Nieuwe magnetron, brood verbrand direct op bepaalde stukjes

Goedemiddag beste leden en het beste voor het nieuwe jaar gewenst.

Ik heb sinds kort een nieuwe magnetron en hoewel deze prima functioneert valt het me op dat brood snel verbrand op stukjes korst.
Zodra ik een paar bevroren sneetjes in de magnetron zet en aanzet zie ik eigenlijk al vrijwel direct kleine vonkjes op stukjes korst rondspringen. Na 30 seconden is het brood goed ontdooid en handwarm maar op enkele plekken echte schroeiplekken op de korst...

Dit heb ik met eerdere magnetrons nooit gehad, mika plaatje ziet er goed uit verder....

Hangt af van hoeveel vocht er in het brood zit op bepaalde plaatsen (vochtige delen verbranden eerder.)
Brood hoort ook helemaal niet in een magnetron thuis, daar gebruik je de oven functie voor...

Lager vermogen kiezen en de tijd daar op aanpassen.

Lijkt me geen rare storing ofzo. Eerder een teken dat de magnetron goed werkt. Radio straling komt niet heel makkelijk in het brood. Je moet kleinere hoeveelheid brood kiezen. Dus de hoeveelheid beperken tot een paar plakken die je ook nog eens niet op elkaar legt en dan ook korter in de oven.

Ik doe het brood ook altijd gesneden in de vriezer en pak uit de vriezer wat ik nodig heb. Dan heb ik ook nooit oud brood en eet altijd 100% van het brood op.

Op uitstekende delen (punten) van de korst ontstaat een extreem hoge veldsterkte waardoor daar makkelijk overslag optreed. Dat zijn de vonkjes die je ziet. Waarom denk je dat bliksemafleiders altijd erg puntig zijn? Ter plekke gaan ook erg grote stromen lopen waardoor de temperatuur stijgt en er verbrandingsverschijselen kunnen optreden.

Het zelfde verschijnsel kan bij hele grote vermogens in antennes en HF eindversterkers optreden. Ik heb me vroeger suf lopen schuren in tuning kasten van 27MHz Rf generatoren 10 tot 100KW. Alle alu en koperen oppervlakken moesten zo glad mogelijk zijn. Er mocht geen pitje of ander oneffenheidje inzitten.

Was wel dankbaar werk. Mensen die dachten dat hun dure machine helemaal defect was kon je weer helemaal gelukkig maken door het vervangen van een paar isolatoren en het mooi schoon en glad maken van de oppervlakken.

Vaak waren de mensen erg geschrokken door de enorme vonken regen binnen in de installatie.

Ik vind brood uit de magnetron afgrijselijk...

Je krijgt dan onsmakelijke boterhammen met slappe korstjes die naar papier-maché smaken... :)
Gewoon in de oven doen, korstjes met vochtige handen bevochtigen, dan worden ze heerlijk knapperig.

Soms moet het even snel, dan leg ik het in de magnetron en even kort opwarmen dat net wat warmte in komt, dan laten liggen en het is zo eetbaar ontdooid.
Doorgaans haal ik de benodigde sneetjes, of broodjes uit de vriezer smeer ze bevroren en doe het in een zakje wat mee gaat voor onderweg, tegen lunchtijd is het mooi ontdooid en vers.
Ontbijt is altijd een stevige bak brinta dus dan geen "broodnodig" :)

Op donderdag 1 januari 2026 14:38:21 schreef Arco:
Ik vind brood uit de magnetron afgrijselijk...

Je krijgt dan onsmakelijke boterhammen met slappe korstjes die naar papier-maché smaken... :)
Gewoon in de oven doen, korstjes met vochtige handen bevochtigen, dan worden ze heerlijk knapperig.

Brood moet je nooit afbakken in een magnetron, maar in een oven inderdaad. Anders is het echt niet eetbaar.

Brood dat echter al helemaal klaar is maar alleen bevroren kun je wel ontdooien. Maar dan ook alleen ontdooien. Als het uit de magnetron komt is het brood dus niet warm maar gewoon koud. Een paar plakjes brood gaan bij mij nooit langer dan 10 sec in de magnetron. Dan komt het er uit en smaakt het gewoon naar vers brood.

Als het brood slap, soppig en warm uit de tron komt heb je gewoon veel te lang getront.

Vast geen goed Nederlands dit? Paulina???

Brood hoort ook helemaal niet in een magnetron thuis, daar gebruik je de oven functie voor...

Kun je dat uiteggen? Het lijkt me niet zo handig om brood te ontdooien in de ovenstand, je moet eerst voorverwarmen, dat duurt langer, dus een deel van het nut van versneld ontdooien doe je dan teniet. Als je twee bevroren boterhammen op de zijkant tegenelkaar zet, zij die in 10 minuten ontdooid.

Ontdooien in de magnetronstand is mij altijd prima gelukt, zonder vonken. Wel is het lastig om te doseren en om egaal te ontdooien, maar het lijkt me dat je dat ook hebt in ovenstand.

