Bijzonder neon-achtige display als audio output level meter

VFD's werken vaak maar met een voltje of 30 a 40 (verdeeld over een negatieve en positieve rail).

Zit er een gloeidraadaansluiting op de buis? Zie ik zo niet, maar zo ja is het een VFD (elektronenbuis) zo nee is het een plasmadisplay (koude kathodebuis, neon etc.).

Ik denk dat je voor een reparatietopic beter meer informatie kunt geven. Merk en type buis en apparaat en meerdere foto's waaronder overzichtsfoto's.

VFD is t vermoedelijk niet, want er loopt inderdaad geen gloeidraad aan de voorkant.
Komt ook het typische neon - oranje - nixie buis licht uit.

Het is een DK-technologies audio output meter, maar Google kan er niets meer over vinden.

Ergens op de PCB kom ik 250V tegen, maar die zie ik niet terug op de display. De middelste lijn
zit op 150V.

Komen in totaal 10 aansluitingen uit het display. 1 common voor de gemeenschappelijke anode?
Doet me denken aan de IN-9 neon buis.

[Bericht gewijzigd door EgbertG op (16%)]

Da's een Burroughs BG12205 panaplex 'self-scan' display, vrij lastig aan te sturen. (o.a. bekend uit de Nakamichi T-100 W&F meter)

https://i.ytimg.com/vi/WHS23PiE3jw/hq720.jpg?sqp=-oaymwEhCK4FEIIDSFryq4qpAxMIARUAAAAAGAElAADIQj0AgKJD&rs=AOn4CLB-5hU8l8KCTo3Fcwn1dbk5L8EGGg

BG12205-2.pdf

ss_theory_compressed.pdf

ss_appnote.pdf

[Bericht gewijzigd door Arco op (31%)]

Zo dan! Dat is m inderdaad helemaal .... dankjewel!

Op de scope zag ik ook al interessante timing voorbij komen toen ik op de aansluitingen keek. Maar nu ik de pinout heb kan ik wellicht iets verder meten. Vermoedelijk kom ik uit op niet repareerbare logica in custom
SMD chips op de pcb......

Heb de werkingomschijving van 'self-scan' en een application note bovenstaand bijgevoegd...
Als het display nog heel is dat in ieder geval bewaren, is een vrij zeldzaam (en mooi) ding...

De laagspanningslogica lijkt in orde, maar de schakeling die t opkrikt naar de hogere display spanningen maakt er een rommeltje van. Display staat ook willekeurig te knipperen.

Ik zal niet linken, maar er staat een artikeltje over deze Burroughs BarGraph displays op mijn blog.

Er zit een LM2585 in voor de HSP Flyback. De spanning komt er wel uit, maar het signaal op pin 4 van de LM2585 ziet er naar uit. Het is alles behalve een fraaie PWM block. Hoe "mooi" moet deze PWM spanning zijn?

Er staat een voorbeeldschema en wat scoopbeelden in de datasheet: https://www.ti.com/lit/gpn/lm2585

Zonder de display aangesloten zijn alle stuurspanningen in orde. Met de display aangesloten komt er ongelooflijk veel troep op de datalijnen.

Op de ingangen van de ULN7003A staat nog nette TTL, maar op de inverterende uitgangen die naar de display gaat is t troep.
De voeding blijft wel gewoon strak. Zit een of andere 17 Khz oscillatie op.

Mogelijk een stukje schema schetsen? Dan kunnen wij mee kijken.
Mocht de mogelijkheid er zijn dan kan voeden met een labvoeding een goede stap zijn.

Had m zelf inderdaad al op labvoeding gezet. Signaal op die LM2585 ziet er nog altijd te vreemd uit ....
heb t idee dat dat component doorwerkt uiteindelijk.

Pin4 PWM output LM 2585 als bijlage

Op de ingangen van de ULN7003A staat nog nette TTL, maar op de inverterende uitgangen die naar de display gaat is t troep.

En als je het display nu een vervangt voor weerstanden om zo de ULN7003A zelf te testen op goede werking?

Da's een goed idee.... ik ging er tot nog toe vanuit dat de display zelf niks zou mankeren.
Wordt vervolgd.

Niemand die schrikt van t vieze PWM signaal?

Jawel, maar komt het nu door het display of door de ULN.

Of door het circuit rond de LM2585...

Standaard boost schakeling is vrij simpel:

Het kan zijn dat hij hier in verband met het grote spanningsverschil in een andere configuratie wordt gebruikt. Ik zou in geval van een fout in die schakeling, eerst naar de elco's kijken.

@Arco hieronder: of een flybackschakeling met een trafo in plaats van een spoel zoals de TS een beetje suggereert.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (24%)]

De interne NPN output switch mag maar 65v hebben, dus ik neem aan dat er een externe mosfet achter zit...

In plaats van een inductie bij de LM2585 zit er een trafo ( potkern ). De secundaire wikkeling van de potkern circa 200volt wordt gelijkgericht en met een potmeter naar de referentie gevoerd.

De onregelmatigheden op pin 4 van de LM2585 zie ik ongeacht aansluiten display. Echter die onregelmatigheden zie ik in alle hevigheid terug op de datalijnen van de display.

Als ik de display logica goed begrijp zet deze een indicatie neer op de ene of de andere helft van de display en doet dan weer een reset middels de anodes.

Ik zal de 2 anodespanningen eens tegelijkertijd op de scope weergeven. Dan zie ik 2 identieke signalen van 250v ongeveer die elke 15 msec teruggaan naar 150v .... Dat lijkt me niet te kloppen? Hoewel .... zelfde ingangssignaal dus zelfde moment van reset .. kan dus nog kloppen.

Ik lees ook iets in de specs dat er een short circuit frequency is van 25 Khz ipv de normale 100 Khz. Die 25 Khz lijkt wel heel erg op die 16 Khz component die op komt zetten in de schakeling....

[Bericht gewijzigd door EgbertG op (11%)]

Wat zou het nut zijn van pin 9 van deze level converter?
( ULN 7003 )

Dat zijn vrijloopdiodes voor als je er inductieve lasten mee schakelt zoals relais.

Ok, dus die zou je in principe alleen aansluiten op een voedingsrail?

Het werkt allemaal weer. De voeding rondom LM2585 bleek het probleem niet te zijn, de rommel op de datalijnen met ontkoppel c's gefatsoeneerd en dat leverde al minder display random flickering op.

De anodespanning kwam te laag zodat de display al doofde voor de reset puls. Wellicht ouderdom van de display, maar met 2 iets lagere weerstanden in serie met de 2 anodes was t probleem verdwenen.