Ik ben van plan om in een auto, benzine 1.3 motor, de loodaccu te vervangen door cellen van NKON, specifiek deze CB3914895EA - 50Ah - LiFePO4. Volgens de datasheet kunnen deze cellen kortstondig tot 150A belast worden.

Ik wil 8 van deze cellen gebruiken in een 4S2P (12.8V 100Ah) configuratie, wie heeft hier ervaring mee en welke BMS raad je aan ?

Gezien de stromen kom je vaak aan een BMS met een contactor.

Persoonlijk zou het niet mijn voorkeur zijn

- In de winter zal je accu niet geladen worden (want je kan/mag niet laden bij lage temperaturen),of je gaat je cellen versneld slopen.
- Of je moet een verwarmingsmatje installeren maar dan moet je wel een paar uur rijden voordat ie opgewarmd is
- Een BMS met een contactor wat ingrijpt kan serieuze schade geven.

Ik had laatst een camper waar dat gebeurde. Daar was een probleem met de cellen. De accu ging laden met 100A ofzo (Draaiende motor), BMS greep in en schakelde ineens de accu uit. Dynamo moest dus van 100A naar 0 en gaf een beste spanningspiek.. Schade zo'n 1000 euro aan oa airbag module.

Kwa BMS: De REC BMS is een goede optie als je het zou willen. Dat is ook de BMS die oa SolidPowerSystems gebruikt in hun all-in-one ( https://www.solidpower.nl/smartone/ )

En wat als je motor niet snel wil aanslaan.
Bij een tijdje doorstarten zijn de accu's kapot vrees ik.

Ik heb jaren geleden mijn accutje van 45Ah vervangen door de grootste die in mijn auto paste, iets van 74Ah als ik me niet vergis.

Die heeft het een stuk minder zwaar dan dat kleine ding, en royaal capaciteit over, de autoradio blijft tijdens het starten netjes aan ;)

Mocht hij wat zwakker worden dan zal die het veel langer uithouden dan zijn kleine broertje, althans ... dat is het idee ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op (19%)]

Iedereen bedankt voor de reacties, voorlopig dus maar weer een ouderwetse loodaccu erin.

Ik heb ook een 74 Ah, groter paste niet , is een AGM geval ( diesel en start stop) al zet ik start stop altijd uit :)
Je kan nooit genoeg reserve capaciteit hebben.

een ouderwetse loodaccu erin.

Wat is daar ouderwets aan? Beproefde technologie. Niks mis mee.
In de ene vierwieler inmiddels 12 jaar oud. In de andere 14. Still going strong. Inderdaad, geen moeilijk start/stop gedoe en wat over bemeten.

gewoon bij lood blijven. zelf onze prius heeft ook een oude lood accu zitten voor het 12Vsysteem.
die kunnen best veel mishandeling aan, presteren iets minder bij vriesweer maar dat heb je dus ook bij lifepo. dus ook geen voordeel.
een paar 100A is voor lood geen probleem maar voor lifepo en de BMS wel een kritisch punt.

zet er gewoon een veel zwaardere in.
mijn capri van 1978 heeft er 9jaar eentje in gehad van 640A/76Ah (origineel 240A 44Ah). die auto reed 1rit per jaar en stond 11maand stil.

mijn golf 2 diesel destijds had een 100Ah accu, ze zat erin toen ik die kocht en nog altijd toen ik die 9jaar later weer verkocht.

als je rekening houd dat je lood accu 50% verliest bij vriesweer, compenseer je dat gewoon.
als je auto 200A nodig heeft om te kunnen starten, dan gaan ze er een accu in zetten van 300-360A. bij vriesweer loopt die echt op zijn tippen dan.
zet er een zwaardere diesel accu in van +600A en dan hoeft die accu nog niet half te werken bij vriesweer.

staat je auto lang stil, steek dan meer capaciteit. de meeste jonge autos dat ik ken met 40-50Ah aan capaciteit hadden er na 3-4weken stilstand wel genoeg van en de deuren gingen niet meer open.
steek daar 100Ah en dan mag die al 2-3maand stilstaan. hoe minder electronica in een auto hoe beter, want het verbruikt toch allemaal stroom, hoe klein ook zorgt het na enige weken toch dat de accu leeg is

Op vrijdag 28 november 2025 21:19:08 schreef DJSmiley:
Gezien de stromen kom je vaak aan een BMS met een contactor.

In het geval "auto" moet je het BMS gewoon "de auto" laten schakelen. Die schakelt de boel af als de lichten aan blijven staan. De startmotor doe je direct op de accu.

Als het BMS de "auto" afschakelt, heeft het contact ook geen stroom meer om de startmotor te laten starten.

Waar je dan niet tegen beveiligd is dat de startmotor een lekstroom heeft oid. Tja... dat moet ie dan maar niet doen.

Op vrijdag 28 november 2025 21:19:08 schreef DJSmiley:
Dynamo moest dus van 100A naar 0 en gaf een beste spanningspiek.. Schade zo'n 1000 euro aan oa airbag module.

Dan voldoet die zooi niet aan de ISO 16750, want de load dump specificatie is voor exact die situatie. Veel fabrikanten voldoen zelf niet (want kost geld), maar eisen wel van alle andere toeleveranciers dat ze voldoen.

Op maandag 1 december 2025 10:14:04 schreef rew:
[...]In het geval "auto" moet je het BMS gewoon "de auto" laten schakelen. Die schakelt de boel af als de lichten aan blijven staan. De startmotor doe je direct op de accu.

Als het BMS de "auto" afschakelt, heeft het contact ook geen stroom meer om de startmotor te laten starten.

Waar je dan niet tegen beveiligd is dat de startmotor een lekstroom heeft oid. Tja... dat moet ie dan maar niet doen.

Dat zou ik bij een aantal "moderne" auto's liever niet doen.
Garages zetten bij vervangen van de accu vaak al voor de zekerheid een jumpstarter op de polen omdat er van alles niet meer werkt, of de auto zelfs niet eens meer start als de accu los is geweest, of te leeg.