Hoe bepaal ik degrootte van een condensator voor een koelpmje van een zaagmachine.
Nu zit er eentje op van 2uF maar het pompje heeft nog een heel klein aanzetje nodig, terwijl de condensator nog goed is.
Dit heb ik gemeten op 2 uF en dit is ook wat erop staat.
Het is een 1 fase pompje 400 volt 100 watt en 2840 omw.

Als dat pompje 400volt is ,zal het een3 fasen pompje zijn. toon eens foto's van het motorplaatje van het pompje en van de zaagmotor . ik vermoed dat je aan het ombouwen bent van 400 naar 230 volt.

Op woensdag 17 december 2025 14:30:53 schreef a philips:
Hoe bepaal ik degrootte van een condensator voor een koelpmje van een zaagmachine.
Nu zit er eentje op van 2uF maar het pompje heeft nog een heel klein aanzetje nodig, terwijl de condensator nog goed is.
Dit heb ik gemeten op 2 uF en dit is ook wat erop staat.

Hoe (nog aangesloten of los) en waarmee gemeten?

Het is een 1 fase pompje 400 volt 100 watt en 2840 omw.

Die gaat slecht draaien op 230volt, ook met goede condensator.

Op woensdag 17 december 2025 15:54:45 schreef vergeten:
[...]
[...]

Inderdaad zal het pompje aangesloten zijn op twee fasen, omdat voor een zaagmachine de nul vaak niet aanwezig is (hoeft te zijn)
Dan draait het op 380 / 400 V.

Heb de condensator afgekoppeld gemeten met een daarvoor geschikte meter.De voeding van de motor is 230volt.

Op woensdag 17 december 2025 15:54:45 schreef vergeten:
[...]
[...]

Om een goed beeld te krijgen van wat je aan het doen bent, en voor een goed advies, is wat meer info nodig.

Ben je aan het ombouwen, zoals wordt vermoed?

• Om welke zaagmachine gaat het eigenlijk precies, foto typeplaatje?
  • Draait de zaagmachine nu goed met voldoende kracht?
  • Op welke spanning werkte de machine met pomp origineel?
  • Op welke spanning wil je hem laten werken?

Wil de machine niet ombouwen machine is 230 volt.
Het is een Bomar ergonomic 275.230
De machine draait nu gewoon goed,alleen het koelpompje heeft een heel klein zetje nodig.

Heb je driefasen thuis? Ja? Mooi! Dan kan je hem aan het werk krijgen!

Nee? Deze motor is niet geschikt voor 230V. Die moet uit mekaar en dan moet er 1.7* dikker draad op gewikkeld worden, 1.7* minder vaak om de polen heen dan wat er nu op zit.

Je laat zelf het motorplaatje zien daar staat toch duidelijk 400V dus op 230 werkt dat ding niet zo goed.

Gr.F_S

Op woensdag 17 december 2025 17:41:04 schreef a philips:
Wil de machine niet ombouwen machine is 230 volt.
Het is een Bomar ergonomic 275.230
De machine draait nu gewoon goed,alleen het koelpompje heeft een heel klein zetje nodig.

Dan heeft de vorige eigenaar hem om (laten) bouwen. Wat ik zo snel even zag is dat het origineel een 3F 400V 1,1KW twee snelheden machine is.

Het is wel een goed idee om ook even de aandrijfmotor te bekijken en hoe en wat daar in elkaar steekt.

[Bericht gewijzigd door harry64 op (11%)]

Heb je hem volgens bijgaand schema aangesloten 3 fasen + de nul en niet te vergeten de veiligheidsaarde.
De pompmotor draait op fase L1 en de Nul.

EN_Ergonomic_275-230___DG__v1-04__new-drive Schema.pdf

[Bericht gewijzigd door vergeten op (15%)]