Ze zeggen rf is niet zo gevaarlijk maar als ik zo dit filmpje ziet ga ik toch echt twijfelen

https://www.youtube.com/watch?v=Uj2XUEAr00I
https://www.youtube.com/watch?v=ddar6gtFR90

Het ei en het vlees liggen op onafgeschermde sporen van een zware RF zender. Daar loopt waarschijnlijk nog al wat stroom doorheen. Dat heet ook wel kortsluiting ;-)

Maar vreemd is het niet, kijk maar hoe ze bv bouten in een paar seconden roodgloeiend maken door ze in een spoel te houden. En een magnetron kookt ook voedsel. En je moet eens kijken hoe mooi een stuk vlees bruin wordt van het gebied tussen 300GHz en 430THz, ook wel infrarood licht genoemd.

Dit is een sensatie filmpje. Het vlees wordt inderdaad zoals Fred zegt waarschijnlijk gebakken (of verbrand) door kortsluiting. Er loopt gewoon een stroom door het vlees oppervlak. Het veld kan echter ook het e.e.a. doen. Bij fysiotherapie behandelingen wordt hier gebruik van gemaakt. Het veld warmt het biologisch weefsel dan ook intern op. De patiënten ervaren dat als een prettig gevoel. Zolang je dat niet te sterk doet tenminste.

De frequentie waarop deze zender draait is als ik naar de spoelen kijk waarschijnlijk niet heel erg hoog. In elk geval minder dan 1 GHz en zeer waarschijnlijk zelfs minder dan 100MHz.

Ga je hoger in frequentie dan wordt het allemaal een stuk gevaarlijker. De radiogolven die daar uitkomen worden al door transparante en glazen voorwerpen (zoals bijvoorbeeld je ooglens) afgebogen. Je hoeft dan alleen maar naar een blootliggende (en stralende) powereindtransistor te kijken om blind spots in je netvliezen te verkrijgen.

Mensen die eindtrappen aan het bouwen zijn om te kunnen communiceren met de Es'hail2 of oscar100 satelliet moeten zich dit goed realiseren en voorzichtig zijn. Die moeten ook niet in een zendende (schotel) antenne kijken. Dan kijk je dus rechtstreeks in een bundel rf energie met mogelijke schade aan de netvliezen ten gevolg.

Maar er zijn waarschijnlijk ook effecten op de wat lange termijn. Van de techneuten die vroeger op de (piraten) zendschepen van o.a. radio Veronica gewerkt hebben zijn de meesten niet heel oud geworden. Veel zijn er toch wel overleden aan de gevolgen van de grote K. En dat waren dus niet de DJ's maar de techneuten die op die schepen zaten. De DJ's zaten lekker warm in een studio in Amsterdam. Die waren maar heel af en toe aan boord.

De UMTS steunzendertjes voor telefonie die je overal ziet staan zijn ondanks dat ze wel op een misschien gevaarlijke frequentie werken eigenlijk ook geen probleem. De vermogens van die zendertjes zijn niet groot en de antennes zijn rondstralers. De veld dichtheid is op korte afstand (denk aan een tiental meters) al zo laag dat er eigenlijk geen negatief effect meer waar te nemen is. Een ander verhaal is de mobile telefoon zelf. Ook daarvan is het zendvermogen laag. Alleen heb je de telefoon altijd heel erg dicht tegen het hoofd. Daardoor is de veldsterkte weer extreem hoog. En juist op een plek waar voor radiogolven gevoelig weefsel zit. En dan bedoel ik hersenweefsel en de ogen.

Het zijn dingen waar ik altijd aan denk. Niet te lang bellen en het liefste met de telefoon op enige afstand van het hoofd. (De veldsterkte neemt af met het kwadraat van de afstand. enz, enz.) Je moet gewoon geen rare ondoordachte dingen doen met radiogolven. Dan is er niets aan de hand.

Een video over de Es'Hail amateur televisie sateliet: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978…

Ik meen me te herinneren dat het zendvermogen van een mobiele telefoon vlak voor het tot standkomen van een oproep zelfs heel hoog is en zodra de oproep wordt beantwoord (het opnemen) het zendvermogen daalt. Dit effect is op een nabije spelende radio soms te horen als een storend trillend geluid meen ik.
En inderdaad afstand bewaren tot je mobiele telefoon...
Ik wil niet weten wat er over vele jaren aan mutaties rondlopen...

