Ik heb een aantal rechthoekige ledjes, die ik gelijktijdig wil laten knipperen; ik dacht een stuk of 3 in serie te zetten met een knipperled, op 12 volt met een gepaste weerstand. Hier en daar gezocht, en het bleek dat dit kon, dus een paar knipper leds laten komen. Mooi, die knipperen, maar de in serie geplaatste ledjes knipperen wel mee, maar gaan niet geheel uit, als dat zou moeten, dus tussen de 'verlichte' periode in, waardoor je goed moet kijken of die nou knippert of niet, zoveel licht komt er nog vanaf.
Het verbaast me eigenlijk niet, dan die electronica in die knipperled blijft natuurlijk stroom vragen, en die stroom moet ook door de aangesloten leds, met als gevolg dat die ook verlicht blijven
Goed, ik heb in het verleden wel eens een kant en klaar printje gekocht toen ik een instelbare/regelbare frequentie nodig had, en ik denk dat dit ding in deze toepassing gebruikt kan worden, maar vraag me af of er nog andere, simpele en ook goedkope oplossingen zijn. Zo ja, dan hoor ik dat graag.
Cor
Ik heb een simpel testkastje voor glasvezelkabels gemaakt , daar zitten 2 witte ledjes in de connector die de vezels aanstralen en daar een gele knipperled .
Alles in serie en gewoon op een 9 volt batterij, werkt prima en de leds netjes helemaal gaan uit.
Misschien wat verschillende knipperleds proberen.
Ik heb er geen weerstand tussen zitten, is een 12 volt type.
EricP
mét CE
Je zou met die knipperled een tor kunnen sturen, zoals je nu de andere LEDs in serie hebt staan. Weerstandje over BE zo kiezen dat de tor niet geleid bij 'LED uit' en wel bij 'LED aan'.
En anders een 'good old' 555.
Je kunt natuurlijk prima een weerstand over de LEDS zetten waar het 'uit' stroompje van de knipperled niet genoeg spanning over laat vallen om de rest van de leds boven hun drempelspanning te trekken.
Ik kwam deze tegen voor 9V of hoger.
Transistor mag een BC547 zijn. Ik durf niet te zeggen of je zo 3 leds in serie kan zetten.
https://somanytech.com/blinking-led-circuit-diagram-using-simple-trans…
[Bericht gewijzigd door K7Jz op (23%)]
Als je de reverse breakdown wilt gebruiken moet je de transistor ook reverse gebruiken. Dat gaat niet werken.
Ik vind de suggestie van Sine toch wel de eenvoudigste. Even wat experimenteren met de weerstandswaarde zodat de leds in de uitstand ook echt uit zijn en in de aanstand voldoende licht geven.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op vrijdag 9 januari 2026 10:08:34 schreef K7Jz:
Ik kwam deze tegen voor 9V of hoger.
[bijlage]
Transistor mag een BC547 zijn. Ik durf niet te zeggen of je zo 3 leds in serie kan zetten.
https://somanytech.com/blinking-led-circuit-diagram-using-simple-trans…
Het schema in het plaatje en het eerste schema met de 555 bevatten voor de beginner verborgen maar voor de kenner overduidelijke fouten waardoor ze nooit kunnen werken. Met de overige knipperschakelingen zie ik niet direct wat mis, maar het lijkt me een site om voorzichtig mee te zijn.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (18%)]
Op vrijdag 9 januari 2026 11:26:46 schreef maartenbakker:
[...]
Het schema in het plaatje en het eerste schema met de 555 bevatten voor de beginner verborgen maar voor de kenner overduidelijke fouten
De schema's op die pagina's bevatten wel meer fouten, net zoals alles op die site overigens.
Op vrijdag 9 januari 2026 11:02:29 schreef Jeroen:
Ik denk dat dit ook nog een optie is:
Ik mis een stroombeperkende collectorweerstand. Om het geheel te laten lopen op de versterkingsfactor van de gebruikte transistor lijkt me link.