Dag iedereen,
Ik ben een echte beginner, dus vergeef het me als dit schema op niks slaat...
Ik was met een potmeter aan het testen en had een rode LED (drempelspanning 1.88V) geschakeld op de loper vd potmeter.
Vervolgens heb ik de stroom gemeten op verschillende plaatsen in het circuit, maar ik kwam waarden uit die ik niet begreep. Ik heb het gecheckt met het appje Protos en die zegt hetzelfde... Zie screenshot in bijlage. Linksboven zijn de gegevens vd LED.
Als ik:
Voor R1 (3 k ohm) 1.88V deel door 3 kom ik rond de 0.6 mA uit zoals in het circuit.
Voor R2 (5.8 k ohm) 1.88V deel door 5.8 kom ik ook rond de 0.3 mA uit.
Opgeteld is dat dus ongeveer 0.9mA.
Wat ik dan alleen niet begrijp is waar de rest vd spanning naartoe is? De LED zorgt voor de vaste spanningsval van 1.88V, maar waar is de rest dan naartoe? Die lijkt dan over de 3 k ohm te vallen...
Ik ben dus nogal in de war. Kan iemand dit voor me stap voor stap verduidelijken? Handig zou ook zijn of er kan gezegd worden of de led nu in parallel staat of niet.
Alvast bedankt!
Jeroen
De led staat parallel aan R2.
R1 staat in serie met de parallelschakeling R2//led.
Er valt 1.88V over de Led.
Dus er valt ook 1.88V over R2.
De rest van de spanning valt over R1, dus 4.6 - 1.88 = 2.72V
Door R1 loopt dan 2.72/3000 = 0.9 mA
Door R2 loop 1.88/5800 = 0.3mA
De 0.9mA van R1 wordt verdeeld over R2 en de LED.
Door de led loopt dus 0.9 - 0.3 = 0.6 mA
PS: Wel een gevaarlijke schakeling. Als je de potmeter omhoog draait dan gaat er zoveel stroom lopen dat zowel de potmeter als de led stuk gaan.
[Bericht gewijzigd door deKees op (16%)]
Hallo deKees,
Dankuwel voor het snelle en duidelijke antwoord! De clue zat dus in het feit dat het een combinatie van serie en parallel is. Ergens dacht ik dat al, maar ik had ze omgewisseld en dan kwamen mijn berekeningen niet uit...
Qua veiligheid: beter om in de parallele tak nog een weerstand te plaatsen voor de LED dan neem ik aan?
Nogmaals enorm bedankt!
Jeroen