Op donderdag 13 november 2025 15:44:12 schreef vraag1:
Ze zeggen rf is niet zo gevaarlijk maar als ik zo dit filmpje ziet ga ik toch echt twijfelen

https://www.youtube.com/watch?v=Uj2XUEAr00I
https://www.youtube.com/watch?v=ddar6gtFR90

Dit is VHF, maar alle RF en (veel) hoger, boven een bepaald vermogen is gevaarlijk. Zelfs professionals onderschatten dat soms.

https://www.youtube.com/watch?v=tzaEQmxbk78

Ik was altijd voorzichtig als ik aan een in bedrijf zijnde radarset werkte.Het ergste wat mij gebeurde was dat ik een klap voor mn kop kreeg van de antenne.. 8)7

Op vrijdag 14 november 2025 00:08:06 schreef Bobosje:
Ik meen me te herinneren dat het zendvermogen van een mobiele telefoon vlak voor het tot standkomen van een oproep zelfs heel hoog is en zodra de oproep wordt beantwoord (het opnemen) het zendvermogen daalt. Dit effect is op een nabije spelende radio soms te horen als een storend trillend geluid meen ik.
En inderdaad afstand bewaren tot je mobiele telefoon...
Ik wil niet weten wat er over vele jaren aan mutaties rondlopen...

Er is al 20, bijna 25 jaar massaal mobiele telefoongebruik en mij is geen vreemde oorkankertoename bekend.

Op donderdag 13 november 2025 17:17:35 schreef Ex-fietser:
Maar er zijn waarschijnlijk ook effecten op de wat lange termijn. Van de techneuten die vroeger op de (piraten) zendschepen van o.a. radio Veronica gewerkt hebben zijn de meesten niet heel oud geworden. Veel zijn er toch wel overleden aan de gevolgen van de grote K. En dat waren dus niet de DJ's maar de techneuten die op die schepen zaten. De DJ's zaten lekker warm in een studio in Amsterdam. Die waren maar heel af en toe aan boord.

Ik denk dat dat véél meer te maken heeft met de vuile stoffen die je als technicus soms moet gebruiken, dan aan de radioapparatuur.
Zeker in de jaren 60 waren de meest vuile (trichloorethyleen, benzeen of wasbenzine waar de benzeen niet uitgedistilleerd is, misschien zelfs het gebruik van loodhoudende benzine als reinigingsmiddel in geval van nood) oplosmiddelen nog gangbaar. Ook PCB's in de condensatoren in zendervoedingen. Loodmenie overal waar roest dreigt. Impregneermiddelen die zo lekker ruiken. Asbest (vooral bekend van longkwalen, maar ook bij inslikken krijg je een toename op kankerrisico). En de halve wereld rookte toen, wat afhankelijk van het soort kanker, voor een vermenigvuldigend effect zorgt. Radiumverf op meters, schakelaars en horloges.

Verder leidt een slecht dag/nachtrimte of ploegendiensten regelmatig tot een niet al te beste levensstijl waardoor ze indirect weer kanker veroorzaken.

Al de bovenstaande zijn met zekerheid verbonden met een verhoogd risico op kanker, maar werken met hoge veldsterktes is dat tot nu toe nog niet.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (56%)]

Op vrijdag 14 november 2025 07:15:40 schreef Ledlover:
Er is al 20, bijna 25 jaar massaal mobiele telefoongebruik en mij is geen vreemde oorkankertoename bekend.

De gevaren zullen zich niet beperken tot zichtbare oor-K of het spontaan afvallen van oorschelpen.
De mobiele frequenties begonnen ooit relatief laag (1G) maar worden steeds hoger (5G) en gevaarlijker.
Wat doet RF met je hersenen op lange termijn?

Landbouwgif was ook altijd zogenaamd "veilig" totdat recente studies hebben aangetoond dat heel veel boeren later Parkinson kregen.

