moet deze onder spanning blijven staan om het programma niet te verliezen?
of is er een pic die dit programma wel kan onthouden? om te kopieren,
of is er een copy protect in deze pic16c745-i/sp

uw vraag is erg onduidelijk.

de K8055 is een achterhaald ding, wat eigenlijk alleen geschikt is voor 32 bits systemen, dus daa rnu nog iets mee bouwen lijkt me niet handig.

echter het zou hier om een bestaand systeem kunnen gaan
Daar dus even vanuitgaande:

op de kaart zit inderdaad een PIC 18F: Deze regelt de communicatie tussen de USB en de in- en uitgangen print.

Het is geen stand alone kaart. De besturing van in- en uitgangen gebeurt op de PC met een PC programma.

zie hier de datasheet:
https://docs.rs-online.com/6765/A700000011099565.pdf

ik dacht duidelijk te zijn geweest , ik heb nog 4 dichte doosjes bouwpakketten liggen, Pic 16C745
is er een mogelijkheid dat het programma erin blijft als de spanning eraf gaat ? lijkt me nu wel duidelijk

Op maandag 17 november 2025 16:08:38 schreef Horsman:
ik dacht duidelijk te zijn geweest , ik heb nog 4 dichte doosjes bouwpakketten liggen, Pic 16C745
is er een mogelijkheid dat het programma erin blijft als de spanning eraf gaat ? lijkt me nu wel duidelijk

Nog steeds niet, enerzijds open je met K8055 en anderzijds vraag je of een programma in een 16C745 blijft zitten bij spanningsuitval.

Een K8055 is een kaart van Velleman, dat is een interface kaart waar een vast programma in zit. Daar kun je zelf niet bij of veranderen, als je dat wel zou veranderen dan werkt de interface kaart niet meer.

Een 16C745 is een controller, als je daar een programma inzet blijft dat programma gewoon in de controller zitten als de spanning uitvalt.

Dus wat is de vraag precies?

En dan nog iets over kopiëren van de PIC, wat wil je daarmee? Wazig! ;)

bedankt, in de pc blijft het programma en de pic is voor de kaart functies te bedienen
dank helder ps in deze zit een andere pic dan op het schemamisschien keer gewijzigd ?

Het programma dat je zelf maakt met de software draait op je pc zelf, dus zonder spanning zal je kaart niks meer doen, dat moge duidelijk zijn. Er zit een pic op met software van Velleman, die software blijft erin zonder spanning. Je kan zelf geen programma in je pic opslaan, zo werkt het niet. En inderdaad is die pic beveiligd tegen het uitlezen van de software van Velleman.

Ja dat kan dat ze een andere pic gebruiken dan in het schema, voor de werking maakt het niets uit, alles blijft hetzelfde.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (14%)]

Op maandag 17 november 2025 16:32:53 schreef Horsman:
bedankt, in de pc blijft het programma.....

Wat voor programma gebruik je op de PC om de K8055 te besturen?

Easyprogintface (geen typfout zo heet t echt ) ook voor festool apparatuur

Op maandag 17 november 2025 16:44:48 schreef Horsman:
Easyprogintface (geen typfout zo heet t echt ) ook voor festool apparatuur

Je maakt me nieuwsgierig, wat ga je er mee doen?

Zelf gebruik ik Profilab expert 4.0 voor zoiets.

Alle pics behouden hun programmageheugen bij stroomuitval en hebben ook protected memory. (protection kan wel of niet aan staan)