Beste,

Een tijdje terug vroeg iemand me naar dit ding te kijken naar aanleiding van een deflectieprobleem van de CRT op deze freesbank. (nee, ik heb dat ding hier dus ook niet staan ;) )

Ik meteen op zoek naar het testbeeld en gelukkig, gevonden. Dat is een instelling van een dipswitch op de 'Rechnerkarte NRP53'.

Het beeld is het resultaat een paar minuten na inschakelen.

Direct na inschakelen is het beeld min of meer leesbaar, maar zie je duidelijk dat een aantal lijnen flink uitgerekt wordt naar boven (de karakters van programmacode wordt letterlijk in lijnen met flinke ruimte ertussen getoond), maar kort daarna verloopt het in omgekeerde volgorde, tot een aantal lijnen gewoon in elkaar gedrukt wordt.

Allereerst werd de voeding gecontroleerd: enorme rimpel op eigenlijk elke bus. Dus voedingsprint eruit en de elco's van de afvlakking gecontroleerd: hartstikke gaar. Zo gaar zelfs dat ik eerst dacht dat ik de LCR-meter verkeerd af aan het lezen was (ik ben lerende met dat ding, maar vind de PM6303 van Fluke toch een aardige uitdaging).

Gecontroleerd met een bekende, goede elco... Nee... écht gaar. Van de 4700 uF of zo waren nog maar nF's over en een van de andere elco's was zo slecht dat de LCR meter dacht met een weerstand te maken te hebben.

Die vervangen en weer getest, maar zoals ik wel verwachtte, was het probleem niet opgelost, maar zeker wetende dat de voeding in ieder geval niet verdacht meer was me op de NPR53 print gestort.

Ik verwacht namelijk geen hoogspanningsprobleem: het beeld is verder stabiel en tikken op onderdelen/de kast/hoogspanningsvoeding doet het probleem niet veranderen. Ook met kouspray aan de gang geweest, maar geen verschil.

Ik begin te vermoeden dat ik het op de verkeerde plek zoek (na meerdere pogingen meten en controleren): ik verwachte een standaard trapgenerator met elektronische schakelaars en dan een opamp of multiplexer erachter om dat signaal naar de hoogspanningsvoeding te sturen voor de deflectie, zoals ik dat (min of meer) inmiddels gewend ben van al het andere beeldbuis-spul op m'n werk.

Maar misschien dat dat hier ook gewoon zo gaat maar dat niet opvalt: vooral de schema's zijn het probleem. Dat zijn schema's die waarschijnlijk op A2 formaat gedrukt horen te zijn. Op het A4 formaat wat ik maar heb is het echt niet te doen. :(

Punt twee is dat ik eerst niet begreep waarom m'n vingertop soms wat zwarte aanslag vertoonde... het blijkt dat de inkt of wat het ook is nogal gevoelig is voor loslaten. Van enkele IC's in het schema is de tekst inmiddels volledig weg en weet ik niet meer welk nummer het IC heeft.

Meer dan dit heb ik nu niet meer.
Attentie! 7 MB groot, 4500 x 3236 pixels!
https://www.m-voorloop.nl/CO/npr53-pcb-circuit-diagram.gif

En een scan van de print:
https://www.m-voorloop.nl/CO/fp4a-nrp53.jpg

Wat is er verder nog gedaan:
Van alle printen (behalve hoogspanningsvoeding, voor zover van toepassing) alle IC's uit hun voeten gehaald, eventueel gecontroleerd op oxidatie en weer terug gestoken om ook dat uit te sluiten (ook hier: onwaarschijnlijk, maar dan is die kans in ieder geval weer veel kleiner).

Op de NPR53 print heb ik de blauwe elco's gecontroleerd, deze zijn goed. Ook de goudkleurige ROE-elco beneden is gecontroleerd en oké.

Dus... mocht iemand iets weten (in ieder geval betere schema's hebben) hou ik me aanbevolen.

Ik kan de andere schema's nog scannen, maar dat hoor ik graag als dat handig is ;)

Bij voorbaat dank...

Leuk, ik heb vroeger ook wel eens de besturing van een Deckel FP3 hersteld. En ook nog lang bezig geweest om de seriële interface weer aan de praat te krijgen op het (moderne) netwerk.

