Ik heb een 3x25A nutsaansluiting. Deze is afgezekerd met 25A ouderwetse smeltzekeringen.
Bij een lichte overbelasting zullen deze niet meteen uitschakelen.

Nu vraag ik mij af hoe lang ik deze zekering op 30A kan overbelasten (I/In=1,2)?

HEEEEEEEEEEEL oud topic en ik heb alles van 2021 zitten lezen tot ik hier jouw antwoord tegen kwam.
je had beter een nieuw topic ge-opent en dit topic er als link in gezet...

als ik naar die grafiek kijk gaat een 25A zekering (blauwe lijn) met 30A (rode lijn) eruit na 1000seconden (paarse lijn).

wat het 2de blauwe stukje bovenaan wil zeggen, geen idee

Dat grafiekje uit 2021 is niet handig. Het geeft een "typical" tijd exact aan en niet de range waarbinnen ie uit mag vallen.

Het grafiekje van Benleentje is daar geschikter voor.

Daar lees je af dat ie ongeveer tussen 20 minuten en "niet" uit mag vallen.

Als het zoals zo vaak over zonnepanelen gaat, dan is mijn advies: Niet doen.

Normaal als je "heftige zaagmachine" een 30A piek veroorzaakt: Niet over inzitten, kan ie hebben. Als je een kwartiertje zaagt is het weer over.

Maar zonnepanelen gaan regelmatig de "max" doen gedurende uren achtereen.

Even verplaatst naar een heel nieuw topic.

Zekeringen kun je best overbelasten maar hou er rekening mee dat ze knap heet kunnen worden. Echt regelmatig overbelasten is gewoon niet aan te raden.

Er is een gouden regeltje om smeltpatronen en automaten niet langdurig continu te belastingen met meer dan 0,8 x In.
Als je wil gaan werken in het gebied waar I/In groter is dan 1 ben je niet goed bezig.
Daar is het regel om je netaansluiting te verzwaren.

Het grafiekje van Benleentje is daar geschikter voor.

De link naar dit grafiekje werkt niet meer?

Ik heb trouwen 33A welke veroorzaakt wordt door:
20A warmtepomp (230V)
13A (3.000Watt) E-element in de boiler voor legionella
En dan nog andere apparatuur in de woning ( maar dat zal wel meevallen met de gelijktijdigheid)

Beide heb ik aangesloten op dezelfde fase zodat deze in de zomer de piekbelasting van mijn zonnepanelen omlaag kunnen brengen wanneer het stroomnet de 253V overschrijd.
Dit betekend echter dat in de winter wel de 33A gehaald kan worden wanneer de zonnepanelen niets doen.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op (2%)]

De motivatie is natuurlijk dat in NL verzwaren boven 3*25 serieus geld "per maand" kost. Ik geloof dat er een COer was die van plan was om in de zomer een zware aansluiting te hebben en in de winter dat terug te zetten naar een gewone huisaansluiting. Of dat nu in de praktijk wordt gebracht... heb ik (nog) niets over vernomen. 2x per jaar omzetten was in de voorspelling goedkoper dan 6 maande onnodig een zware aansluiting.

Op donderdag 18 december 2025 15:45:25 schreef rew:
De motivatie is natuurlijk dat in NL verzwaren boven 3*25 serieus geld "per maand" kost. Ik geloof dat er een COer was die van plan was om in de zomer een zware aansluiting te hebben en in de winter dat terug te zetten naar een gewone huisaansluiting. Of dat nu in de praktijk wordt gebracht... heb ik (nog) niets over vernomen. 2x per jaar omzetten was in de voorspelling goedkoper dan 6 maande onnodig een zware aansluiting.

ook niet slim, terugbrengen doen ze in 3 dagen soms al, want vrij gekomen vermogen is hard nodig.. maar aanvragen in de lente en er kans best eens niks meer aan capaciteit vrij zijn..

verbruikt die warmtepomp ECHT 20A of is dat de zekering?
mijn warmtepomp zit ook op een 20A groep, maar die verbruikt maar 2200W op vol vermogen. dat is minder dan 10A.
de warmtepomp doet niet constant het volle vermogen maar zal, eens de temperatuur bereikt, op lager vermogen gaan.

de mijne werkt 10min op 2200W en zit daarna rond de 600-800W te verbruiken om de temperatuur aan te houden

die 3000W weerstand in je boiler zal wel 3000W zijn, maar die zou je eventueel met een diode op halve sinus kunnen zetten en dan is die 1500W

maar ik denk dat je er wel komt zonder aanpassing.

ik heb mijn keukenboiler (2200W) op een 220V-110V verhuistransfo gezet, die verbruikt daardoor slechts 500W nu (spanning halveert, dus stroom halveert, dus vermogen is gedeeld door 4)

verbruikt die warmtepomp ECHT 20A of is dat de zekering?
mijn warmtepomp zit ook op een 20A groep, maar die verbruikt maar 2200W op vol vermogen. dat is minder dan 10A.

Behalve als het extreem koud is dan word de cop waarde steeds slechter en heb je wel veel vermogen nodig om te verwarmen. Maar dan nog zal je ruim onder die 20A blijven.

Nu vraag ik mij af hoe lang ik deze zekering op 30A kan overbelasten (I/In=1,2)?

Als je een mespatroon zou hebben dan kan je die continu op 1,15x In overbelasten, maar Dit soort zekeringen niet, ik gok dat 1,1In al teveel is.

Daar is het regel om je netaansluiting te verzwaren.

De motivatie is natuurlijk dat in NL verzwaren boven 3*25 serieus geld "per maand" kost

Nu zijn er ook genoeg bedrijven die niet ook vaak net boven hun aansluitwaarde zitten. Voor bedrijven komt er dan ook nog een kabel of soms een trafo bij kijken. Dan ga je toch net wat creatiever zijn.

Ik heb trouwen 33A welke veroorzaakt wordt door:
20A warmtepomp (230V)
13A (3.000Watt) E-element in de boiler voor legionella

Dan zet je die toch elk op andere fase.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (53%)]

Op donderdag 18 december 2025 15:13:54 schreef doffer:
[...]

Beide heb ik aangesloten op dezelfde fase zodat deze in de zomer de piekbelasting van mijn zonnepanelen omlaag kunnen brengen wanneer het stroomnet de 253V overschrijd.
Dit betekend echter dat in de winter wel de 33A gehaald kan worden wanneer de zonnepanelen niets doen.

Ehhh, een warmtepomp in de zomer?
Of is het een airco.
Ik zou het netjes op 2 fases verdelen.

Op donderdag 18 december 2025 18:36:02 schreef benleentje:
[...]Behalve als het extreem koud is dan word de cop waarde steeds slechter en heb je wel veel vermogen nodig om te verwarmen. Maar dan nog zal je ruim onder die 20A blijven.

dan zakt de warmteopbrengt, het electrisch verbruik blijft hetzelfde. tenzij er in de buitenunit een electrische weerstand zit om het ontdooien te versnellen

Op donderdag 18 december 2025 15:13:54 schreef doffer:

zijn je zonnepanelen monofasig dan?. je zou in de zekeringkast wel een 2de zekering kunnen voorzien voor je boiler. en die in de winter gewoon op een andere fase houden zodat je die piek niet hebt. en in de zomer kan je ze eventueel samensteken op dezelfde fase.
als je een digitale meter hebt, verrrekent die toch alles.
5KW injecteren op fase 1, en 2,5kW verbruik op fase 2 met 2,5kW verbruik op fase 3 resulteert in 0 verbruik samen