Goededag iedereen,
Is al weer een tijdje geleden dat ik een vraag stel. Maar heb deze keer een voeding van Velleman die maximaal 3 amp kan leveren. Zie schema. Nu weet ik dat pin 2 cl en pin 3 cs er voor zorgen dat hij begrenst wordt tot 3 amp nu wil ik graag tot maximaal 5 amp kunnen gaan welke waarde moet ik dan aanpassen in het schema ? Ik ben niet zo handig om berekeningen te maken helaas wie kan me een tip geven hoe ik dat. Voor elkaar krijg ?
Alvast bedankt Harrie
R6 is de stroombegrenzing.
Die kun je bepalen door 0.65V te delen door de gewenste stroom.
Voor 5A kom je dan op een praktische weerstand van 0,12R
Maar die transistor krijgt het wellicht wat zwaar bij 5A, zeker als daar veel spanning over valt.
Bij 5A kun je wellicht beter twee van die torren parallel nemen, met elk 0,22R in de emitter. Vanuit die weerstand zet je dan ook een weerstand van 1k naar pen2, net zoals de huidige is aangesloten.
[Bericht gewijzigd door Sine op (34%)]
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
De buffer elko zal ook groter moeten, en de gelijkrichtdiodes zwaarder, en, en...
Kortom: voordat je het weet heb je een geheel nieuwe voeding.
EricP
mét CE
Denk je nou ook niet dat wanneer het zo simpel zou zijn om een weerstandje een andere waarde te geven, Velleman dat niet 'af fabriek' gedaan zou hebben en het prijskaartje wat zou verhogen?
Kostprijs verandert niet, opbrengst stijgt...
benleentje
Golden Member
Ik ben het er mee eens dat de hele voeding berekend is op 3A en dat geld voor bijna alle componenten.
Maar geheel op eigen risico kan je de stroom weerstand R6 wel verlagen naar 0,12 ohm. Dit moet dan wel een 5W weerstand worden.
Maar hou er dan rekening mee:
1- Dat alles veel warmen word dan normaal.
2- Je die max stroom maar heel kort mag gebruiken. De voeding is gebouwd opdat je 3A continu kan gebruiken en als je de stroom verhoogd naar 5A kan dat best maar dat kan zeker niet continu. Hoelang dat wel kan is niet te zeggen maar hou zeker de koelplaat in de gaten of het daar niet te warm word.
3- Er dingen kapot kunnen gaan.
4- Officieel is de trafo niet gemaakt voor die hoge stroom maar die zal het langer volhouden dan de transistor op de koelplaat. Voor korte tijd mag je een trafo wel overbelasten. Hoe lang dat valt ook hier niet te zeggen.
5- De gelijkrichter diodes. Kunnen die de stroom wel aan.
6- De grote buffer elco is dan officieel ook te klein en de voeding zal dan ook meer rommel op de uitgang hebben. Maar op zich zal het wel werken. Maar als er teveel rommel is dan kan het de regeling beïnvloeden en zal de spanning niet meer stabiel zijn.
PS met rommel word bedoel dat er storende en ongewenste signalen op de spanning erbij komen.
@harrie42,
Waarom wil je de voeding op 5A begrenzen?
Is het om je autoaccu sneller op te laden? Dan is het 'opvoeren' van deze voeding geen goed idee.
Is het om een geluidsversterker/autoradio te testen met behulp van een audiosignaal, dan kan dat wel.
Zie opmerkingen van mijn voorgangers.
Oké iedereen bedankt voor de uitleg ga even niks veranderen want anders heb ik straks geen goede voeding meer. Ga eerst maar eens uitzoeken of het wel nodig is om meer vermogen eruit te krijgen. Even wachten op een bestelling die me gaat vertellen of het nodig is om deze voeding aan te passen. Maar komt goed.???