Goeie middag,
Onder de keukenkasten heb ik 6 halogeen lampjes, 12v 10w. En een aan/uit schakelaar die als je hem ingedrukt houd, de lampjes ook dimd.
Helaas kwam er afgelopen week een grote knal uit de driver, en is hij zwartgeblakert. Nu ben ik opzoek naar een vervangende driver. Maar geen idee welke. Zouden jullie me kunnen helpen? wat ik heb geen idee wat ik nodig heb.
Alsvast bedankt voor jullie hulp.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Das gewoon een elektronische trafo. Stelt niets voor, ik heb nog stapels van dergelijke liggen. Of het dan net in de behuizing past is dan maar de vraag. Ik kan ze wel op V&A zetten als je wil.
Is het er maar een of lust hij nog door naar andere?
[Bericht gewijzigd door Hoeben op (13%)]
Nouja ... stelt niets voor in zoverre dat er een dimmer in zit. Die ga je niet zo makkelijk vinden.
Mijn tip, vergeet halogeen en upgrade het hele spul naar LED.
Op zaterdag 20 december 2025 16:38:55 schreef Hoeben:
Das gewoon een elektronische trafo. Stelt niets voor, ik heb nog stapels van dergelijke liggen. Of het dan net in de behuizing past is dan maar de vraag. Ik kan ze wel op V&A zetten als je wil.Is het er maar een of lust hij nog door naar andere?
Het is er maar één..
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op zaterdag 20 december 2025 16:50:32 schreef Sine:
Mijn tip, vergeet halogeen en upgrade het hele spul naar LED.
Grotendeels mee eens.
Kwa energiegebruik eens, kwa lichtopbrengst eens, kwa warmte eens, kwa problemen die die warmte oplevert eens. Kwa dimbaarheid, half eens. Led is wel dimbaar, maar als je iets wilt dat netjes warm wordt bij dimmen ga je wat specialere typen ledlamp nodig hebben.
Then again, in de keuken wil je waarschijnlijk gewoon goed werklicht, dus gewoon LED 3000K of 4000K en CRI 90+ en niet per se dimbaar...
Maar een gedimde 4000K ledlamp vind ik er niet uit zien. Die blijft koudwit, dus dat wordt een soort grijs licht als je die ver dimt. (En de ledlampen die wel verkleuren bij dimmen zijn aardig, zelfs goed genoeg, maar duidelijk anders dan gedimd gloeilamplicht. Then again, voor een gezellig schemerlampje kun je er ook een 2300K (heel warm) of zelfs 1800K (zowat oranjerood, kaarslicht) in draaaien.)
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (16%)]
Op zaterdag 20 december 2025 16:50:32 schreef Sine:
Nouja ... stelt niets voor in zoverre dat er een dimmer in zit. Die ga je niet zo makkelijk vinden.
Ik ben die elektronische transfo's met potentiometer nooit tegen gekomen, denk dat dit niet echt een ingebouwde dimmer is als in wat wij als een dimmer bedoelen... ... blijkbaar toch een ingebouwde dimmer... Dan nog over de potentiometer: eerder een instelling denk ik die je moet zoeken naar mate de halogeen lampjes verder verwijderd zijn van de transfo, soort van stabiliteit. Enfin, denk ik... Wat ik wel weet is dat bij die elektronische transfo's de last (halogeenspotjes) niet te ver mag verwijderd zijn.
Edit post
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zaterdag 20 december 2025 23:32:07 schreef Robbe de Smet:
Wat ik wel weet is dat bij die elektronische transfo's de last (halogeenspotjes) niet te ver mag verwijderd zijn.
Langere bedrading is voor de lampjes niet erg, maar die (veel)langere draden werken als zendantenne en dat is heel erg ongewenst.
Op zaterdag 20 december 2025 23:36:58 schreef vergeten:
[...]Langere bedrading is voor de lampjes niet erg, maar die (veel)langere draden werken als zendantenne en dat is heel erg ongewenst.
Die elektronische transfo's voor halogeen zijn bedoeld om de lampjes kort bij te zetten (max 2m)... als je al naar 5 tot 10 meter gaat gaan ze knipperen tot zelfs niet branden. Die HF zend antenne heeft daar mijn inziens niet veel mee te maken. Wil je je last verder dan moet je over schakelen naar een 'gewone' gewikkelde transfo.
Mij is het vooral die ingebouwde potentiometer waar het om te doen is, nog nooit tegen gekomen. Vandaar dat ik mede door de tekst op de transfo denk dat het met de lengte van de aansluitkabel voor de lampjes te maken heeft. De meeste elektronische transfo's hebben die potentiometer niet.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die is dimbaar, maar niet met een drukknop.
ik zou zeggen, neem een nieuwe set met led. die halogeentjes zijn er ook al niet meer.
EricP
mét CE
EricP
mét CE
Het is en blijft K*T licht en doorgaans knippert het... 15 jaar 'ontwikkeling' heeft dat nog steeds niet opgelost.
Ledlover
Pekelfiets nodig? Rijdend retro restoratieproject? Yamaha FZR600 1991 te koop!
Als jij denkt dat ledlampen knipperen, dan is je mening bij voorbaat al niet serieus te nemen. Alleen kerstverlichting wil nog wel eens afvlakking overslaan.
Je zit hier al sinds 2010, ik heb je nooit horen mekkeren over de TL lampen met een vele malen vuiler spectrum en veel meer 100hz flikkering dan ledlampen.