Ik weet niet wat dit is, het lijkt dat je magnetron een beetje ongelijkmatig zijn fotonen wegschiet of iets dergelijks. Probeer er anders eens een mok met water naast te zetten.

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op (13%)]

Op donderdag 1 januari 2026 14:55:02 schreef necessaryevil:
[...]
Kun je dat uiteggen? Het lijkt me niet zo handig om brood te ontdooien in de ovenstand, je moet eerst voorverwarmen, dat duurt langer, dus een deel van het nut van versneld ontdooien doe je dan teniet.

Ik heb ook geen haast, maar brood moet smakelijk zijn. (en niet alleen: "ik eet het om in leven te blijven"... :+ )
Als vers brood in de diepvries heeft gelegen zijn de korstjes niet lekker knapperig meer, maar 't wordt een soort 'tochtband'

Even in de oven en het brood is weer zoals het er voor verblijf in de vriezer uitzag.
Meestal neem ik van die zelf afbak harde broodjes, kun je afbakken zoals je zelf wilt.

Het hangt volgens mij af van deze factoren:
Draaiplateau of draaiende antenne.
Onderverwarming via glasbodem of via zijwand
Positionering vd tunnel uitgang.
Efficiëntie vd antenne
Vermogen vd magnetron
Trafo of inverter

Zaken die invloed hebben:
Hoogte vh brood
Instelling vh vermogen
Hoeveelheid brood
Afleidend water(tas ernaast)

Gezien we nul weten over oude of nieuwe oven is de analyse navenant. Met natte vinger

Afbakbroodjes doe ik in de airfryer, dat werkt ook prima en snel.
Dat ding is meteen warm.

Hoe komen jullie op het idee om een paar bevroren sneetjes in de magnetron te schuiven?
De truc van necessaryevil pas ik soms ook toe, maar meestal smeer ik er eentje en die eet ik (half bevroren) op. Tegen de tijd dat de andere aan de beurt is, is die ontdooit.
Voor klabam, kijk of de magnetron een ontdooistand heeft. Anders kies je het laagst mogelijke vermogen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (17%)]

Hoe komen jullie op het idee om een paar bevroren sneetjes in de magnetron te schuiven?

Eh... great minds think alike? >:)

Soms heb je haast en alleen maar bevroren brood in de diepvries. Dan pak (beter, 'breek') ik een paar sneetjes, leg ze naast elkaar op een bord in de magnetron en na 15-20 seconden is het grotendeels ontdooid. Dan nog een 30 seconden buiten de magnetron laten uitwasemen (anders van die kleffe bammetjes) en klaar om op te smeren en te eten. Maar ik heb nooit problemen gehad met verbrande/verkoolde korsten en bliksemschichten in de magnetron....

Er zullen ongetwijfeld culinaire fijnproevers zijn die ervan gruwen, een boterham een paar seconden in de magnetron doen, maar ik eet om niet te verhongeren :)

(of, zoals een collega ooit zei toen hij door de baas werd uitgenodigd voor een wijnproeverij, 'sorry, da's niet zo mijn ding, ik ben meer een drinker dan een proever.')

Toen ik nog thuis woonde was het inderdaad een gewoonte om brood te ontdooien met de magnetron. Tegenwoordig is brood uit de vriezer halen de eerste actie zodra ik 's ochtends beneden kom. Maar ook ik had vorige week haast en gooide een paar sneetjes in de magnetron, met hetzelfde resultaat. Ook erg veel stank van slechts één verbrand pitje.

Ik had zelf het idee dat het een interactie met het rooster was, ik heb het uit nieuwsgierigheid de volgende dag op een bord geprobeerd en toen ging het goed. Maar dat kan ook toeval zijn geweest ;)

In bevroren water wordt langzamer het RF in warmte omgezet dan in vloeibare toestand. Oftewel: een deel wat al ontdooit is wordt sneller warm dan een deel wat nog bevroren is.

Sommige magnetrons hebben daarom een ontdooi mode waarbij er met een duty cycle van bv 2 sec. aan en 10 sec. uit RF opgewekt wordt. In de uit-fase van die cyclus kan de opgewekte warmte zich dan verspreiden binnen het bevroren materiaal, en dan voorkom je die "hotspots".

Op donderdag 1 januari 2026 23:04:39 schreef leime:

Ik had zelf het idee dat het een interactie met het rooster was, ik heb het uit nieuwsgierigheid de volgende dag op een bord geprobeerd en toen ging het goed. Maar dat kan ook toeval zijn geweest ;)

Zoals ik net als zei: Scherp gepunte voorwerpen en delen trekken de ontladingen aan. Net zoals een bliksem afleider op een gebouw dat doet.

Dus op dat rooster zal een oneffenheidje gezetten hebben. En na een ontlading is dat er zeker.