Ik zou het probleem trouwens eerder in de buurt van de beeldbuis zoeken: de rasterversterkers e.d., en elco's die in die hoek zitten. Lijkt me een niet-lineariteitsprobleem.

Die FP3 was vermoedelijk uit eind jaren '70/begin '80, dus al behoorlijk op leeftijd. Deze FP4 zal wel niet veel jonger zijn, vermoed ik. (groene verspaningsmachines zijn in de regel oud :) )

Die mazzel heb ik dan, het ding doet eigenlijk alles wat 'ie moet kunnen/doen, alleen het scherm aflezen met programmacode is niet meer te doen.

Grappig, ik dacht echt aan een oorsprong-probleem op de print waar het signaal (zo vermoed ik) vandaan komt.

Dan ga ik me morgen eens met deze plek bezig houden en me vooral op C19, C34, C35 en R35 en R43 storten ;)

https://www.m-voorloop.nl/CO/fp4a-monitorplatte.gif

Ik laat het weten ;)

(ik zie overigens nu pas dat F&D het consequent over 'Platte' heeft, terwijl ik 'Platine' gewend ben)

heb eenzelfde iets gehad bij een philips 37cm crt tvtje lang geleden. daar bleek de C parallel over de verticale deflectie spoel gaar te zijn en dit te veroorzaken.

Hmm, een C parallel over de verticale deflectiespoel zie ik hier niet zitten.

Nadenkende over de adviezen dacht ik ook nog dat het probleem op de processorkaart verwachten nu achteraf raar was: het signaal ís er wel, maar verloopt tot het volledig in elkaar klapt. Dan is het toch bij de beeldbuis zoeken inderdaad logischer.

@ nonius: klopt, machine is uit de jaren '80. Van een min of meer gepensioneerde verspaner (hij is als verspaner opgeleid maar doet al jaren iets anders, maar kent de machine) hoorde ik dat hij van deze machine weet dat 'ie amper uren gemaakt heeft, waar hij bij andere bedrijven rustig dag in dag uit gebruikt wordt en soms zelfs 24 uur per dag staat te draaien. De beeldbuis is dientengevolge dan ook mooi helder en heeft geen inbranding.

Maar goed, gisteren waren beide draaiers er niet, waardoor ik rustig aan de gang kon.

Vóór ik ging testen besloot ik eerst een blik op de print bij de beeldbuis te werpen zoals door jullie aanbevolen.

De HVPS/deflectie kaart opgezocht. Na het verwijderen van de nodige afscherming kon ik enkele bij mij bekende bruine Roe's elco's zien zitten, verdacht omdat ik ze als kind al gebarsten tegen kwam.

Maar goed, de print zo goed mogelijk uitgebouwd (dat koste meer moeite dan verwacht en dat de HV-zuignap het verwijderen uit de beeldbuis overleefd heeft mag een wonder heten, zo hard als deze is geworden) en toen was het wel duidelijk: geen enkele Roe was nog in leven. Van alle exemplaren stond de behuizing op exploderen getuige de vele barsten in het bruine spul (pertinax?).

Voor de gein nog een 470 uF exemplaar met de multimeter gemeten: m'n helper vertelde ik nog dat een multimeter vaak een vals-negatief resultaat geeft, maar in dit geval was het resultaat duidelijk: een 470 % waarde-afname...

Een zoektocht in het pand gehouden naar elco's (er was het nodige goede spul (Vishay, Kemet) op voorraad) maar helaas konden we voor geen van alle exemplaren precies passende vervangers vinden.

Daar kwamen we (ik had een helper) helaas pas achter nadat we twee exemplaren vervangen hadden omdat we op z'n minst wilden controleren of het vervangen het probleem op zou lossen: de rest had de verkeerde steek of te groot in diameter en kreeg ik er echt niet bij geknutseld.
Vooral door de trillingen laat ik verhoogd monteren door de pootjes bij te buigen hier achterwege: de boel moet gewoon passen en eventueel met kit gefixeerd worden, of niet.

Ik blijk thuis nog wel wat te hebben liggen wat wél past, wordt dus vervolgd.

Een bemoedigend voorlopig resultaat! En altijd leuk als je eerste vermoeden (elco's in de beeldbuisunit) bevestigd wordt. :*)