hoi, mijn oven (miele H7440BM) warmt niet meer in warmelucht stand. al de rest werkt nog wel. het verwarmingselement heb ik doorgemeten, 25ohm. op het element komt 42 volt wanneer de oven ingeschakeld is. kan iemand me de goede richting uitwijzen en eventueel het elektrisch schema van die oven bezorgen? mijn mail adres is badboybe28@gmail.com. alvast bedankt!
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Is die 42V niet erg laag? Dat krijgt een 25ohm element niet heet. Dat moet volgens mij 230V zijn want dat komt op 2110W uit en volgens mij staat dat op het label(2200W) Je hebt wel Vac gemeten?
Als dat door een relais wordt geschakeld dan zou dat kapot kunnen zijn. Maar ik werk nooit aan ovens.
lijkt me idd ook dat dat 220v moet zijn. 42 is wel heel raar. als ik het schema had kon ik wel wat meer uitmeten, zonder wordt dat moeilijk. ken wel wat van elektriciteit maar mijn electronica kennis is beperkt...
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
R14, de warme lucht verwarmingsweerstand gaat gewoon naar een relais . Dus 42v is onmogelijk. Een meetfout hoogstwaarschijnlijk. Meter stuk. Op verkeerde plaats gemeten. Zweefspanning...
Er staat wel een overtemperatuurbeveiliging in serie. Volg de blauwe draad, die moet op de print aan komen. De bruine gaat naar de beveiliging en dan naar de print.
Voor meer info heb ik een mailadres van je nodig.
Edit: ik zie net dat je je mail al geplaatst hebt. De info zou moeten toe komen. De bijlage heb je dus niet nodig. Houdt de warme lucht ventilator in het oog. Komt die op toeren? Niet te stroef? Bolt die gelijdelijk uit bij stop of stopt die bruusk? Kan wijzen op stroefheid. Dit kan voor overhitting zorgen met de bekende gevolgen.
[Bericht gewijzigd door EricN op (17%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
hoi, sorry voor het late antwoord. had even geen tijd om de oven terug open te maken.
ik heb opnieuw gemeten en naar de verwarmingsweerstand gaat 46 volt wisselspanning. ik heb eveneens een stopcontact gemeten om te laten zien dat mijn meter wel degelijk werkt. 
de overtemeratuurbeveiliging heb ik ook doorgemeten en die heeft een weerstand van 0 ohm dus die lijkt me ok in orde.
voor zover ik er iets van ken denk ik dan eerder in de richting van een relais dat defect is misschien?
een elektrisch schema zou helpen om de zoektocht verder te zetten...
alle feedback is meer dan welkom....
EricN
Op 10/1 verstuurd. Kijk je spamfolder na.
Trek de 2 draden vh verwarmingselement los en meet zo de weerstand na.
[Bericht gewijzigd door EricN op (48%)]
fred101
Golden Member
Op zondag 18 januari 2026 15:13:11 schreef badboybe:
ik heb opnieuw gemeten en naar de verwarmingsweerstand gaat 46 volt wisselspanning. ik heb eveneens een stopcontact gemeten om te laten zien dat mijn meter wel degelijk werkt.
Als er een relais tussen zit wat een hoge overgangsweerstand heeft (verbrand contacten) dan kun je 46V meten. Er valt dan zo'n 180V over het relais. Door de hoge weerstand kan er nauwelijks stroom lopen.
EricN
46v over 25ohm. Dat geeft 2A. 180v met diezelfde 2A (serie) geeft 360w. Dat relais gaat nogal oplichten #discobar.
fred101
Golden Member
Die 46V kan eigenlijk alleen als het relais verbrand is en het verwarmingselement open is. Dan is die 46V fantoomspanning waarbij het relais een soort van condensator is geworden.
Want 25 ohm is te hoog als fantoom spanning en niet realistisch als er echt 2A loopt.
Ik denk dat de TS toch eens serieus en systematisch moet gaan foutzoeken. Staat er wel 230V voor het relais, hoeveel volt valt er over het relais. Meet of het relais bekrachtigd wordt etc. Ik meet nooit in ovens dus ik weet niet wat daar gangbaar is.
Eric, zou het kunnen dat dat verwarmings element met PWM of een of andere fase af/aansnijding wordt5 gedaan? Dat zou 46Vrms kunnen geven maar dan is de kans groter dat zijn DMM er gewoon niet mee overweg kan en het een zinloze waarde is. Dan zal hij toch een scoopmeter of scoop met diff-probe moeten gebruiken.
TS, dat ding van jou is een stroomprobe, heb je al gemeten hoeveel stroom er naar dat verwarmingselement loopt, dat zegt veel meer dan spanning.
EricN