De inhoud van dat signaal (social media e.d.) is een stuk schadelijker voor de hersenen op lange termijn dan de straling zelf i.i.g. O-) >:)

Op vrijdag 14 november 2025 12:54:56 schreef harry64:
De inhoud van dat signaal (social media e.d.) is een stuk schadelijker voor de hersenen op lange termijn dan de straling zelf i.i.g. O-) >:)

+1 :)

Heef je gelijk bobosje
Mensen worden veel te veel belast met onzin op de mobiel
ze lopen als zombies rond

Op vrijdag 14 november 2025 12:54:56 schreef harry64:

Ook +1

Op vrijdag 14 november 2025 17:03:50 schreef vraag1:
ze lopen als zombies rond

Helemaal gelijk en als de accu leeg is dan sterven ze...

@ ex-Fietser

Op donderdag 13 november 2025 17:17:35 schreef Ex-fietser:

Geen idee wat je met de 'grote K' bedoelt. Ik ben opgegroeid op een (ijzeren) binnenschip en in de roef konden we radio Veronica niet ontvangen; de FM zenders wel. Die DJ's op de middengolf zeezenders zaten onderdeks en niet in in de directe HF straling. Die DJ's waren in het begin aan boord. Later werden bandjes met ingeblikte programmas samen met diesel, eten etc. naar boord gebracht. Ik geloof niet dat die radio techneuten hele dagen aan dek in die antennes hebben gehangen en een overdosis hebben opgelopen. Ik kan je bewering over vroeg gestorven techneuten dus niet onderschrijven....

Op vrijdag 14 november 2025 06:58:23 schreef mel:
Ik was altijd voorzichtig als ik aan een in bedrijf zijnde radarset werkte.Het ergste wat mij gebeurde was dat ik een klap voor mn kop kreeg van de antenne.. 8)7

Het radarsetje wat ik heb staat in de handleiding aangegeven dat de straling gevaarlijk kan zijn en de antenne unit zodanig gemonteerd dient te zijn dat je er niet voor kan gaan staan. Da's dan een kleintje voor in de mast van een zeilbootje o.i.d.

De magnetron die er in zit wekt (korte) pulsjes op van ongeveer 1KW.

Op vrijdag 14 november 2025 21:21:44 schreef soldeersmurf:
@ ex-Fietser
[...]
Ik kan je bewering over vroeg gestorven techneuten dus niet onderschrijven....

Ik ken in elk geval 2 oude zendertechneuten van landpiraten die nog alive and kicking zijn. Niet-ioniserende straling kan brandwonden opleveren (inclusief onvruchtbaarheid en netvliesschade) maar bij mijn weten geen kanker.

Op zaterdag 15 november 2025 02:50:41 schreef harry64:
[...]
Het radarsetje wat ik heb staat in de handleiding aangegeven dat de straling gevaarlijk kan zijn en de antenne unit zodanig gemonteerd dient te zijn dat je er niet voor kan gaan staan. Da's dan een kleintje voor in de mast van een zeilbootje o.i.d.

De magnetron die er in zit wekt (korte) pulsjes op van ongeveer 1KW.

Dit was dus een grote S-band zender voor een zeeschip..en die meeuwenmepper komt hard aan..(niet vragen hoe ik dat weet.. O-) )

Ik was een beetje verrast bij deze video van: ElectroBOOM:

https://www.youtube.com/watch?v=HJYLROgd6IA

[Bericht gewijzigd door Kortsluiting_Online op (26%)]

Toen ik in een ver verleden FM zendertjes brouwde voor de radiopiraterij heb ik regelmatig warme vingers gekregen door simpelweg maar in de buurt te komen van stralende filter- en eindtrapspoelen, en dat niet eens met een groot vermogen. Een BLY90 50W eindtrapje dat in klasse C werkt op 12V heeft op het "hete eind" van de spoel in de collectorleiding al snel 60 tot 100V staan. Kom ik daar aan met m'n plastieken regel pennetje om de variabele filtercondensator bij te regelen ( en meteen de hele straat TV-signaal vrij te maken ) en ja hoor, ik voelde m'n vinger warm worden. Of het stralingswarmte of geinduceerde HF warmte was ga ik hier in het midden laten, toen lette je daar niet zo op.