powercrack
Geniet van elke dag
Ik heb een breedstraler met sensor.
Helaas zijn verschillende leds defect .
Weet iemand welke smd leds ik hiervoor moet hebben?
Heb even tijdelijk andere leds erop gezet
1 helft doet het weer.
Is een aluminium plaatje die aan de achterkant warm maak met een oude strijkijzer. Anders lukt het mij niet om te solderen. Dit door het aluminium plaatje.
Alvast dank.
powercrack
Geniet van elke dag
Op zaterdag 6 december 2025 13:38:06 schreef deKees:
Ik zou denken dat het speciale leds zijn, 18V 60mA.
Zie schema van een andere soortgelijke lamp:[bijlage]
Dank je wel voor de info!
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op zaterdag 6 december 2025 13:03:08 schreef powercrack:
Is een aluminium plaatje die aan de achterkant warm maak met een oude strijkijzer. Anders lukt het mij niet om te solderen.
Dat is eigenlijk wel een goede tip voor mensen die geen preheater hebben. Ik heb wel een strijkbout.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als je een temperatuur regeling op dat ding hebt... Ik vind het fijn om de mijne(*) op 210 graden te zetten: Net onder het smeltpunt. Daar waar je WEL wil solderen krijg je het dan makkelijk over het smeltpunt heen, maar daar waar je niet wil solderen blijft het meestal redelijk vast en dus vastzitten.
(*) Zelf gemaakte hotplate op basis van desoleer PTCs uit china. Zelf uitgebreid met Thermokoppel en regeling (zodat ie ook op minder-dan-260 kan).
[Bericht gewijzigd door rew op (21%)]
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
De schroef van de aardedraad is roestig. Dat maakt waarschijnlijk slecht contact. Voor de veiligheid maar een nieuw schroefje er in zetten.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op dinsdag 9 december 2025 13:11:18 schreef powercrack:
[...]
Dank je wel voor de info!
Voor je daar naar gaat zoeken: grote kans dat je die niet zomaar vind.
Wat je sowieso kan proberen: neem een foto van de lamp bij uitschakelen of vlak voor het inschakelen. Nog mooier is 1 originele LED zwak laten gloeien (of de hele lamp) maar dat is hoogstwaarschijnlijk moeilijk, zeker als je geen labvoeding hebt.
Op die manier kun je zien hoeveel individuele LED-chips er in 1 LED zitten, want dat zouden er wel eens meer dan 1 kunnen zijn om de hoge doorlaatspanning te bereiken die dat chipje dan aankan om die LEDs direct op netspanning te sturen. De doorlaatspanning van 1 LED-chip is 3-3,5 Volt. Hoe meer in serie in 1 LED-behuizing, hoe hoger de doorlaatspanning. Zet dan weer meer LEDs in serie en de doorlaatspanning wordt nóg hoger.
Nog mooier is het om dan ook de stroom die door 1 serie-keten loopt te meten, dan kan je daar LEDs op uitzoeken bij bijvoorbeeld Mouser, Digikey, RS, Sinuss/Farnell/Distrelec (afhankelijk welke mogelijkheden je hebt).
Belangrijk is overigens om ze gewoon allemaal te vervangen. Die dingen hebben blijkbaar een tik gekregen, zijn onderbemeten (lees: er loopt teveel stroom doorheen om ze lekker veel licht te laten geven) of worden te slecht gekoeld.
Alleen de defecte vervangen is dan waarschijnlijk wachten op de volgende storing.
Eventueel zou je kunnen kijken of het verhogen van een weerstand op de print in waarde, de stroom wat verlaagt (en daarmee de temperatuur). Vaak zit er ergens een stroommeet-weerstand (current-sense) weerstand bij dit soort circuits, de enige weerstand met een waarde van enkele Ohms tot net 10 of 20 Ohm. De spanning daarover bepaalt de stroom door de LEDs, uitgestuurd door dat chipje.
Verhoog die weerstand en er valt automatisch meer spanning over. Het chipje kan dan vaak (binnen grenzen) de stroom verlagen. Hoeveel je de weerstand moet verhogen is proefondervindelijk vast te stellen, want de kans is groot dat je geen datablad gaat vinden, als je het typenummer al af kan lezen.
Koop voor het solderen soldeerpasta of flux, mijn keus zou het laatste zijn, maar het is persoonlijk. Solderen kan eventueel nog met een gewone soldeerbout, maar de foto is te onduidelijk om te zien wat voor LEDs het zijn en of die nog benaderbare soldeervlakken hebben.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op dinsdag 9 december 2025 20:45:18 schreef weardguy:
[...]
Op die manier kun je zien hoeveel individuele LED-chips er in 1 LED zitten, want dat zouden er wel eens meer dan 1 kunnen zijn om de hoge doorlaatspanning te bereiken die dat chipje dan aankan om die LEDs direct op netspanning te sturen. De doorlaatspanning van 1 LED-chip is 3-3,5 Volt. Hoe meer in serie in 1 LED-behuizing, hoe hoger de doorlaatspanning. Zet dan weer meer LEDs in serie en de doorlaatspanning wordt nóg hoger.
Ik heb nog nooit leds in zo'n behuizing gezien waar meer dan 1 chip in zit. Heb je een voorbeeld waar je dat ooit gezien hebt?
benleentje
Golden Member
De spanningsval over de ledchip is makkelijk te controleren. Meet gewoon de spanning die over 1 led chip staat.
