Complete lichtlijn schakelt op een niet in gebruik zijnde draad.

Mij is gevraagd in een P-garage één van de lichtlijnen op bewegingsmelders aan te sluiten. Dit heb ik gedaan. Alle 21 armaturen hadden permanente voeding direct vanaf de installatieautomaat. Deze heb ik onderbroken en er een aantal bewegingssensoren tussen gezet. Alleen zullen de armaturen met nood nog steeds permanente voeding nodig hebben en daarvoor wilde ik de schakeldraad gebruiken die meeloopt in alle leidingen naar de armaturen toe. Deze is niet elektrisch aangesloten en ligt loos en onderbroken in de 1e centraaldoos. Maar zodra ik spanning op de zwarte draad zet gaan alle lampen in de lichtlijnen aan. Ik heb een aantal armaturen bij wijze van steekproef opengemaakt maar niets geks te vinden. Wat kan deze storing veroorzaken? Ik vermoed een brug in 1 of meer van de armaturen tussen L en L1. Dus tussen fase en schakeldraad. Iemand heeft dan waarschijnlijk ook de schakeldraad (zinloos) aangesloten en de brug laten zitten. Waarschijnlijk in één van de nieuwere armaturen met geïntegreerde LED. Dit zijn allemaal vervangers voor 150cm TL-armaturen van Philips. Die hangen er ook nog tussen met LED-Tubes als vervangers voor de oude tl-buizen. De nieuwere armaturen zijn van verschillende merken.

Iemand enig idee wat het kan zijn of mijn vermoeden kan bevestigen?

Ja, een brugje.
Verlichting met een noodfunctie die 24/7 licht geeft heeft een brugje tussen L en L1 ( schakel)
Brugjes er uit, fase weer aansluiten op de automaat, schakeldraden op de L1 zetten in alle armaturen', schakeldraad schakelen met de PIR ( kan je mooie meerdere pir gebruiken voor de hele lijn bv) en dan moet het werken.

Er zal wel ergens een (ongewenste) verbinding zijn, dat wordt alle armaturen nalopen...

Even terzijde:
Schakelen met sensors is qua energieverbruik een goed idee, maar geeft meestal een onveilig gevoel bij bezoekers.
(en lokt natuurlijk misdaad uit...)

Meeste mensen lopen niet graag een donkere ruimte in zonder te weten wat daar te verwachten is...

Ik neem aan dat TS wel een aantal bakken laat branden zo hier en daar...
Inderdaad een goed punt om te benoemen.

Aanvulling op mijn eerdere antwoord.
Dus de fase terug zetten en de schakeldraad gebruiken voor de pir, anders ga je op zwart 230 continue zetten en bruin schakelen en dat is not done...

Tja. Om te voorkomen dat we alle 21 armaturen moeten losschroeven hebben we voor deze oplossing gekozen. Nu moeten we ze dus toch allemaal nalopen. Ik vermoed dat het de nieuwere armaturen zijn. Daar maar mee beginnen.

Er zijn nu 3 pir gemonteerd. Bij elke uit/ingang 1

Op zaterdag 10 januari 2026 20:05:02 schreef Arco:
Er zal wel ergens een (ongewenste) verbinding zijn, dat wordt alle armaturen nalopen...

Even terzijde:
Schakelen met sensors is qua energieverbruik een goed idee, maar geeft meestal een onveilig gevoel bij bezoekers.
(en lokt natuurlijk misdaad uit...)

Meeste mensen lopen niet graag een donkere ruimte in zonder te weten wat daar te verwachten is...

Dit heb ik besproken met opdrachtgever. Er zullen een aantal permanent licht blijven geven. Dus wordt geen donkere bunker idee. Bovendien is het een privégarage bij een appartementencomplex en bedrijfje. Garagedeur opent alleen met een sleutel en de andere in/uitgang zijn ook alleen toegankelijk met diezelfde sleutel.

Bij een parkeergarage met een lijn van 21 armaturen zou ik er ook minimaal een in het midden zetten.
Anders is er een redelijke kans dat het opeens donker wordt en dat kan onveilige situaties opleveren!

Op zaterdag 10 januari 2026 20:15:38 schreef revado:
Ik neem aan dat TS wel een aantal bakken laat branden zo hier en daar...
Inderdaad een goed punt om te benoemen.

Aanvulling op mijn eerdere antwoord.
Dus de fase terug zetten en de schakeldraad gebruiken voor de pir, anders ga je op zwart 230 continue zetten en bruin schakelen en dat is not done...

Dat is in principe zo. Maar dat zou dan een hele dure oplossing worden voor deze VvE, om zo 3 pir aan te sluiten. 21 armaturen loshalen die ook nog eens lastig zijn terug te plaatsen. De zwarte zou in dit geval maar 6 tot 8 armaturen voeden wat minder is dan 1kW. Dit mag op 1,5mm2. Dit wordt aangegeven op tekening en in de cvz.

Op zaterdag 10 januari 2026 20:19:29 schreef revado:
Bij een parkeergarage met een lijn van 21 armaturen zou ik er ook minimaal een in het midden zetten.
Anders is er een redelijke kans dat het opeens donker wordt en dat kan onveilige situaties opleveren!

Dit is het geval. Er is een trappenhuis in het midden met 2 in/uitgangen. Bij beide hangt er 1. de nalooptijd is ook voldoende.

Overigens zijn het 2 verschillende lichtlijnen van 21, dus 42 bakken, elke lijn op een aparte eindgroep. Beide geschakeld op bewegingsmelders.

philips lichtlijn, ttx toevallig? daar heb ik ook weleens led vervangers ingezet. de schakeldraad in de stekker welke je op de bandkabel steekt zit weleens verkeerdom. zo te horen zitten alle bakken op de schakeldraad aangesloten en als je daar een fase opzet gaat natuurlijk alles branden. wrs 1 bak of er zit ergens een schakelaar of tijdklokje welke de bakken deed schakelen. normaal zou je zeggen zwarte draad op de pir uitgang zetten en de bruine als voeding voor de pir nemen dan werkt het en heeft de nv ook nog vaste voeding.