Beste

Mijn stroboscoop doet het niet meer. T’is te zeggen hij flitst af en toe een paar flitsen en dan weer niet. Ook met een externe controller (regeling0 tot 10V) doet hij het niet.
Heb al heel wat componenten vervangen.Condensatoren, 4093 Schmidt Nand poort, thyristor en nagekeken op slechte contacten. Ook de diodes zijn ok. De lamp is ook OK.(ziet niet zwart of wit) en de hoogspanning. IO is ook OK.
Iemand raad. Eeuwige dank

Die lamp lijkt wit aan de rechter kant.
Zijn die relais nog goed.
Staat het juiste signaal op de lamp ? (spanning en frequentie meten met HV scoopprobe of een oppiklusje maken van een 10x probe waarbij je het aardkrokje aan de punt vast maakt. )

DIe dingen werken vaak met een neonlampje om het ontsteek moment te bepalen.
Je ziet het nog net zitten onder die rode condensator.
Die zoit dan in serie met de gate van de thyristor.
Lampje ziet er totaal zwart uit.
Vervang die eens door een nieuwe.

Wat is het merk en type van de stroboscoop?
Wat staat er op het kleine ic (grofweg linksonder)?

Mijn ideeën:
Heb je de niet-elektrolytische condensatoren ook gemeten? Je zou eventueel de transistors en onbekende IC kunnen vervangen. Maar mogelijk heeft iemand anders betere ideeën.

@Fred101
Zijn die doorzichtige dingen wel relais? ze lijken aan de zijkant een 'aftakking' naar buiten de behuizing te hebben, zijn het geen connectors of schakelaars?

Op woensdag 17 december 2025 15:38:35 schreef necessaryevil:

@Fred101
Zijn die doorzichtige dingen wel relais? ze lijken aan de zijkant een 'aftakking' naar buiten de behuizing te hebben, zijn het geen connectors of schakelaars?

Jackpluggen denk ik

Zwarte kleine ic is waarschijnlijk een optocoupler, het deel met de xenonbuis hangt aan netspanning!

[Bericht gewijzigd door revado op (14%)]

Dag iedereen

Het zijn geen les, maar jack connectoren waar we de externe regelaar kunnen mee aansluiten.
Het zwarte IC is een 4093 IC
En een neonlamp zit er niet in

Het merk is een brilliant scope. Model no yx-323. Niet echt een gekend merk maar heeft wel zijn dienst gedaan. Aan de zijkant zit er een dimmer regelknop en een flitsfrequentieregelnop?

Het zes potig ic is inderdaad een optocoupler.

Op woensdag 17 december 2025 15:45:25 schreef Michiel01:
En een neonlamp zit er niet in

En wat is L2 dan wel? Neonlampjes werden lichtdicht verpakt omdat de ontsteekspanning dan stabieler is. Maar dat is voor horen zeggen....

Ontsteektrafo? Ik sta wel vaker versteld van de afmetingen van die dingen, ook in grotere stroboscopen. Ook zien ze er lang niet altijd netjes uit. Sommigen zijn heel mooi gewikkeld, de anderen lijken meer een 'donder maar een portie draad op een klosje en laat de draadjes er ergens uitkomen' variant.

Ik zou ook de potmeter verdenken. Een paar keer goed heen-en-weer draaien, en evt. met wat contactspray aan de gang.

Voor de rest is een stroboscoop een redelijk simpel iets dus het zou niet al te lastig moeten zijn om even snel het schema te tekenen.

Iets zegt me trouwens dat we niet alle componenten van het apparaat te zien krijgen: ik mis de hoogspanningselco('s)....

Dit soort stroboscopen ontsteekt de lamp met de ontsteektrafo en de verdubbelde netspanning op kleine condensatoren, waarna daarna deze brand via de dikke diode direct over het net.
De intensiteit is soms nog in te stellen door de positie op de netperiode te kiezen, maar dit is een wel erg eenvoudige uitvoering. Thyristor + onsteektarfo zitten rechtsonder.

Mijn vermoeden zou zijn dat de lamp versleten is, en na enig opwarmen als zijn druk oploopt niet meer wil ontsteken. Vermoedelijk is een andere in dezelfde categorie dan de goedkoopste oplossing.

De onsteekelectrode (vaak extern) zou slecht kunnen zijn. Ik heb er wel eens een dun draadje omheengewikkeld als vervanging.

Is L2 dan geen spoel?
De hoogspanningscapaciteiten zijn die rode blokken.
Na alle metingen te hebben gedaan en geen defecte componenten te hebben gemeten zal ik er inderdaad moeten vanuit gaan dat de lamp op is. Jammer maar helaas.

Die xenonbuizen hebben een levensduur van ong 500 uur, dus dat gaat wel hard als je het veel gebruikt.
Ze zijn ook los te koop, zo te vinden.