Beste forumleden.
Bij wat oudere edge-lit TVs komt het nogal eens voor dat er breuken ontstaan in de Light Guiding Plate. Het effect van die breuken is dat er op de plek van zo'n breuk bovengemiddeld veel licht uit de LGP komt. En dat is natuurlijk zichtbaar (foto, links onderaan in beeld).
Nu mijn vraag; zou het beeld ervan opknappen als er in de breuk van de LGP een vuller wordt ingebracht? Bijvoorbeeld "één secondelijm"? Heeft iemand hier ervaring mee?

Aangezien ik (nog) geen antwoorden zie ga ik het gewoon maar eens uitproberen.
De LGP is van acrylaat, en dat materiaal heeft een brekingsindex die nagenoeg gelijk is aan die van één secondelijm (1.443). Misschien niet geheel toevallig als je bedenkt dat één secondelijm feitelijk cyanoacrylaat is. Mijn verwachting is verder dat de (dunne) secondelijm gemakkelijk in de te behandelen breuken zal vloeien. En dat de complexiteit van zo'n reparatie dus nog wel eens mee kon vallen.

Wordt vervolgd.

Ik zou het proberen te lassen met Plastruc Plastic Weld of iets dergelijks (er zijn nog meer soorten acryl-lijm/lasmiddelen, maar er is lang niet altijd makkelijk aan te komen).

Dat spul lijmt niet, maar last (acryl kun je ook vrij moeilijk lijmen door de gesloten structuur ervan).

Maar ik denk dat je er nog steeds geen wonderen van moet verwachten: hoewel mijn ervaring is dat een goede acryl-las net zo helder kan zijn als acryl zelf, blijft dit wel een LGP met al z'n zeer nauwkeurige groeven of door laser aangebrachte putjes om het licht af te buigen.
Sowieso klinkt een lijm die vult voor mij als een zeer slechte keus.

In ieder geval niet duwen tijdens het lasproces. Gewoon aanbrengen op de breuk en het spul trekt zich er door capillaire werking vanzelf tussen (met het zeer vloeibare Plastic Weld dan).

Het is allemaal vergeefse moeite om een LGP te herstellen, jou plaat is ook duidelijk verbrand wat een common issue is met die platen. Er gaat een hoop tijd inzitten en je blijft het altijd zien. Plaat is broos.

Koop gewon een andere plaat of uit een donor of maak een plaat uit een groter toestel, dat is wel te doen.

Gentlemen. Dank voor jullie reactie.
@weardguy: ik zal eens kijken naar "Plastruct Plastic Weld ". Nog niet eerder van gehoord, interessant.
En @smd: "Koop gewoon een andere plaat". Graag, maar waar zou dat kunnen? Bij ASWO kan ik voor dit model (49PUS7101/12) geen LGP vinden. Evenmin bij Impel (https://www.cdlens.com). Waar wel?
En over het hergebruiken van een groter model: daar moet dan wat vanaf. Hoe doe je dat op zo'n manier dat de snijrand voldoende glad/egaal is om die weer goed tegen de ledstrips aan te kunnen leggen?
Ik houd mij ook op dat punt aanbevolen voor tips. Dank alvast.

Een groter model kan je eenvoudig met een scherp Stanley mes insnijden en op de rand van de tafel afbreken, wel goed insnijden!! Zagen gaat niet verbrand en word dof... Je bent een volhouder , ik ook en heb de moeites al genomen voor je en een TV wel 20x uit en in elkaar voor "de wetenschap" resultaat is belabberd want de verbrande vlekken krijg je echt niet weg..

Ah met een Stanleymes insnijden en dan afbreken. Ik ga dat eens uitproberen (met een oude plaat...).
Overigens wees een neefje van mij op de mogelijkheid om met zo'n LGP naar zo'n DHZ-zaak te gaan waar je zélf gebruik mag maken van ter plaatse aanwezig gereedschap.
Zo zouden er van dat soort zaken zijn waar laser-snijders beschikbaar zijn. Hij kwam zelf met https://stadsfabriekalkmaar.nl. Maar lang verhaal kort; kom je daar 1x langs om een grote plaat passend te (laser)snijden dan ben je gelijk al €45 achter de wagen (€20 dagdeel werkplaatstarief plus €25 toeslag voor gebruik van de lasersnijder). Dat schiet niet erg op dus.
Daarom toch ook graag nog even aandacht voor mijn eerdere vraag; waar zou ik gewoon zo'n LGP kunnen kopen voor dit model TV (49PUS7101/12)?

[Bericht gewijzigd door ChristiaanR op (10%)]

Ik ben met mijn Loewe's daar ook ontzettend naar op zoek geweest.
Wat wel schijnt te werken: als je min of meer een passende afmeting vindt van je LGP en je vindt eentje die langs dezelfde kant verlicht wordt als de jouwe werkt dat.
Men moet natuurlijk bij de leverancier op afmetingen kunnen zoeken. Dat was bij mij altijd een groot probleem.
Voor het toestel uit mijn laatste topic is het op een sisser afgelopen. En dat kwam vooral omdat ASWO redelijk wat in het gamma heeft, maar er geen afmetingen heeft bijstaan...

Cyano acylaat lijm laat een vreselijke witte waas achter op veel plastics, ook waar het niet mee in contact komt, maar zelfs in de buurt. (Vraag me niet hoe ik dat weet) Dus ik zou dat zelf niet eens proberen.

Heel veel merken hebben geen correcte vervanger beschikbaar gesteld of met name de Panel fabrikant. Dus... beetje Crea Bea worden er mee!!