De stroom is een stuk moeilijker dan zal je ipv 1 van de leds daar een weerstand moeten solderen en als je bv een weerstand van 10 ohm neemt dan moet daar bij 60mA 0,6V over vallen.
nonius
set SCE to AUX.
Ik heb nog nooit leds in zo'n behuizing gezien waar meer dan 1 chip in zit. Heb je een voorbeeld waar je dat ooit gezien hebt?
Volgens mij zitten in elke LED-lamp dergelijke LEDs met 6, 8 of 10 individuele chips in serie. De forward voltage ligt rond de 22-28V.
Zie hieronder metingen met een curve-tracer van een defecte LED-lamp.
Het valt hierbij op dat de Vf van sommige LEDs hoger is dan van andere; bij een andere defecte lamp (zelfde merk & type) waren de Vf's identiek. Dus blijkbaar heeft men op één printplaat zowel LED-behuizingen met 8(?) als 10 (?) individuele LEDs gebruikt. Stond ik even van te kijken. Maar het waren lampen van de Action....
In beide gevallen was het ook dezelfde LED die defect was.
Hieronder het scope-plaatje van de curvetracer. Horizontaal 10V/div. De testspanning is ca. 42V.
Het is duidelijk te zien dat de Vf, gemeten over één LED-behuizing, 28-29V is. Dus vermoedelijk 10 individuele LED-chipjes in één behuizing.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op dinsdag 9 december 2025 22:19:05 schreef henri62:
[...] Ik heb nog nooit leds in zo'n behuizing gezien waar meer dan 1 chip in zit. Heb je een voorbeeld waar je dat ooit gezien hebt?
Zat
. Die zitten praktisch in elke consumenten-LEDlamp tegenwoordig.
De LEDlamp met 1 kapotte LED overbrugt met een meetkabel. Voedingsspanning van de totale serieketen iets van 86 Volt als ik het me goed herinner.
En dezelfde LEDs gefotografeerd zeer kort na uitschakelen. Dit was een poging om van twee defecte 1 werkende te maken: Dat lukte, maar wie goed kijkt ziet ook hoe tijdelijk dat was. Tipje: de LED op 9 uur:
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op dinsdag 9 december 2025 23:08:04 schreef weardguy:
[...]
Zat. Die zitten praktisch in elke consumenten-LEDlamp tegenwoordig.
In ieder geval niet makkelijk bij een distributeur te vinden. Ik denk allemaal custom Chinees spul? Ik ben benieuwd naar een type + datasheet.
weardguy
Welnee, ook menig COB-LED werkt op die manier, daarom zijn de doorlaatspanningen van die dingen vaak onpraktisch hoog.
Een type van Luminus Devices, 22V doorlaatspanning.
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Luminus-Devices/MP-5050-810E-50-70…
En als je nog verder wil grasduinen, 200+ resultaten van zomaar een selectie maten SMD-spul met hoge doorlaatspanning wegens multi-die LED. Slechts 17 op voorraad, maar als je de filters aanpast vind je er geheid meer.
https://nl.mouser.com/c/optoelectronics/led-lighting/leds-light-emitti…
powercrack
Geniet van elke dag
Heb de helft vd leds weer klaar en doen het dan ook weer.
Alleen de andere helft krijg ik maar.niet aan de praat. Heb de leds werken maar gaan helaas niet aan .
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Meerdere leds in 1 behuizing bestaat al heeel erg lang.
De witte 5050 leds op bijv. ledstrips bestaan bijna altijd uit 3 losse leds die je apart kunt schakelen...
Er zijn nog diverse leds op de foto te zien met een zwarte stip in het midden.
Die zijn stuk of gaan binnenkort.
Ze krijgen te hoge stroom of het zijn leds van inferieure kwaliteit.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
In mijn ervaring is het ding uitgerekend om 20mA door iedere led te sturen. Moet kunnen.
Maar als er 1 led stuk gaat, dan wordt de stroom groter. Oeps.
En de leds gaat stuk omdat ze 1) de stroom niet eerlijk verdelen, en 2) ze veel te warm worden in de krappe behuizing...
Dan kan je nog dure goede kwaliteit leds kopen, maar dan gaat het toch na niet al te lange tijd fout.
powercrack
Geniet van elke dag
Op dinsdag 16 december 2025 11:25:04 schreef Zonnepaneeltje:
Er zijn nog diverse leds op de foto te zien met een zwarte stip in het midden.
Die zijn stuk of gaan binnenkort.
Ze krijgen te hoge stroom of het zijn leds van inferieure kwaliteit.[/quote
Dus met zwarte stip gewoon vervangen dus ondanks, dat ze nog goed branden.
Dat verklaart dat 1 helft brand?
powercrack
Geniet van elke dag
Op dinsdag 16 december 2025 12:16:48 schreef rew:
In mijn ervaring is het ding uitgerekend om 20mA door iedere led te sturen. Moet kunnen.Maar als er 1 led stuk gaat, dan wordt de stroom groter. Oeps.
En de leds gaat stuk omdat ze 1) de stroom niet eerlijk verdelen, en 2) ze veel te warm worden in de krappe behuizing...
Dan kan je nog dure goede kwaliteit leds kopen, maar dan gaat het toch na niet al te lange tijd fout.
Aan de achterkant zit koelpasta.
En de lamp gaat altyd maar even aan. Bewegings sensor. En veel loopt er niet langs.