Goedemorgen.

mijn kennis in electronica is laag, maar ik ben altijd bereid om te leren.

Ik heb het volgend project in elkaar geknutseld:
Een ESP32, met daarop WLED geinstalleerd.
Één van de pinnen wordt gebruikt als output naar een (programmeerbare) ledstrip.
Één van de pinnen wordt gebruikt als input vanaf een PIR (HC-SR501) voor bewegingsdetectie zodat de ledstrip aangaat na beweging.
Dit werkt prima. De ledstrip gaat aan als er (dag en nacht) beweging is.
Zie dit aansluitschema, ik heb een schema toegevoegd met een led, ik gebruik zelf een ledstrip:

Nu wilde ik dit uitbreiden zodat de ledstrip alleen aangaat als er beweging is in het donker.
De PIR is prima te "hacken" door een LDR toe te voegen, de soldeeraansluitingen zijn al aanwezig op de printplaat. Kwestie van LDR solderen en klaar.
Ook dit werkt prima, maar ik vind dat de PIR te vroeg reageert, als het schemerig is en niet donker genoeg.

Mijn vraag is dus: is deze PIR zodanig aan te passen dat deze alleen reageert als het echt donker is?

Waarom ik dit wil bouwen met WLED en niet met Arduino, is omdat ik met WLED via een app heel simpel de kleur en de intensiteit van de ledstrip kan bepalen, zonder in code te moeten rommelen. Daarnaast komt dit project bij iemand anders te hangen, die geen verstand van elektronica en/of code heeft. Dus hoe makkelijker hoe beter.

Hier het schema van de PIR:

Hier de datasheet van de HC-SR501:

BISS0001.pdf

Ik hoop dat iemand mij kan helpen om dit (simpel) aan te passen.

Gr. Peter

De weerstand van 1 MΩ boven de LDR verlagen.

[Bericht gewijzigd door Aart op (15%)]

Op vrijdag 2 januari 2026 11:06:22 schreef Aart:

Hi Aart, dank voor je snelle reactie.
Wat zou een reële waarde zijn?
Deze weerstand is nu 1M, gewoon 1M parallel zetten?
Of een potmeter misschien, waardoor de gevoeligheid in te stellen is?

Op vrijdag 2 januari 2026 11:06:22 schreef Aart:

Volgens mij zat je voor je edit goed ... en moet het verhogen zijn.

De weerstand over de LDR wordt hoger als het donker wordt, dus als je wilt dat de sensor later reageert moet de weerstand er boven ook hoger.

Ik heb de vraag en jullie antwoorden ook even door Copilot gehaald, en krijg deze beredenering:

Rekenen met LDR-specificaties

Okay, ik moet de berekening voor de weerstand met LDR-specificaties uitleggen. We hebben de lichtweerstand van 10-20kΩ bij 10 lux en de donkere weerstand die waarschijnlijk zo rond de 1MΩ ligt. Het spanningsdomein (Vdd) is 3.3V en de drempelwaarde ligt bij 0.66V (0.2 Vdd). De spanningsdeler is opgebouwd met de LDR en een weerstand (Rb). Hoe feller het licht, hoe kleiner de weerstand van de LDR en hoe lager de spanning (VC), wat betekent dat de PIR-sensor uitgeschakeld is. Maar naarmate het donkerder wordt, verhoogt de weerstand van de LDR en stijgt VC tot de drempelwaarde van 0.66V.

Berekend drempelwaarde

Oké, de formule die we hebben is: 0,66 = 3,3 * R_L / (R_L + Rb), wat leidt tot 0,2 = R_L / (R_L + Rb). Uit deze formule krijg ik R_L = 0,25*Rb. Dus voor een gegeven Rb is de drempelweerstand van de LDR 0,25 keer Rb. Als Rb = 1MΩ, dan is de drempelweerstand 250kΩ. Dat valt ergens tussen 10 lux en donker. Als we bijvoorbeeld een drempel van 100kΩ willen, kiezen we Rb = 400kΩ. De wiskunde laat zien dat het verhogen van Rb de drempel verhoogt, zodat de trigger later gebeurt.

Berekend Rb en drempelwaardes

De twilight-weerstand ligt waarschijnlijk tussen 50kΩ en 100kΩ, dat is een schatting. De formule Rb = 4 * R_L_threshold komt van de drempel 0,2 Vdd. Als we wat keuzes doorrekenen: voor bijna volledige duisternis zou je Rb ongeveer 2MΩ moeten instellen om 500kΩ te krijgen. Voor iets minder donker, zoals 300kΩ, zou Rb ongeveer 1,2MΩ zijn. Praktisch gezien zou het goed zijn om 1MΩ te vervangen door een 2,2MΩ trimmer of vaste 2,2MΩ weerstand en eventueel een extra 1MΩ in serie. Test dan de waarden zelf.

Kort gezegd: hier komt uit dat de weerstand van 1M verhoogd moet worden naar ca 2M.
Dat ga ik wel proberen, volgens mij is het een 0603 formaat weerstand, kijken of dat lukt.

Gr. Peter

IK heb regelmatig lichtsensoren tegen een gevel geschroefd en vaak hebben die een schuif waarmee je de hoeveelheid licht die op de LDR komt regelt.
Als je wilt dat de LDR pas reageert als het donkerder is dan kan je de sensor ook voor deel al afplakken.

Dat is weer de verkeerde kant op, als je hem afplakt gaat hij eerder (als het nog lichter is) reageren. Je maakt het voor de LDR immers donkerder.

Ik denk dat de TS goed op weg is met het vergroten van de voorliggende weerstand.

[Bericht gewijzigd door Sine op (23%)]