bij IC1A moeten doen.
Je bent van plan de spanning over R3 te meten, maar je kan ook de spanning tussen de uitgang van IC1A en GND meten. Van die spanning trek je 1,55V af en je hebt dan hetzelfde signaal als over R3.

Ja, dat is hetzelfde. Ik had gehoopt om iets met offset calibratie te kunnen doen door de andere kant ook te (kunnen) meten.