Hier is een serie video's over het hoe en waarom van dit verschijnsel.

video's

Is het een Inverter magnetron OF een conventionele met trafo en buis ( zwaar model) ? HF magnetrons kunnen dit euvel wel eens hebben, skin effect..

M'n ouders hadden mij de gewoonte aangeleerd om brood te ontdooien in de magnetron, vaak genoeg gedaan, nooit vonken gezien.

Weerzinwekkend op culinair vlak, dat zeker wel. Ik heb het ongeveer tot mijn 20e kunnen eten maar daarna stond het me zo erg tegen dat ik alles begon te eten behalve dat slappe magnetronbrood.

Tegenwoordig bak ik broodjes af in de combimagnetron op ovenstand, of zet ik 's nachts de broodbakmachine aan zodat ik 's morgens vers brood heb voor een lagere prijs dan zelfs het goedkoopste, slapste supermarktbrood.

Je kunt ook een broodrooster gebruiken, geen schroeivlekken, slappe korst of vonken. Zeer eenvoudig in gebruik en vermoedelijk al onderdeel van uw inventaris.

Wij gebruiken desembrood van de Lidl. Dat smaakt prima, vaak beter dan bij een dure desembakker, alleen zit er af en toe een gat in waar je een gehakbal kan leggen. Maar dat schijnt bij desembrood te horen.
Omdat we voor onze wekelijkse boodschappen 17km op en idem neer moeten rijden kopen wij dat brood gesneden.

De eerste boterhammen zijn altijd het lekkerst, maar ontdooien in de magnetron gaat redelijk.c.a. 10 sec per boterham is voldoende. Wel rekening houden met de spreiding van het veld. Dan leer je gauw genoeg waar je de grootste en de kleinste boterham neerlegt. In ieder geval is brood een week in de trommmel laten liggen, ook ongesneden, gruwelijker!
Goed, vers is het lekkerst, maar soms moet je je behelpen.

Het is en blijft iig 1000 × beter dan het eten van het brood zoals bij de huidige bakkerijen en supermarkten verkocht wordt. Het schijnt dat daar gebruik gemaakt word van 'veldbonenmeel' (dat zijn gedroogde tuinbonen) om het 'smeuig' te houden. :r

Koop maar eens een semmeltje ('kaiserbrötchen') bij welke bakker dan ook en vergelijk het met hetzelfde broodje wat je in Oostenrijk krijgt.

Gunst, ik lees hier allemaal verschrikkelijke dingen die ik al jaren doe.
Ik ontdooi mijn boterhammen al jaren in de magnetron. Een combi-oven/magnetron.
Op vol vermogen en dan minstens een halve minuut, lekker warme boterhammen. Geen nadelige effecten bemerkt. Ook geen schroeiplekken of zo.
Als ik geen haast heb dan gewoon op een bord leggen en na een half uur zijn ze ontdooid.

Op donderdag 1 januari 2026 15:04:16 schreef Arco:
[...]
Ik heb ook geen haast, maar brood moet smakelijk zijn. (en niet alleen: "ik eet het om in leven te blijven"... :+ )
Als vers brood in de diepvries heeft gelegen zijn de korstjes niet lekker knapperig meer, maar 't wordt een soort 'tochtband'

Even in de oven en het brood is weer zoals het er voor verblijf in de vriezer uitzag.
Meestal neem ik van die zelf afbak harde broodjes, kun je afbakken zoals je zelf wilt.

Ik heb het over gesneden brood uit de winkel, ik doe dit al mijn hele leven zo en heb echt andere ervaringen. Meestal 20 seconden in de magnetron en het komt er normaliter prima uit.
Dit fenomeen heb ik pas sinds ik een nieuwe magnetron heb.
Ik doe een week met een brood, dan garandeer ik je dat het na enkele dagen lekkerder en verser is uit de magnetron dan als ik het in een broodbak bewaar.
Maar goed, daar gaat dit topic ook niet over..... Begrijp niet waarom dit nu anders is dan met mijn vorige magnetron met dezelfde wattage.

Vermelden van merk & type van de magnetron kan mogelijk relevante informatie geven. (bijv. trafo vs. inverter)

Klabam, wat ik vermoed is dat de vorige magnetrons een draaiplateau hadden en deze de magnetron straling probeert te verdelen, maar dat niet egaal genoeg doet.

Dat draaiplateau is nodig omdat de magnetron-straling staanden golven in de binnenruimte gaat vormen. Je eten wordt heet waar de buiken zitten, en blijft koud waar de nodes zitten. (experment: Groot bord met egaal plakken met kaas zonder dat het draait in de magnetron zetten. Je kan dan na enige tijd precies zien waar de buiken en nodes zitten!)

Dat draaien met de magnetron-straling-spuitmond, dat zou ook moeten werken, maar werkt volgens mij minder.

(Ik eet m'n brood direct uit de vriezer. Niks ontdooien!). (blijkt dat het type brood dat je eet uitmaakt, bij iemand anders met zijn brood geprobeerd, dan breek je je tanden...)