TL kleur 827 warmwit (een kleur 927 TL heb ik niet, 930 wel maar dat spectrum ziet er op het oog nagenoeg hetzelfde uit)
Ledvance ledlamp kleur 927 warmwit met een CRI die nog maar 4 punten verwijderd zit van zonlicht. Koop je bij de Hornbach een Philips ledlamp, dan is een CRI van 90 tegenwoordig standaard. De huismerklampen hebben een CRI van 80.
Osram kleur 927, vorige generatie (eind 2010s) ledlamp zonder de toegevoegde fosfor in het rood - daardoor minder efficiënt. Ook 5 a 10 jaar geleden kon je al nagenoeg perfecte ledlampen kopen.
Ledlampen zijn gewoon goed tegenwoordig zolang je de juiste types bij de juiste toepassing gebruikt m.a.w. geen 210lm/w ultra efficient lamp voor gezellig woonkamerlicht gebruikt. Sommige hebben een geel-achtige tint in plaats van 'neutraal warm', maar dat is dus MERKgebonden en niet TECHNIEKgebonden. Ik geloof dat ik m'n Philips 90CRI lamp mooier vind dan de Osram 94 CRI maar ik moet ze eens in hetzelfde armatuur schroeven want je moet het echt direct naast elkaar zien om het te vergelijken...
Er zitten verschillen tussen de merken in tint, maar dat had je vroegah ook (halogeen VS gewoon gasgevulde gloeilamp VS vacuumgloeilamp). Vacuum vond je vooral bij de vermogens kleiner dan 40w, maar ik denk niet dat veel mensen daar aan dachten bij het kopen van een gloeilamp.
Het werd helemaal leuk toen je plotseling overal versterkte constructie gloeilampen zag opduiken. Die had ik in m'n plafondfitting gedraaid, maar toen zag ik veel minder details. Sterk vermoeiend licht doordat dat type gloeilamp op een iets lagere temperatuur werkt en minder licht geeft. Minder blauw + minder licht overall = vermoeide ogen op de werkplek. Daar ging vrij snel de eerder genoemde Osram ledlamp in.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (11%)]
Op zondag 21 december 2025 08:37:51 schreef EricP:
Het is en blijft K*T licht en doorgaans knippert het... 15 jaar 'ontwikkeling' heeft dat nog steeds niet opgelost.
Zelfs de 2 euro lampjes van de action knipperen (al jaren) niet meer. En die van de ikea van 3 euro hebben een CRI van 90+
Maarja, dan moet je die wel eens proberen ...
EricP
mét CE
Als jij denkt dat ledlampen knipperen
Nou ja, ik zou zeggen... kijk en zie... Ik neem aan dat je weet wat een stroboscoop is?
ik heb je nooit horen mekkeren over de TL lampen met een vele malen vuiler spectrum en veel meer 100hz flikkering dan ledlampen.
Die worden ook niet gepromoot als 'upgrade' en 'goed' enzo... Ik geloof ook niet dat iemand TL in huis heeft, anders dan wellicht in een werkruimte. PL zie / zag je nog wel heel soms. Met inderdaad dezelfde nadelen als TL (en LED).
Al met al nog steeds niks wat met een drukknop dimbaar is. Het lijkt (gezien de Duitse texten) geen 13-in-een-dozijn voeding. Wellicht (al acht ik die kans niet heel groot) is het fatsoenlijk opgebouwd en simpel te repareren.
[edit]Oh, wacht... bij het begin beginnen... douw het eens in startpage. Eerste hit. Verder niet exact vergeleken, maar op het eerste gezicht lijkt het er sterk op. Voor dat bedrag kun je de soldeerbout niet opstoken.
[Bericht gewijzigd door EricP op (18%)]
Ledlover
Pekelfiets nodig? Rijdend retro restoratieproject? Yamaha FZR600 1991 te koop!
Op zondag 21 december 2025 09:07:32 schreef EricP:
[...]Nou ja, ik zou zeggen... kijk en zie... Ik neem aan dat je weet wat een stroboscoop is?[
Zeker. En ik ben mij er ook bewust van dat er mensen zijn wiens ogen snellere flikkeringen kunnen volgen.
Maar als je je ogen heen en weer laat schieten over een lichtbron, kan je evengoed met normale trage ogen de flikkering zien als een strepenpatroontje. Dat zie je bij traag gePWM'de achterlichten van auto's, en bij de kerstverlichting veel.
Maar bij interieurverlichting dus geheel niet.
Vergeet niet dat zelfs gloeilampen knipperen. Een LED lamp kan je vaak NIET gebruiken om een platenspeler met stroboscoopschijf op snelheid te zetten, maar een gloeilamp wel! Een TL of neonlampje, werkt daar overigens wel makkelijker voor.
TL zag je tot 5 jaar geleden nog op ieder kantoor en in iedere werkplaats. Dus plekken waar je zomaar 8 a 9 uur per dag kan spenderen. Toch weinig geklaag over gehoord. Ja, als je kleur 33/640 ergens hebt, dan is het bleek en grauw, dat kennen mensen wel.
Zelfs de o zo gevoelige jeugd van tegenwoordig (;)) hoor ik op het werk geen seconde klagen over de TL verlichting die op het werk nog in bepaalde klaslokalen hangt.
Maargoed. Voor de TS dus het advies om er gewoon LED lampjes in te stoppen met een goede CRI. Let op dat de driver die je gebruikt, geschikt is om te dimmen.
Halogeencapsules zijn nog uit directe china import te krijgen, maar houd dan rekening met de extra kosten vanaf ergens volgend jaar. In Nederlandse winkels is de voorraad daarvan al flink geslonken.